Voor deze elektrische bedrijfswagens betaal je de minimumbelasting
HLN DriveDe kogel is door de kerk: vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. En dat heeft ook een invloed op de belastingen van werknemers. Voor welke elektrische bedrijfswagens betaal je het minste belastingen? HLN Drive zocht het uit.
Werknemers die een bedrijfswagen hebben, betalen hier een belasting op: het zogenaamde Voordeel Alle Aard of VAA. Dat wordt berekend via een formule op basis van de catalogusprijs van je wagen en – althans in het geval van wagens met een verbrandingsmotor – de CO2-uitstoot. De minimumbelasting ligt op 1.370 euro per jaar oftewel 114,17 euro per maand.
Wil je aan dat minimumtarief geraken, dan heb je uiteraard een lage catalogusprijs (inclusief BTW en opties, zonder kortingen) nodig. We hebben berekend dat 40.000 euro het maximum is: is je wagen goedkoper, dan betaal je het minimale VAA van 114,17 euro per maand. Deze wagens komen daar vandaag voor in aanmerking:
Dacia Spring (vanaf 16.990 euro)
De kleine Dacia is de goedkoopste elektrische wagen die je vandaag kan bestellen. Zijn autonomie is niet super groot, maar dat hoort bij zijn prijs.
Renault Twingo ZE (vanaf 19.750 euro)
Hetzelfde geldt voor de Renault Twingo: net zoals de Dacia is deze wagen goedkoper en is z’n rijbereik vooral geschikt voor stadsverkeer.
Smart ForTwo (cabrio)/ForFour (vanaf 27.000 euro)
Smart heeft zijn hele gamma geëlektrificeerd. Dat gebeurde al enige tijd geleden, waardoor ook bij deze wagens het rijbereik niet zo groot is als bij de concurrentie. Maar de ForTwo Cabrio is wel de goedkoopste elektrische cabrio die je kan kopen.
Fiat 500e (vanaf 23.900)
Zijn enige concurrent is de cabrioversie van deze Fiat 500. Hij bestaat ook in een variant met gesloten dak en in een opstelling met drie deuren: één links, twee rechts.
Citroën Ë-C4 (vanaf 30.976 euro)
De Ë-C4 (let op het trema) is een elektrische SUV-coupé van Citroën. De Ë-C4 krijgt dezelfde elektrische aandrijflijn ingepland als andere producten uit de PSA-groep. Deze wagen beschikt over 136 pk en met z’n batterij van 50 kWh kan je zo’n 300 km in één ruk rijden.
MG ZS EV (vanaf 30.985 euro)
De MG ZS EV is de goedkoopste SUV uit dit lijstje. Hij werd ook uitgeroepen tot VAB gezinswagen van het jaar.
Peugeot e-208 (vanaf 32.950 euro)
De Franse Peugeot 208 bestaat sinds vorig jaar ook als elektrische versie: 136 pk sterk en zowat 300 km autonomie.
Opel Corsa-e (vanaf 30.495 euro)
Zijn broertje bij de Franse PSA groep is deze Opel Corsa-e: ook deze beschikt over 136 pk en meer dan 300 km autonomie.
Volkswagen ID.3 (vanaf 31.885 euro)
Deze Volkswagen ID.3 moet de Golf opvolgen als populairste auto van het merk. Het model bestaat met verschillende batterijgroottes en pk-niveaus om zoveel mogelijk bestuurders aan te spreken. Niet alle versies kosten echter minder dan 40.000 euro.
Renault ZOE (vanaf 32.800 euro)
De tweede Renault in dit lijstje is de ZOE. Hij is al aan zijn tweede generatie toe en is één van de meest verkochte EV’s van Europa.
Mazda MX-30 (vanaf32.800 euro
Mazda’s eerste EV is deze MX-30. Hij krijgt maar 230 km autonomie omdat Mazda hem als een tweede wagen ziet. En een kleinere batterij, betekent een kleinere ecologische voetafdruk.
Mini Cooper SE (vanaf 33.100 euro)
De eerste elektrische MINI is deze Cooper SE. In 2025 krijgt ook de cabrioversie van de MINI een elektrische variant.
Nissan LEAF (vanaf 38.600)
De meest verkochte EV ter wereld is de Nissan LEAF. Ook hij zit al aan zijn tweede generatie. Fun Fact: gerecycleerde batterijen van het model worden gebruikt om het voetbalstadion van Ajax Amsterdam te verlichten. Ook hier betaal je enkel bij de versie met de kleinste batterij het minimum-VAA.
Opel Mokka e (36.200 euro)
De SUV-versie van de Opel Corsa-e. Ook deze heeft 136 pk, maar beschikt over een iets lagere autonomie door de hogere bodemvrijheid.
Peugeot e-2008 (vanaf 37.350 euro)
Zelfde verhaal bij deze Peugeot e-2008, de hogere versie van de 208: ook 136 pk en een iets lagere autonomie.
Hyundai Kona EV (vanaf 38.999 euro)
De Hyundai Kona EV bestaat in twee batterijniveau’s: 39 kWh en 64 kWh. Enkel die eerste (die dus goedkoper is) komt in aanmerking voor een gunstige VAA.
Honda e (vanaf 34.500 euro)
De Honda e moet het Japanse merk terug op de kaart zetten in Europa. Hij heeft een knap retrodesign, maar niet de grootste autonomie uit dit rijtje.
Volkswagen ID.4 (vanaf 38.140 euroà
De SUV-versie van de ID.3 heeft verschillende batterijniveaus en pk-versies. Hij krijgt ook een sportieve GTX-variant die in 6 seconden naar de 100 accelereert.
Kia e-Niro (vanaf 39.040 euro)
Deze wagen is het broertje van de Hyundai Kona. Net als de Kona bestaan er ook twee versies van de e-Niro , enkel bij de kleinste batterij betaal je het minimum-VAA.
Skoda Enyaq (vanaf 39.700 euro)
Dit is eigenlijk de Skoda-versie van de Volkswagen ID.4. Hij is wel groter en praktischer dan zijn Duitse broer, maar qua prijs zijn ze gelijkaardig.
DS3 Crossback e-tense (vanaf 38.400 euro)
Ook DS zit in de Franse PSA-groep en steunt op dezelfde basis als de Peugeots en Opels in dit lijstje: 136 pk en zowat 300 km autonomie.
Ben jij klaar voor een elektrische auto? Doe hier de test op HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Independer
Elke dag worden er 15 auto’s gestolen: welk bedrag krijg je in dat geval terugbetaald? En wat als een dief met jouw voertuig schade veroorzaakt?
De criminaliteitscijfers laten er geen twijfel over bestaan: autodiefstal is nog altijd ‘booming business’ in ons land. In 2022 waren er liefst 5.368 gevallen te melden. Stel: ook jou wagen wordt ’s nachts gestolen, hoewel je dacht dat hij op een veilige plek stond geparkeerd. Wat moet je allemaal ondernemen om recht te hebben op een terugbetaling door je verzekeraar? Independer.be zoekt het uit. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”