Slechts één op vier autokopers wil een ecologische wagen: is zo'n energiezuinige wagen ook zuinig voor je portemonnee?
HLN DriveOpvallende conclusie uit de autotest van HLN Drive: slechts 1 op de 4 deelnemers vindt het ecologisch aspect van zijn nieuwe wagen belangrijk. Toch zijn er, naast het ecologische aspect, heel wat redenen waarom je best voor een zuinige wagen kiest.
In het half jaar dat HLN Drive bestaat, vulden al zo'n 200.000 Vlamingen de autotest in. Op de vraag ‘Hoe belangrijk is het ecologische aspect van je wagen’ antwoordde slechts 6% ‘heel belangrijk', terwijl 21% ‘belangrijk’ aankruiste. Voor 12% was het ‘niet belangrijk’, 13% kruiste zelfs ‘helemaal niet belangrijk’ aan. De grootste groep (48%) bleef neutraal. Best opvallend, aangezien er vanuit de overheid heel hard wordt ingezet op een vergroening van het wagenpark. Toch kan het interessant zijn om voor een zuinige wagen te gaan.
De rijtaksen zijn lager
De jaarlijkse rijtaks die je in Vlaanderen moet betalen, is gekoppeld aan je CO2-uitstoot. Begin dit jaar werd de fiscaliteit aangepast: hoe lager je CO2 ligt, hoe beter. Elektrische voertuigen zijn uiteraard het voordeligst, maar ook kleinere, zuinige wagens doen bij de nieuwe regels hun voordeel tegenover grotere SUV’s, die meer verbruiken.
Zo zien de Volkswagen Golf, Renault Clio en Opel Corsa - vorig jaar alle drie in het lijstje van de 10 populairste auto’s - hun jaarlijkse verkeersbelasting met enkele euro’s dalen in de tabellen die de overheid naar aanleiding van deze verandering in de fiscaliteit publiceerde (zonder daarbij de exacte motorisatie van de wagens te vermelden). Populaire SUV’s als de Nissan Qashqai (+2 euro) en vooral de Volkswagen Tiguan (+93 euro) gaan er dan weer op achteruit.
Het verbruik is lager
Een evidente vaststelling. Maar dat betekent dat je een vaak duurdere wagen op die manier wel kan terugverdienen. Zo kost een Tesla Model 3 dik 60.000 euro, een pak meer dan de 40.000 euro van een concurrent met een dieselmotor, zoals de Mercedes C200d. Neem je echter de goedkopere elektriciteit en de lagere onderhoudskosten van een elektrische wagen in rekening op basis van 25.000 km per jaar over 60 maanden, dan komt de Tesla wel een fractie goedkoper uit.
Je verzekering is (soms) goedkoper
Sommige autoverzekeraars maken de aankoop van auto’s met een lagere CO2-uitstoot aantrekkelijk. Dat doen ze door zogenaamde ecokortingen tot wel 30% te bieden op BA-verzekeringen, en soms ook op omniumformules. Sommige verzekeraars geven enkel korting op elektrische of hybride wagens. Andere verzekeraars kennen ook kortingen toe aan benzine- en dieselwagens. Maar dan alleen als de CO2-uitstoot lager ligt dan de door hen bepaalde grenswaarden. Een lagere CO2-uitstoot hangt bij benzine- en dieselwagens samen met een lager vermogen. Dus geldt er: een lager vermogen zorgt voor een lagere premie. Kies je een milieuvriendelijkere auto? Dan is dat voordelig voor je portemonnee.
Let wel op: dit zijn zaken die het bezit van een ecologische auto voordeliger maken. In aankoop zijn ze echter vaak duurder, zeker als je voor een volledig elektrisch exemplaar gaat. Goed rekenen of en hoe je die extra opleg kan terugverdienen, is dus de boodschap.
Benieuwd welke wagen het best bij jou past? Doe hier de test.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen