Radio 2

Damme legt waterdoorlaatbare weg aan: regen gaat niet verloren in riool, maar dringt in de bodem

In Damme is de eerste waterdoorlaatbare weg aangelegd. Het gaat om een stuk van 800 meter. De weg wordt heraangelegd met materialen die het regenwater laten doorsijpelen, waardoor het niet naar de riolering stroomt. 

In Damme moesten er nieuwe elektriciteitskabels en gescheiden rioleringen gelegd worden. De stad besliste om niet opnieuw beton of asfalt te leggen, maar klinkers waartussen het water weg kan. Zo loopt het regenwater niet meer weg via de riolering, maar kan het in de bodem doordringen, zegt ingenieur Philippe Vermeulen: "Als het regent, dan loopt het water tussen die verbrede voeg. Die verbrede voeg wordt opgevuld met keitjes. Zo kan er geen onkruid tussen groeien en blijft het ook stevig liggen."

Onze ploeg van "Het journaal" ging een kijkje nemen in Damme, bekijk hieronder het verslag en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Ook in steden minder warm

Het regenwater gaat hier niet meer verloren in de riool, maar dringt door in de ondergrond. Dat is niet alleen goed voor de bomen, die hier groeien, maar het is ook goed voor het milieu. "In een stedelijke omgeving heeft dat ook een klimaatimpact. Het blijft koeler in de stad omdat het water gebufferd wordt en vanuit de bodem kan verdampen.  Ook de bomen hebben direct toegang tot zowel lucht als water. Je zal ook minder problemen hebben met uitstulpingen in de baan van boomwortels, die absoluut naar boven willen groeien", legt ingenieur Vermeulen uit.

Geen bomen kappen met zo'n weg

Vaak moeten bomen gekapt worden als de straat wordt heraangelegd, omdat het grondwaterpeil zakt. Maar met dit project kunnen de bomen gered worden. Damme wil nog meer straten op deze manier heraanleggen, burgemeester Joachim Coens (CD&V): "Bij zulke projecten zeggen de mensen meestal: waarom komt er geen betonbaan of asfaltbaan? Dat vinden mensen evident. Er komt daar geen kruid door en het is proper. Maar ondertussen groeit het bewustzijn dat dit een beter project is voor de natuur en de omgeving". 

Waterdoorlatende straten zijn niet duurder dan klassieke asfaltweg

Ingenieur Vermeulen

Eerder zijn er al een aantal waterdoorlaatbare straten aangelegd in Vlaanderen. Ook opritten en parkings worden meer en meer zo aangelegd. Waterdoorlatende straten kunnen best aangelegd worden waar er niet te veel zwaar verkeer passeert. Over heel Vlaanderen zijn er talloze straten en wegen die zo kunnen worden heraangelegd. 

Meest gelezen