Fit- en gezondheidscentrum moet ‘discriminerende’ reclamecampagne stoppen

© VUM

Fit- en gezondsheidscentrum Infraligne moet een reclamecampagne stopzetten waarbij je lichaamsgewicht je korting bepaalt. “Discriminerend”, vindt de JEP, het zelfregulerend orgaan van de Belgische reclamesector.

tg

Om overtollige feestkilo’s kwijt te geraken, lanceerde Infraligne een actie waarbij wie via het fit- en gezondheidscentrum aan zijn gewicht wilde werken zijn lichaamsgewicht in korting kreeg. Wie 90 kilogram weegt, kreeg dus een korting van 90 euro, wie 50 kilogram weegt, kreeg 50 euro korting.

De JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, opende een onderzoek na een klacht op basis van vier punten: de reclame zou aanzetten tot ongezonde eetgewoonten, een gevaar zijn voor eetstoornissen, discriminerend zijn op basis van gewicht en ethisch onaanvaardbaar zijn.”

Wat betreft het aanzetten tot ongezonde eetgewoonten en het gevaar voor eetstoornissen, zegt Infraligne dat de campagne net beoogt mensen ertoe aan te zetten om een gezondere levensstijl aan te nemen en indien nodig gewicht te verliezen. “Op dat vlak hebben we dan ook geen opmerkingen”, zegt de JEP.

Indirect onderscheid

Wat betreft de mogelijke discriminatie op basis van gewicht heeft de JEP, dat de beslissing vandaag op haar website publiceerde, advies gevraagd bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. “Aangezien vrouwen over het algemeen minder wegen dan mannen en dus minder korting krijgen, is er sprake van een indirect onderscheid”, klonk het daar.

Bovendien kan bezwaarlijk worden aangenomen dat de in de reclame afgebeelde zwaarder wegende man noodzakelijkerwijs minder fit en gezond is dan de afgebeelde lichter wegende vrouw. “

De JEP was op basis van al die elementen van oordeel dat er sprake is van een verboden indirecte discriminatie op grond van geslacht en besliste dat de campagne moest worden gewijzigd of stopgezet.

Infraligne is de campagne intussen gestopt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen