Direct naar artikelinhoud
ReconstructieItalië

Een geknapte kabel en kapotte noodremmen: hoe kon dodelijk ongeval met kabellift gebeuren?

De cabine van de kabelbaan kwam tot stilstand tegen enkele bomen.Beeld AP

Bij een ongeval met een kabellift nabij het Italiaanse Stresa aan het Lago Maggiore zijn 14 inzittenden gedood en één zwaargewond. De cabine stortte te pletter. Volgens Italiaanse media brak de trekkabel bij het naderen van de eindstation. Maar waarom werkte de noodrem niet?

De dubbele kabelbaan in kwestie – eentje omhoog, eentje omlaag – verbindt Stresa aan het Lago Maggiore met de 1.491 meter hoge Mottarone. Halverwege is er een stop bij de botanische tuin in Alpino. De installatie werd in 1970 in gebruik genomen. In 2009 werd boven nog een skilift toegevoegd om de top te bereiken. De ruim 5 kilometer lange kabelbaan is erg populair bij toeristen, vanwege het adembenemende uitzicht. Door covid was ze lange tijd gesloten. Pas op 26 april kwam ze weer in dienst, maar slechts voor een beperkt aantal passagiers: maximaal 15 in plaats van 40. De dodentol had dus nog veel zwaarder kunnen zijn.

Zondag kort na de middag, toen een van de cabines het hoogste station naderde, hoorden getuigen die in de buurt wandelden een klap. Het afknappen van het sleeptouw dat de cabines naar boven trekt. Het tuig hangt nog met de zware trolley aan de dragende kabel. Eén dragende kabel in dit geval. Alle nieuwe kabelbanen hebben er tegenwoordig twee.

De cabine rolt achteruit. Eerst traag. Dan steeds sneller. De noodremmen blijken niet te werken. Het tuig komt los van de kabel, landt 15 à 20 meter dieper en komt tot stilstand tegen een paar bomen. 

De procureur van de Republiek heeft een onderzoek geopend wegens meervoudige doodslag. Twee vragen rijzen meteen. Waarom is de kabel geknapt? En waarom werkten de noodremmen niet? Volgens de voorzitter van de vereniging van Italiaanse kabelbaanexploitanten valt de controle op dit soort installaties onder het ministerie van Infrastructuur.

Lokale zakenman

De kabelbaan was tussen 2014 en 2016 buiten gebruik voor een grondige algemene revisie. Ook de stations kregen toen een grondige beurt. Afhankelijk van het bouwjaar van de lift is zo’n revisie nodig om de 15 à 20 of 30 jaar. Het buitengewoon en gewoon onderhoud van deze kabelbaan gebeurde door de firma Leitner. De dagelijkse en wekelijkse controles worden uitgevoerd door het bedrijf dat de Mottarone-kabelbaan beheert. Dat vaart onder de naam Ferrovie del Mottarone en is voor 100% eigendom van Luigi Nerini (56), een lokale zakenman. Nerini heeft de kabelbaanconcessie van de gemeente Stresa tot 2028.

Leitner zegt dat de algemene revisie in 2016 bestond uit een ingrijpend onderhoud van het gehele systeem. Van de hutten over de trolleys en de lieren tot de elektrische apparatuur. Sindsdien zijn er elk jaar in november controles uitgevoerd op de kabels. Altijd met een gunstig resultaat.  De laatste grondige inspectie van de kabels vond plaats in november 2020 en bracht geen problemen aan het licht. 

Ongeveer 100.000 passagiers maakten jaarlijks gebruik van deze kabelbaan. Onder hen veel inwoners van Stresa, die genieten van een verlaagd tarief.