Zo kwam de Billie-collectie van LolaLiza tot stand

Ons lifestylemagazine Billie gaat de zomer in met een eigen kledinglijn. Die is ontworpen in samenwerking met de Belgische modeketen LolaLiza en bruist van de kleuren . “Het was meteen duidelijk: onze visie en de stijl van Billie zijn een match”, zegt Cindy Gakens, buying manager van de winkelketen.

Hanne Vandenweghe

LolaLiza bestaat twintig jaar - hoe is het allemaal begonnen?

“Alles startte met een initiatief van de Brusselse familie Appelstein”, zegt Cindy Gakens. “De familie Appelstein had net het grootste stuk van de Appel’s-keten verkocht, maar bleef wel gebeten door de modemicrobe. De ex-eigenaar had nog enkele panden behouden en startte een nieuw concept onder de naam L&L. Het doel? Winkels openen met mode voor de actieve vrouw.” De theorie werd in 2001 omgezet in de praktijk: er openden zeven winkels met mode die focuste op dezelfde bouwstenen als vandaag: frivoliteit, fun, en prints. Modeprints, in het bijzonder in jurken, en knitwear. “Omdat die kledingstukken zich het best lenen om trendy prints en kleuren in modeland uit te drukken”, aldus Gakens.

In het begin hadden jullie zeven winkels, nu honderd. Hoe verliep die uitbreiding?

De winkel in Wijnegem Shopping Center is er, samen met enkele stadswinkels, bij van in het prille begin. De uitbreiding van de LolaLiza-filialen liep volgens de buying manager voor een groot deel samen met de opkomst van periferie centra, dat zijn winkels in de buitenste stadsrand, en meer shoppingcentra. “Na tien jaar hadden we zo’n 60 adressen en werden onze collecties groter, wat dan weer resulteerde in de opening van een reeks kleinere stadswinkels. In 2015 volgde een naamsverandering van L&L naar LolaLiza. Onder die naam hebben we nu honderd shops, ook buiten de landsgrenzen. In het noorden van Frankrijk en Luxemburg zijn we beschikbaar. Online zijn we actief op enkele marketplaces, waaronder Zalando, Bol en Wehkamp, waardoor we een hele resem landen, waaronder ook Nederland bedienen.”

Maar jullie bleven wel altijd trouw aan de Belgische roots ...

“Ons hoofdkantoor ligt al 21 jaar in centrum Brussel, dicht bij het Muntplein en de Nieuwstraat. Iedereen die hier werkt is gek op mode. Geen mode die op een scherpe manier wordt benaderd en veel mogelijkheden uitsluit, want dat is niet ons DNA. Wij dragen inclusiviteit en vrouwelijkheid hoog in het vaandel.”

De gebloemde jurk is jullie handelsmerk. Waarom?

“Bloemenjurken drukken echt uit wie we zijn en waarvoor we staan. We bouwen er ook op verder: als er in het modelandschap veel bloemen worden voorspeld, dan integreren we meer bloemen in onze collectie. Op momenten dat meer grafische of retroprints tendens waren, pasten we ons aanbod hierop aan. Het komt er als het ware op neer om de huidige trends te vertalen naar ons handelsmerk.”

Sinds kort kunnen Billie-lezers zich ook helemaal in de Billie-stijl kleden dankzij een eigen collectie, hoe kwam die tot stand?

“Als je kijkt naar wat Billie is, dan is het een overduidelijke match met onze keten. Beiden zijn fun, kleurrijk en gemaakt voor actieve en sociale vrouwen met een gezonde interesse in de dingen die momenteel leven. Ze voelen zich goed en willen dat uitstralen in hun contacten met mensen. Die fun is wat we ook proberen aan te raken met de capsulelijn. Denk aan de tropische print, de tye-die en de witte broderie anglaise die vrouwelijkheid ademen.”

Was het meteen duidelijk wat in de collectie moest komen?

“Aanvankelijk was de collectie drie keer zo groot. We zijn heel breed begonnen en hebben dan geëlimineerd in plaats van iets op te bouwen vanuit één stuk. Door middel van schrappen en tijdens het proces te ontwikkelen en na te denken, zijn we uitgekomen bij een multi-inzetbare lijn van twaalf stuks voor dames met een maat 34 tot en met 48.”

Wat houdt dat precies in, zo’n multi-inzetbare collectie?

“Een van de eerste ontwerpen waarover heel snel een consensus was bereikt, is de hemdjurk met gele zebraprint. Het is een frivole jurk, die je makkelijk aan kan om te werken, op een feest, op vakantie. Kortom: overal. Daarnaast zit er een geel vestje in tencel in dat je er makkelijk kunt over dragen. We hebben de Billie-collectie zo samengesteld dat de keuze van stuks binnen de lijn aanvullend kan zijn. Alles past bij elkaar en bij verschillende gelegenheden.”

Waar was geen plaats voor in de lijn?

“Mini-jurkjes vind je niet terug omdat we die stuks minder kunnen verkopen in verschillende leeftijdscategorieën. In de winter is dat makkelijker omdat mensen er dan vaak een donkere panty bij dragen, in de zomer is dat minder.”

Spaghettibandjes vinden we wel terug, is dat geen moeilijk ontwerp in bepaalde leeftijdscategorieën?

“We merken dat we dit design aan dames van alle leeftijden verkopen. Als ze hun armen of oksels liever niet tonen, dan valt de keuze toch vaak voor spaghettibandjes omdat ze er makkelijk een jasje over kunnen dragen. Of ze dragen het een openhangend hemdje dat ze in de taille losjes vastknopen.”

Met welke stoffen werd gewerkt?

“Voor bepaalde ontwerpen hebben we ecologische doeken gebruikt. Het satijn is gemaakt van onder andere gerecycleerd polyester. We werken er hard aan om onze collecties zo duurzaam mogelijk te maken. Op dit moment is ongeveer 20 procent van onze collectie in duurzame materialen, maar ons streven is om dit alsmaar uit te breiden. Anderzijds willen we geen compromissen sluiten als het gaat om de uitstraling en de prijs van het kledingstuk. Een stof die bijvoorbeeld onvoldoende soepel valt of te duur is, zullen we niet opnemen in de collectie enkel en alleen omwille van het ECO label. Bovendien geloven wij erg in lokale sourcing. Het overgrote deel van onze collectie wordt in Europa geproduceerd, hetgeen ons bovendien toelaat om snel te schakelen bij nieuwe kleuren of trends.”

De volledige Billie-collectie is exclusief verkrijgbaar bij LolaLiza en online. Prijzen schommelen tussen 19,99 en 59,99 euro.

www.lolaliza.com

Jasje, 49,99 euro. Jurk, 59,99 euro. 

Top, 35,99 euro. Pantalon, 35, 99 euro. 

Kimono, 45,99 euro. 

Shirt, 19,99 euro. Broek, 49,99 euro. 

Jumpsuit, 49,99 euro 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer