Europese autoverkoop herstelt zich van klap coronapandemie; blijft achter op prestaties vorig decennium

De Europese autoverkoop heeft tijdens de maand april een sterke heropleving gekend tegenover dezelfde periode vorig jaar, maar toch blijft de afzet nog altijd onder het gemiddelde dat voor de uitbraak van de coronacrisis kon worden opgemerkt. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (Acea).

De sectororganisatie berekende dat tijdens de maand april in de Europese Unie 862.226 nieuwe personenwagens werden verkocht. Dat betekende een stijging met 218,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Wanneer ook de verkoop in het Verenigd Koninkrijk en de European Free Trade Association (Efta) wordt meegerekend, is er sprake van een groei met 256 procent tot bijna 1,04 miljoen exemplaren.

Heropleving

‘Tegenover april vorig jaar heeft de autoverkoop een sterke heropleving laten kunnen melden’, aldus Acea. ‘Daarmee moet men er wel rekening mee houden dat de verkopen van april vorig jaar, door de uitbraak van de coronacrisis, tot het laagste niveau in minstens drie decennia was teruggevallen.’

De sterkste groei werd opgetekend in Italië, waar de verkoop met 3.277 procent opliep, gevolgd door Spanje met een groei van 1.788 procent. Ook Frankrijk was er sprake van een stijging met 569 procent. In Duitsland, de grootste automarkt van Europa, liep de verkoop met 90 procent op. In België was er een toename met 602 procent tot 37.192 exemplaren.

‘Hoewel de Europese autoverkoop tegenover vorig jaar een sterke heropleving kon laten blijken, ligt de afzet toch nog altijd 14 procent lager dan het gemiddelde niveau dat het voorbije decennium, voor de uitbraak van de pandemiecrisis, was genoteerd’, voeren de onderzoekers aan.

Halfgeleiders

‘De autosector wordt nu ook met belangrijke uitdagingen geconfronteerd, maar het probleem is daarbij verschoven van de vraag naar het aanbod’, stippen waarnemers aan. ‘De eerstvolgende periode moet worden gevreesd dat de verkoop mede door de evolutie in de tekorten aan halfgeleiders zal worden bepaald.’

‘Daarbij hebben een aantal autofabrikanten en technologiebedrijven al gewaarschuwd dat deze tekorten zich tot in de loop van het volgende jaar zouden kunnen laten voelen.’

De Volkswagen Group was tijdens de maand april met een afzet van 232.188 exemplaren de grootste autoverkoper op de Europese markt. De groep liet daarbij een stijging met 195 procent optekenen tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Stellantis eindigde met een stijging van 330 procent tot 202.327 exemplaren op de tweede plaats, gevolgd door de Renault Groep (79.149), de Hyundai Group (64.978) en de BMW Group (61.522).

Over de eerste vier maanden van dit jaar is de verkoop in Europa met 23,1 procent toegenomen tot 4,12 miljoen wagens. In de Europese Unie was er sprake van een stijging met 24,4 procent tot 3,42 miljoen exemplaren. In België steeg de verkoop met 17,9 procent tot 156.429 eenheden.

Meer