HET DEBAT. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Dit is jullie mening
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Eerder lieten we de experts hierover aan het woord, nu is het jullie beurt.
David Bourgois: “Wat ze ook verkondigen in Brussel, het wegvallen van een hele hoop accijnzen op de brandstof en dat de wagens in het begin 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn zal hoe dan ook ergens moeten gecompenseerd worden met nieuwe inkomsten. Prijs elektriciteit? De werknemers met een salariswagen en de werkgevers zullen er goed bij varen of toch niets moeten inleveren tegenover nu maar de gewone werkmens in een rijhuis of appartement die geen bedrijfswagen heeft zal wel de rekening gepresenteerd krijgen.”
Guilbert Vannimmen: “Mensen met een bedrijfswagen lijken het altijd zoveel beter te hebben. Wat de mensen vergeten is dat dit vaak deel uitmaakt van de verloning en dat de keuze van wagens vaak erg beperkt is. Nu alles elektrisch zal worden is deze keuze nog beperkter. De echte sloebers in dit verhaal zijn de zelfstandigen. Zij kunnen bepaalde wagens volledig terugtrekken wat niet het geval is bij een werknemer met bedrijfswagen. Dan spreek je snel over bedragen groter dan 50.000 euro waar iedereen voor mee mag betalen.”
Nico Alberts: “Zo is het een vergiftigd geschenk voor de mensen die een bedrijfswagen gebruiken. Tanken zal voor een groot stuk uit eigen zak moeten gebeuren aangezien je thuis op je eigen elektriciteit oplaadt.”
Gillian Missinne: “Ieder bedrijf dat het kan zal in 2025 zijn wagenpark volledig vernieuwen. Zie je de vertegenwoordigers of servicetechniekers die honderden kilometers op een dag rijden al staan in de rij aan die twintig laadpalen in heel het land, drie keer per dag... Een nobel doel, maar dit is symboolpolitiek. Nu al moeten ze in de winter een afschakelplan opstellen. Laat staan dan. Zolang er geen structurele veranderingen komen, is dit enkel en alleen gebakken lucht die ze verkopen. Misschien moeten ze daar auto’s op laten rijden, we zouden nooit nog een brandstofprobleem hebben in België.”
Jaak Meykens: “Vrees dat de leasemaatschappijen niet happy zullen zijn. Na 3 jaar gebruik mag je er van uitgaan dat de batterycapaciteit maar 50 procent meer bedraagt. Wie gaat deze wagens kopen wetende dat je voor een zeer hoge uitgave komt te staan. De waarde van deze gebruikte wagens zal gewoon gereduceerd zijn tot de schrootwaarde. Realiteit die zal door gerekend worden in de leaseprijs.”
Monique Willems: “Wie kan zo een wagen aankopen?! Ze zijn veel te duur en dan nog de aankoop van de laadpaal en misschien aanpassing van je thuisnetwerk. Waar haal je al de elektriciteit... we moeten nu al in het buitenland aankopen. Niet iedereen krijgt een bedrijfswagen! Stimuleer meer thuiswerk ; maak dat fiscaal interessant. Een win-winsituatie. Met elektrische wagens op de baan verminder je de file niet. De file staat dan aan de laadpaal.”
Roger Decuyper: “Goed en wel die elektrische bedrijfswagens, maar wie gaat de belastingen betalen die de regering gaat missen uit de accijnzen op benzine en diesel?”
Geert Tamsyn: “Zeer goede maatregel, bedrijfswagens worden zo een hefboom om ook het gebruik van elektrische auto’s bij particulieren te stimuleren. Een informatiecampagne door de overheid die de ongefundeerde vooroordelen tegen EV (te duur, te weinig autonomie, te weinig elektriciteit, ...) weerlegt, zou ook zeer nuttig zijn. Nu de auto-industrie duidelijk voor EV gekozen heeft, dreigt België namelijk een grote achterstand op te lopen.”
Peter Bosmans: “Men zegt altijd dat we niet kunnen concurreren met onze buurlanden omdat onze belastingen te hoog zijn. Anderzijds kunnen bedrijven veel te veel zaken, zoals een EV, inbrengen voor de belastingen waardoor ze meer en grotere uitgaven doen, waardoor ze dus meer moeten verdienen en dus duurder zijn. Aftrek van een wagen zou al lang geschrapt moeten zijn. Wie zijn wagen uit zijn eigen zak moet betalen koopt eerder een zuinige en vooral goedkopere wagen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Dan toch geen lage-emissiezone in Wallonië
Wallonië trekt de plannen in om vanaf 2025 van het hele gewest een lage-emissiezone (LEZ) te maken. Het Waals Parlement stemde er vrijdag unaniem mee in om het decreet terug te schroeven. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
15
PROMOJAGERS SUPERTIP. Albert Heijn pakt deze week uit met “zeer straffe promo's”: “Ik heb 122 euro bespaard”
Supermarktketen Albert Heijn is deze week de place to be, volgens Promojagers België. “Er zijn zeer straffe promo’s te scoren, waarbij je soms tot wel drie producten gratis krijgt”, aldus opper-Promojager Gunther Devisch. “Tijd om de voorraadkast aan te vullen.” -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Bé De Meyer (60) praat voor het eerst sinds ex Eddy Snelders van voyeurisme wordt beticht: “Hoe kan het dat ik nooit iets zag? Ik lig daar wakker van”
“Het is net een beerput die open is gegaan”, zegt Bé De Meyer (60), die 16 jaar lief en leed deelde met de in opspraak gekomen Eddy Snelders (65). Deze week kreeg ze een zoveelste slag in haar gezicht. Via de media vernam ze dat hij al op zijn achttiende veroordeeld werd wegens openbare zedenschennis. “Zo pijnlijk”, zegt ze. Want ook dat wist ze niet. Net zoals ze nooit heeft geweten dat Snelders jarenlang hun gezin, familie en vrienden stiekem filmde op het toilet of in de douche. “Het is precies alsof ik iemand anders heb gekend.” -
PREMIUM
Onze fiscaal expert over bedrijfswagenakkoord: “Geen oplossing voor files en belastingtruc”
-
5
Kinkhoest, mazelen, soa’s en schurft: gevaarlijke ziektes kennen recordjaar
-
“Verbaal geweld” en “overmatig alcoholgebruik”: bemiddeling bij Nationale Loterij vanwege gedrag CEO Jannie Haek
Sinds eind maart loopt bij de Nationale Loterij een bemiddelingspoging tussen de CEO van het overheidsbedrijf Jannie Haek en een vakbondsfront van ACV, ACOD en ACLVB. De bonden verwijten Haek “onaanvaardbaar verbaal geweld” tegen het personeel van het overheidsbedrijf en “overmatig alcoholgebruik”. Dat heeft ‘De Tijd’ vernomen uit verschillende bronnen en is aan de krant bevestigd door voogdijminister Vincent Van Peteghem (CD&V). -
17
Geen recht meer op 15 minuten uitstel: alcoholcontroles strenger vanaf 1 mei
Wie zijn vrije dag op 1 mei goed wil vieren, past beter wat op. Vanaf woensdag worden alcoholcontroles door de politie wat strenger. Bestuurders zullen dan geen 15 minuten uitstel meer kunnen vragen voordat ze blazen. De politie zou op die manier meer controles kunnen uitvoeren op dezelfde tijd. Dat schrijft ‘De Standaard’. -
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
63 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRikkie Baggini
piet goethals
Yana Rutte
René Verhoeven
Eddy Lefere