Spuitwater met alcohol: Coca-Cola komt met nieuw drankje naar België
Coca-Cola lanceert een hard seltzer op de Belgische markt: bruiswater met alcohol en een smaakje. De hippe drankjes zijn immens populair in de VS. Bij verslavingsexperten gaan de alarmbellen af.
De Amerikaanse frisdrankreus brengt half mei Topo Chico Hard Seltzer naar de supermarkt, en deze zomer naar de horeca. Topo Chico komt in drie smaken, en heeft een alcoholpercentage van 4,1 procent. Het is voor het eerst dat Coca-Cola een eigen alcoholisch merk gaat verkopen in ons land.
Hard seltzers zijn drankjes op basis van bruisend water, alcohol en een fruitsmaak. Ze zijn erg populair in de VS, en winnen ook terrein in Europa. Eerder introduceerde ook al brouwer AB InBev een hard seltzer op de Belgische markt.
Dubieus
Coca-Cola zegt te mikken op de markt van de 20-jarigen en ouder. “We mikken op een breed publiek. Het is een echt zomerdrankje”, klinkt het bij het bedrijf. Is het niet dubieus dat een bedrijf als Coca-Cola met alcohol op de proppen kom? “We beseffen onze verantwoordelijkheid, en gaan een strikt marketingbeleid voeren”, verzekert een woordvoerster.
Het bedrijf vindt het belangrijk dat er geen verwarring kan bestaan tussen alcoholische en niet-acoholische drankjes. Zo moeten influencers die onder de arm worden genomen minstens 25 jaar zijn, en moeten hun volgers voor 80 procent 20-plussers zijn. Er komt ook geen reclame in de buurt van scholen voor Topo Chico.
Ze mikken op een nieuw en jong alcoholpubliek. Dat is helemaal niet oké.
Ondanks de beloftes betreurt VAD, het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs, de plannen van Coca-Cola. “Het is en blijft een producent van kinderdrankjes, die nu met alcohol afkomt”, reageert VAD-directeur Katleen Peleman. “Ze mikken op een nieuw en jong alcoholpubliek. Dat is helemaal niet oké.”
Vooral dat een frisdrankproducent met een alcoholproduct afkomt, is voor het expertisecentrum een reden tot bezorgdheid. “We maken ons zorgen. Coca-Cola roept de sfeer op van jeugdigheid, plezier en gezondheid. En dat stemt niet overeen met het product. De hard seltzers hebben een gelijkaardig alcoholpercentage als bier.”
“Op maat van de jeugd”
Ook dat Coca-Cola zegt niet te zullen mikken op mensen jonger dan 20 jaar, maakt weinig indruk bij de experten. “De look en feel van het product is op maat van de jeugd gemaakt. Het is in de praktijk ook moeilijk om in marketing een onderscheid te maken tussen min- en plus 20--jarigen”, aldus Peleman.
De wetgever stelt de drankjes alvast gelijk aan sterke drank. De hard seltzers mogen niet worden verkocht aan jongeren onder de 18 jaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Diesel tanken morgen weer duurder: prijs stijgt tot net onder eerdere recordprijs
-
Spaargids.be
Maandelijks 10% van je inkomen sparen aangeraden: zo slaag je erin dit doel te bereiken
Het Nederlandse voorlichtingsinstituut Nibud adviseert om maandelijks tien procent van je inkomsten te sparen. Dat lijkt – zeker in de huidige tijden van hoge energiefacturen en prijzige winkelkarretjes – gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een praktisch bespaarplan zou de klus eenvoudiger moeten maken. Spaargids.be legt uit hoe het werkt. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
“Niet alleen de prijs van deze microgolfoven valt op, ook de prestaties!” De 10 beste huishoudproducten die je nu kunt kopen
-
MijnEnergie
Zonnepanelen zónder terugdraaiende teller? Deze magere compensatie biedt het hogere injectietarief
De energieprijzen gaan nog steeds door het dak. Het effect op eigenaars van zonnepanelen is tweeledig. Wie nog een terugdraaiende teller heeft, weet dat een zonnige lente en zomer de impact kunnen reduceren of zelfs helemaal wegnemen. Prosumenten met een digitale meter moeten het daarentegen hebben van het injectietarief. Krijgen zij nu ook meer voor de stroom die ze produceren? En compenseert dat de hogere verbruiksfactuur op grauwe dagen? Mijnenergie.be rekent het uit. -
PREMIUM
Deze mensen produceren zélf hun stroom: “Mijn windmolen kost 75.000 euro, maar in 8 jaar is die terugbetaald”
-
Reizen63
Ryanair stunt met vliegtickets voor minder dan 5 euro
-
78
Binnenkort nog meer lege winkelrekken door prijsconflicten leveranciers en supermarkten?
De stijgende prijzen voor grondstoffen zet de relatie tussen de supermarktketens en leveranciers onder druk. De prijsconflicten zouden dus in de nabije toekomst kunnen zorgen voor meer lege winkelrekken. “Op dit moment worden er onderhandelingen gevoerd”, vertelt financieel expert Paul D’Hoore in de studio van VTM NIEUWS. -
Oplossing voor probleem met uitgeven consumptiecheques in winkel naar keuze in de maak
Consumenten zullen binnenkort zelf kunnen beslissen met welk type cheque — consumptie, eco of maaltijd — ze willen betalen in de winkel. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) heeft daarover een akkoord bereikt met de sector. -
Apple34
Test Aankoop dient klacht in wegens verplichte verzekeringen bij aankoop Apple-producten bij Switch: “Tot 200 euro per maand”
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerCharel De Kromhe
Bart Timperman
Joris Vervloet
Fred Kijzer
Danny Janssens