Van Peteghem: “We willen niet enkel wagenpark vergroenen, maar ook drempels mobiliteitsbudget wegwerken”
De federale regering heeft in de nacht van maandag op dinsdag een akkoord bereikt over de vergroening van de bedrijfswagens. Vanaf 2026 moeten emissievrije bedrijfswagens de norm worden. Er komen ook stimulansen om meer laadpalen te plaatsen en het mobiliteitsbudget wordt vereenvoudigd. “Dit is een heel belangrijke stap voor de vergroening van het wagenpark en de verduurzaming van de mobiliteit”, zegt minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) aan HLN LIVE.
De Vivaldi-coalitie legde in het regeerakkoord al vast dat alle nieuwe bedrijfswagens in 2026 groen moeten zijn. Het contract steunt op drie grote pijlers, legt Van Peteghem uit. “De fiscale aftrekbaarheid van emissievrije wagens, de laadpaalinfrastructuur en het mobiliteitsbudget, dat vandaag nog niet voldoende wordt gebruikt.” Bedoeling is om het bedrijfswagenpark van zo’n 800.000 auto’s te vergroenen en zo ook de rest van het wagenpark. “Veel van die auto’s komen nadien ook nog eens op de tweedehandsmarkt terecht”, verduidelijkt Van Peteghem aan HLN LIVE. Maar de regering wil ook het instappen in het mobiliteitsbudget vergemakkelijken.
Vanaf 2026 zullen enkel nog emissievrije bedrijfswagens, zoals elektrische wagens, kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In eerste instantie zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar dat wordt later afgebouwd tot het niveau dat nu geldt voor benzine- en dieselwagens, of een aftrekbaarheid tussen 65 en 70 procent tegen 2031. “We hebben ervoor gekozen dat er op korte termijn die fiscale stimulans zal zijn, maar dat we op middellange termijn zorgen dat het ook een budgettair houdbaar verhaal zal zijn”, verduidelijkt de minister.
“Maar we gaan niet inbreken op bestaande contracten”, bevestigt Van Peteghem. “Het gaat enkel over nieuwe wagens. Voor alle wagens die nu nog aangekocht worden tot 1 juli 2023, blijven de oude regels van toepassing.” Daarna kan er nog altijd gekozen worden voor een benzine- of dieselmotor, “maar dan daalt het fiscale voordeel op termijn”.
Van Peteghem wil met de regering verder ook de “drempels in het mobiliteitsbudget” wegwerken, zoals de opgelegde wachtperiode waarbij je eerst een bedrijfswagen moet hebben om gebruik te kunnen maken van het mobiliteitsbudget. Ook zijn niet alle duurzame vervoersmiddelen op dit moment opgenomen in dat mobiliteitsbudget.
De minister wijst er verder nog op dat het “concept of de discussie rond de bedrijfswagen zelf” niet is meegenomen in de voorbije besprekingen, omdat dit deel uitmaakt van de grote fiscale hervorming, waar de regering zich later zal over buigen.
Bekijk ook: Mobiliteitsexperte over wat er voor werknemer verandert
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Moeder sterft na klap met auto tegen paal, zoontje (8) ongedeerd
Ieper -
73
Minister Weyts (N-VA) neemt minimumdoelen basisonderwijs onder vuur, topman katholiek onderwijs hekelt “politieke inmenging”
De nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs zijn nog niet klaar, maar toch wil Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) “de lat nog hoger” leggen. Dat schrijft De Morgen. Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, hekelt de “politieke inmenging” van de minister. -
PREMIUM32
“Kaap van 500 euro per maand overschreden”: waarom studentenkoten opnieuw fors duurder zijn
Slecht nieuws voor (ouders van) kotstudenten: de gemiddelde prijs van een kot in Vlaanderen is in één jaar tijd gestegen tot 490 euro per maand. Dat blijkt uit gegevens van de immofederatie CIB. In steden als Leuven en Hasselt kost een kot nu zelfs al meer dan 500 euro. Opvallend: In Brugge stegen de prijzen het hardst. -
-
Franstalige vrouwenraad verliest kort voor 120ste verjaardag financiering
-
Akkoord over vergroening bedrijfswagens: vanaf 2026 enkel nog emissievrije auto’s volledig fiscaal aftrekbaar
De belangrijkste ministers in de federale regering zijn het in de nacht van maandag op dinsdag eens geworden over de principes om het bedrijfswagenpark te vergroenen. Dat zegt de woordvoerder van de premier. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime, luidt het. Wat dat regime precies zal inhouden, lichtte minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) deze ochtend toe in HLN Live. -
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
1
FOD Sociale Zekerheid zet gebarentaalvideo’s online voor slechthorende of dove mensen: “Meest toegankelijke manier om informatie te verwerken”
-
Bestuurder crasht ‘s nachts tegen Mercedes in Sint-Martens-Latem en slaat op de vlucht: “Wie heeft mijn auto beschadigd?”
In de Latemstraat in Sint-Martens-Latem heeft een bestuurder afgelopen weekend een ongeval veroorzaakt. De man botste met zijn voertuig tegen een geparkeerde Mercedes en sloeg vervolgens op de vlucht. De eigenaar van de beschadigde wagen doet nu een oproep.Sint-Martens-Latem -
PREMIUM
Nooit eerder zoveel stroom uit zon en wind. Zal uw energiefactuur straks dalen?
Een nieuw rapport laat er geen twijfel over bestaan: ook 2023 was voor Europa een jaar vol extreem weer. Veel warmer, natter en winderiger dan gemiddeld. In het sombere rapport gloort echter ook een streepje licht. Er werd vorig jaar een zeer positief record gebroken: nooit eerder produceerden we zoveel stroom uit zon, wind en water. Zijn we op weg om fossiele brandstoffen volledig te bannen? En doet dat uw energiefactuur straks dalen? “We hebben al 12 miljard euro uitgespaard dankzij zon en wind.” -
9
De Stem van Barbara Pas: “Ik ben voorstander van gemeenschapsdienst”
99 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeretienne vijverman
Geert Landsman
Rik Clarysse
Ferdinand Nuyts
Paul Roymans