Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) is tevreden met het akkoord.
Volledig scherm
PREMIUM
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) is tevreden met het akkoord. © VTM NIEUWS

ANALYSE. Vivaldi klopt zich op de borst voor vergroening bedrijfswagens, maar prijskaartje is nog heel onduidelijk

De federale regering is het eens geraakt over de vergroening van de bedrijfswagens. Liberalen deden wat water bij de wijn, linkse partijen slikten hun afkeer voor bedrijfswagens door - mits extra centje voor de sociale zekerheid -  en uiteindelijk kreeg Van Peteghem groen licht. “Ze zeggen altijd dat we het over zo’n dossier nooit met zeven partijen zullen eens geraken, maar het is toch maar weer gelukt.” Door die vergroening mist de staat op termijnen wel honderden miljoenen aan inkomsten uit accijnzen. Vraag is: hoe wordt die put gevuld?

91 reacties

  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Er wordt hier geredeneerd alsof van vandaag op morgen iedereen elektrisch gaat rijden. Zal natuurlijk niet gebeuren, vandaag zijn nog 96,5 % van de verkochte auto's brandstofwagens, en die rijden gemiddeld 20 jaar rond. De dag dat iedereen elektrisch rijdt, komt wel, maar dat zal nog enkele decennia duren. En tegen dan zijn laadpalen al niet meer nodig, en wordt er al rijdend via inductie opgeladen.
  • Leo Mariën

    3 jaar geleden
    België is een transit land en dan zijn er een grote hoeveelheid snelladers nodig, 10000 is toch een absoluut minimum? Wel 10000 keer 150KW = 1500 MW (1 500 000 000W) aan piekbelasting van het net. Dat is de helft meer dan wat doel 3 levert. En we spreken dan maar over 10000 werkende snelladers. Men denkt zelfs aan 350KW laders, piek maal 2 of 3,5x de capaciteit van Doel 3. Zie het als een zwembad dat je laat vollopen. Heb je tijd, geen probleem maar als het op een 15 minuten moet??
  • Bart Timperman

    3 jaar geleden
    Waarom moest dit perse elektrisch, milieuvriendelijke LPG en CNG wagens komen blijkbaar zelfs niet aan bod terwijl deze wagens hetzelfde presteren als een benzinewagen en veel goedkoper in gebruik zijn?
  • Paul Broeckx

    3 jaar geleden
    Bij het afschaffen van de "lichte vracht" pick-ups en camionetten, gebruikt door particulieren, valt nog veel te besparen.
  • swa wuyts

    3 jaar geleden
    Iedere Vivaldi-partij wil een punt van haar programma scoren ter bevrediging van de achterban. Met de ontsporing van hun machtsgeilheid is dit van primordiaal belang. De eventuele nefaste invloed op de burger, en dit op alle vlakken van hun welzijn, is voor hen bijkomstig. Het liefst zetten ze er dan een tijdslimiet op na 2024 zodat de volgende regering de financiële kater moet oplossen. Het prijskaartje is nooit voor hun maar voor de mondiale burger, een volgende financiële aderlating.