Direct naar artikelinhoud
InterviewStef Proost

‘Het kost de overheid nodeloos veel geld’: transporteconoom over elektrische bedrijfswagens

Stef Proost: ‘Netto zal dit de CO2-uitstoot niet terugdringen.’Beeld rv

Bedrijfswagen verplicht elektrisch maken lijkt een groen idee bij uitstek, maar zal netto weinig bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot. Dat zegt transporteconoom Stef Proost (KU Leuven). ‘Het kost de overheid bovendien nodeloos veel geld.’

De federale regering wil dat vanaf 2026 alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zijn. U gaat niet akkoord?

“Ik ben dat al gaan uitleggen in het parlement vorig jaar: dit is geen goed idee. In België kunnen er op die manier dan weliswaar enkele tienduizenden elektrische auto’s extra komen in plaats van benzine- of dieselwagens, maar netto zal dit de CO2-uitstoot niet terugdringen. De Europese Commissie heeft de autoconstructeurs normen opgelegd, met daarbij nog ruimte voor zuinigere brandstofwagens. De gemiddelde uitstoot voor nieuwe auto’s moet van 100 gram CO2 per gereden kilometer nu zakken naar 59 gram. De sector gaat altijd de goedkoopste en gemakkelijkste weg zoeken om daar te geraken. Simpel gesteld: de CO2 die in België wordt uitgespaard, zal in andere Europese landen wel worden uitgestoten omdat de constructeurs enkel een gemiddelde van 59 gram moeten halen.”

Is dit niet een manier voor ons land om een Europese voortrekker te worden?

“Waarom zouden we een voortrekker moeten zijn? Die elektrische wagens komen er toch, en intussen geraken we al een heel eind met zuinigere brandstofwagens. Dit is vooral een manier van de regering om zich een groen imago aan te meten, zonder enige impact. Het kost de overheid bovendien nodeloos veel geld. Het Federaal Planbureau berekende dat de overheid gemiddeld per bedrijfswagen 4.000 euro per jaar moet ophoesten. Dat prijskaartje wordt alleen maar groter als je al die auto’s elektrisch maakt. Er komen minder accijnzen binnen, want die betaal je op brandstof, niet op elektriciteit. Bovendien is het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op stroom groter dan die op diesel of benzine, waardoor de overheid inkomsten misloopt. Door dat grotere voordeel moedig je mensen zelfs net aan om een bedrijfswagen te nemen, waardoor de files langer worden.”

De politieke discussie binnen de regering gaat daar net over: beperken we dat fiscaal voordeel om de kosten voor de schatkist te drukken of niet?

“Afwachten wat dat oplevert. Maar als ze dan toch bezig zijn, brengen ze dat fiscale voordeel maar beter ineens tot 0 procent. Bedrijfswagens subsidiëren is een erg asociale maatregel. Je geeft mensen die meestal een hoger loon hebben nog een extra cadeau. Beter zou zijn om al dat geld te gebruiken om de lasten op arbeid rechtstreeks te verlagen, daar profiteert iedereen van mee.”

Wat kan de overheid dan wel doen voor een groener wagenpark?

“Investeren in de laadinfrastructuur. En dan heb ik het niet alleen over het plaatsen van laadpalen. Elektrische voertuigen kunnen enkel een belangrijke rol spelen als iedereen thuis een slimme meter heeft. Als iedereen zijn auto in de stekker steekt wanneer hij of zij wil, geraakt het netwerk sowieso overbelast op piekmomenten. Daarvoor mag de regering dan nog wat gascentrales bijbouwen om die op te vangen. Omgekeerd zouden we moeten nadenken om de batterijen te gebruiken om stroom op te slaan en die dan terug te sturen op het net wanneer de vraag hoog is. Mij lijkt het dat de regering nu een grote kans aan het missen is.”