Politie krijgt dertig superflitscamera’s: dit is wat u daarover moet weten

© Securoad

Hardleerse chauffeurs met een te zware voet zullen hun rijgedrag nu wel moeten aanpassen. Want niemand zal nog ontsnappen aan de nieuwe superflitscamera’s van de lokale en federale politie. Of het nu in een schoolomgeving is, in een tunnel of op de Antwerpse Ring, de NK7-camera ziet alles en iedereen.

Thierry Goeman

De federale politie heeft deze week een vierjarige raamovereenkomst ondertekend met leverancier Securoad uit Deerlijk. De eerste dertig toestellen worden zeer binnenkort geleverd. Zowel aan de federale politie voor controles langs autowegen als aan de lokale politiezones voor controles op buurtwegen. Nu al zijn er enkele zones die het toestel met succes gebruiken. Omdat zij het besteld hebben voor het akkoord werd gesloten of als test.

Het is de bedoeling dat iedereen die nu nog nieuwe flitscamera’s koopt voor de nieuwe generatie superflitsers kiest.

Zitten alle flitsers verstopt in vuilnisbakken?

“Absoluut niet”, klinkt het bij Securoad. “Dat is maar één van de opties. De flitstoestellen zijn zo compact dat ze gemakkelijk op een voertuig kunnen gemonteerd worden en ook gemakkelijk van het ene voertuig in het andere kunnen verplaatst worden. Nu is het zo dat flitscamera’s worden ingebouwd in een voertuig. Dat is met de nieuwe NK7 niet meer nodig.

“Maar de superflitser kan evengoed in een vast flitspaal worden geplaatst, op een driepoot worden gezet of verstopt worden in een vuilnisbak of werfcontainer. In feite heeft het toestel weinig beperkingen”, klinkt het.

We zijn met andere woorden dus nergens nog veilig voor flitscamera’s.

Hoe werkt het toestel en wat maakt het zo anders?

Deze superflitser kan maar liefst zes rijstroken tegelijkertijd controleren – drie in elke richting – en is uitgerust met twee radars: eentje die de snelheid meet en een tweede die de meting bevestigt. Een klassieke flitspaal kan maar één voertuig tegelijk controleren, omdat die maar één radar bevatten die zowel de snelheid meten als vastleggen.

De nieuwe radar kan ook gebruikt worden voor controles op een weg met twee keer twee rijstroken met daartussen een brede groene middenberm zoals de Gentse binnenring aangezien hij in twee richtingen flits.

“Daarenboven kan het systeem ook nog eens drie voertuigen tegelijk flitsen en het zowel foto’s van de voorkant van het voertuig als van de achterkant maken, waardoor er afgerekend wordt met het probleem van de leesbaarheid van vuile of beschadigde nummerplaten”, zegt Securoad.

Het systeem verzekert ook ‘s nachts en bij slechte zichtbaarheid een goede beeldkwaliteit.

De NK7, ontworpen door het Australische bedrijf Redflex, is daarenboven ook draadloos en kan dus voortdurend verplaatst worden én kan vanop afstand bediend worden.

Zo kan de camera bijvoorbeeld op een driepoot in de kant worden geplaatst, terwijl het politievoertuig wat verder staat. Nu zijn er veel chauffeurs die op de rem gaan staan als ze een ‘verdacht’ voertuig langs de kant van de weg zien staan.

En zelfs chauffeurs die te snel rijden in tunnels ontsnappen er niet meer aan. Reflecties van flitsen, die in tunnels keihard opvallen en bestuurders doen verschieten, worden gefilterd.

Zie je de NK7 flitsen?

“Neen, dat is nog een groot voordeel”, zegt de federale politie. “Bij de meeste flitscamera’s, vaste of mobiele, zie je ’s avonds de flits afgaan en zijn alle achterliggers onmiddellijk gewaarschuwd dat er snelheidscontroles zijn. Deze nieuwe camera werkt infrarood. Je ziet dus geen flits afgaan.

Goedkoop zijn ze toch niet?

“Je mag rekenen op 54.000 euro btw inbegrepen per toestel”, zegt Securoad. De flitsers voor de federale politie worden door de overheid aangekocht, die van de lokale politie worden door de gemeentebesturen betaald. Zij kunnen daarvoor onder meer putten uit het boetefonds, een bedrag dat ze jaarlijks krijgen uit de pot van alle verkeersboetes die worden geïnd.

Ter vergelijking: de Lidar, het groot en lomp flitstoestel dat in Gent wordt gebruikt en vaak tijdelijk wordt geplaatst aan werken op autowegen kost om en bij de 180.000 euro.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen