Waarom er in de jaren 90 meer gekleurde auto’s rondreden
HLN DriveMeer dan 80 procent van de verkochte auto’s in ons land is wit, grijs of zwart. Dertig jaar geleden zag het autolandschap er daarentegen veel diverser uit, met veel meer rode, gele of groene auto’s. Maar hoe komt dit? HLN Drive zocht het uit.
Een verffabrikant genaamd Axalta brengt jaarlijks de populairste autokleuren in kaart. Echt verrassend zijn de resultaten van hun onderzoek niet: net zoals op de Belgische wegen, wordt wereldwijd vooral gekozen voor de brave, veilige keuzes, zoals wit, grijs/zilver en zwart. Meer nog, zowat 80 procent van de auto’s die dit jaar wereldwijd verkocht werden, heeft één van deze kleuren.
Opvallendere kleuren staan veel verder achteraan de lijst, zoals blauw (7% van de auto’s), rood (5%), geel (2%), groen en oranje (elk 1%). Volkswagen mag zijn nieuwe Golf vorig jaar dan wel in het mosterdgeel op reclame-affiches hebben gedrukt, de MG EHS rijdt in het rood door uw beeld en in de aflevering van Drive van vorig weekend waren haast alle Mazda’s in de traditionele donkerrode merkkleur gehuld, maar in de praktijk ziet ons wagenpark er een pak ééntoniger uit.
Tot 20% rood
Toch opvallend, want in 1990 was één op de vijf verkochte auto's rood. Geel haalde net voor de eeuwwissel 10 procent marktaandeel. En groen was doorheen de nineties enkele jaren de populairste autokleur. Ook blauw kende een ‘populaire periode’, al was die iets later: begin 2000. Oranje sluimert de hele tijd rond de 1 à 2% al moeten we eerlijkheidshalve toegeven dat enkel Lamborghini’s en McLarens er prachtig uitzien in het oranje en daar rijden er nu niet bepaald veel van rond.
De redenen waarom wit de meest populaire autokleur van 2020 is, zijn heel simpel. Het is een tint die op alle auto’s past. Bovendien is het vaak de goedkoopste optie, voor veel auto’s is het immers de basiskleur waarvoor je niet hoeft bij te betalen. Bovendien weten ook de importeurs en dealers dat wit veel gekozen wordt, waardoor de meeste stockmodellen ook die kleur zijn. En zo houdt de witte traditie zichzelf in stand.
Een tweede reden, vooral in ons land, ligt bij de bedrijfswagens. In de jaren 90 reden er nog niet zoveel rond op onze wegen, maar hun populariteit is de laatste jaren erg gestegen. Aangezien witte en grijze auto’s makkelijker een verkoper vinden op de tweedehandsmarkt, ligt hun restwaarde (hun herverkoopwaarde na leasing) hoger. Leasemaatschappijen spelen hier op in door auto’s in standaardkleuren goedkoper aan te bieden of enkel in die kleuren voor te stellen. En zo houdt opnieuw de traditie zich in stand, zeker wanneer je weet dat één op de twee verkochte wagens in ons land een bedrijfswagen is.
Ga jij voor een knalkleur of neutrale tint? Doe de autotest op HLN Drive en ontdek welke wagen bij jou past.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Giro
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”