Videospeler inladen...

Helpen videospellen bij het veranderen van gedrag van jongeren? "Entertainment gebruiken om serieus doel te bereiken"

Videospellen die ons gedrag willen veranderen of ons kennis wil meegeven, ze bestaan al langer. Nu komt "Silver" op de markt, een videospel dat zelfdoding bespreekbaar wil maken en het aantal zelfdodingen bij jongeren naar beneden wil halen. Is een videospel de juiste aanpak? En waar moet je dan allemaal op letten? Anissa All, die zelf onderzoek deed naar het effect van videospellen op ons gedrag, geeft uitleg in "Laat".

Wie met vragen zit over zelfdoding kan terecht op de Zelfmoordlijn, op het gratis nummer 1813, of op zelfmoordlijn1813.be. Nood aan een gesprek? Dan kan u 24/7 terecht bij Tele-Onthaal op het nummer 106. U kan ook chatten via www.tele-onthaal.be. Jongeren kunnen terecht bij Awel op telefoonnummer 102, of via chat op awel.be.

"Silver" is een voorbeeld van wat we een "serious game" noemen, vrij vertaald een serieus spel, dat een hoger doel voor ogen heeft. Zo wil het spel in dit geval jongeren helpen om hun gedachten en gevoelens te herkennen. Zelfdoding blijft een enorme problematiek bij jonge mensen, zegt het Expertisecentrum Suïcidepreventie.

Bij jongeren tussen 15 en 19 jaar oud is zelfdoding de meest voorkomende doodsoorzaak. Dat blijkt uit cijfers van het Agentschap Zorg en Gezondheid uit 2017. Bij jongens van die leeftijd is 32% van de overlijdens gelinkt aan zelfdoding, bij meisjes is dat 27%.

1. Wat is een "serious game"?

"Serious games" worden steeds toegankelijker en populairder. Hun marktaandeel stijgt ook jaar na jaar. Het is een goede manier om bepaalde zaken bespreekbaar te maken, of om kennis over te dragen.

Wat is nu juist het doel van zo'n "serious game"? En wat is hun plaats in de gamewereld? Anissa All, onderzoeker bij imec-mict aan UGent, legt het uit in het late journaal (artikel gaat daaronder voort):

Videospeler inladen...

2. Waaraan moet een "serious game" voldoen om ons gedrag te veranderen?

Zo'n spel maken is niet gemakkelijk. Het spel moet motiverend zijn, maar het moet ook haalbaar zijn om het doel te bereiken. Het mag dus ook niet te moeilijk zijn. Intrinsieke motivatie, de motivatie vanuit jezelf, is de sleutel tot succes.

Hoe vind je het goede evenwicht tussen entertainment en het bereiken van een hogere doel? Is het het doel dat allesbepalend is? Of vertrek je vanuit het entertainmentgehalte? All zet alles op een rijtje gaat daaronder voort):

Videospeler inladen...

3. Kan je voorspellen of zo'n spel een succes wordt?

Het spel moet natuurlijk ook gespeeld worden. Het is daarom belangrijk dat je samen met de jongeren aan de slag gaat om hun ervaring te weten te komen. Wat is hun ervaring? En hoe kan dat het spel verder helpen?

Hoe kan je jongeren mee betrekken in het ontwikkelingsproces? En is dat dan een garantie tot succes? All wikt en weegt de kansen (artikel gaat daaronder voort):

Videospeler inladen...

4. Wordt "Silver" een succes?

Dat "Silver" een mooi project en met een nog mooier doel, dat kan niemand ontkennen. Je kan het spel downloaden op je smartphone. De vraag is natuurlijk of jongeren dat wel gaan doen.

Zal "Silver" het goed doen? En is het effect van het spel nu al bekend? All heeft er een goed oog in:

Videospeler inladen...

Meest gelezen