Op 6 mei 1937 ontplofte de Hindenburg boven de Amerikaanse basis van Lakehurst.
Volledig scherm
Op 6 mei 1937 ontplofte de Hindenburg boven de Amerikaanse basis van Lakehurst. © ap

Griekse wetenschapper bouwt grootste zeppelin ooit gedeeltelijk na en ontrafelt mysterie van Hindenburg-ramp

Het grootste luchtschip ooit door de mens gebouwd ging op 6 mei 1937 net voor de landing in New Jersey in amper een halve minuut compleet in vlammen op. 36 mensen overleefden de ramp met de zeppelin genaamd Hindenburg niet. De Griekse wetenschapper Konstantinos Giapis heeft nu het mysterie ontrafeld hoe de zeppelin plots vuur kon vatten.

6 reacties

  • Veronica Voorhelst

    3 jaar geleden
    Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet. Ge legt toch een aardleiding om stroom af te voeren? En daarmee voorkomt ge toch statische elektriciteit?
  • Miguel Leboucq

    3 jaar geleden
    Ives Ameel: ze gebruikten waterstof omdat die het lichtst is. De volgende, niet ontvlambare, candidaat is helium maar die weegt 2x zo veel
  • johanneke li

    3 jaar geleden
    een theorie, meer is het niet. moest het inderdaad zo geweest zijn, dan hadden alle zeppelins onmiddelijk uitgebrand bij de eerste landing. dat dit niet gebeurde is een teken dat deze theorie onwaarschijnlijk is. maar ja, elk toestel ondergaat slijtage, en in geval van een vliegende bom zoals deze, kan het dan vlug gaan.op zo'n grote afmeting kan je onmogelijk garanderen dar niet iets per ongeluk een vonkje veroorzaakt, er hoeft praktisch maar een metalen voorwerp even neervallen op een metalen
  • Ives Ameel

    3 jaar geleden
    Er zit iets in maar ja moest daar geen zo een brandbaar gas gebruik zijn geweest dan was dit nooit gebeurt. Zeppelins met de juiste gas soort zou waarschijnlijk een toekomst gehad hebben maar ook maar in beperkte mate, vracht dingen zoals dit.
  • Peter Van de Velde

    3 jaar geleden
    Knappe beredenering, zelfs de spoelen van bandopnemers uit vroegere tijden gaven soms felle vonken tijdens het snelspoelen.