© rr

Antwerpse haven verwacht 57.000 ton bananen per jaar

In Antwerpen is woensdag aan de Belgian New Fruit Wharf (BNFW) een schip aangekomen met gekoelde bananen uit Suriname. De Scheldestad zal voor die verbinding naar verwachting jaarlijks zo’n 57.000 ton bananen per diepzeeschip rechtstreeks aangevoerd krijgen.

Aan het Leopolddok, op de Antwerpse rechteroever, meerde de ‘Pointe des Colibris’ van rederij CMA CGM aan. Het schip vaart de zogeheten NEFWI-dienst. Eerder deed die dienst ook Zeebrugge en Rotterdam aan, maar die ‘haltes’ worden geschrapt ten voordele van Antwerpen.

In het verleden werden de bananen gelost in Zeebrugge, waarna ze via de binnenvaart naar Antwerpen werden gevoerd. Nu worden ze meteen per diepzeeschip tot in de Scheldestad gevaren, wat tijd bespaart voor de logistieke behandeling van de bederfbare fruitsoort. De groente- en fruitgroep Greenyard, voor wie het transport bestemd is, verwacht dat de bananenvolumes in Antwerpen in de toekomst nog zullen toenemen.

Bikkelharde concurrentie

Het Antwerpse Havenbedrijf is alvast tevreden met deze rechtstreekse verbinding. “De concurrentie met nabijgelegen havens is bikkelhard, zeker in het segment van het fruit. Als we er dan in slagen om extra trafiek voor Antwerpen aan te trekken, is dat een opsteker van formaat”, aldus havenschepen Marc Van Peel (CD&V).

De Antwerpse haven zag de voorbije jaren een sterke toename van de trafieken van bederfbare goederen. “Alleen al in 2016 werd 9,02 miljoen ton reefervolume behandeld, wat uitgedrukt in teu (een containereenheid, red.) een toename van 6,1 procent betekent ten opzichte van het jaar voordien”.

Twee jaar geleden verloor het Havenbedrijf nog een aanzienlijke trafiek aan bananen - zo’n 170.000 ton - door het vertrek van Chiquitalading naar Vlissingen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER