Van Barcelona naar Mallorca met de zeppelin: eerste commerciële vluchten na Hindenburg-ramp gepland tegen 2025
Hybrid Air Vehicles wil tegen 2025 commerciële korteafstandsvluchten verzorgen tussen enkele steden. Dat zou voor het eerst zijn sinds de fatale ramp met de Hindenburg in 1937. Vliegen met een luchtschip is niet alleen comfortabeler, maar vooral milieuvriendelijker.
Het bedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV) uit het Britse Bedford werkt al sinds 2013 aan de Airlander 10, ook wel ‘The Flying Bum’ of ‘Vliegende Kont’ genoemd. Het is de opvolger van de HAV 304, die oorspronkelijk voor het Amerikaanse leger was ontworpen als surveillancevliegtuig voor inlichtingenmissies in Afghanistan.
De Airlander 10 is het grootste vliegtuig ter wereld. Na een succesvolle testvlucht van een half uur in 2016 eindigde in datzelfde jaar de tweede vlucht van het prototype van het hybride luchtschip met een crash, gelukkig zonder gewonden. Er volgden nog vier testvluchten met het toestel dat zo’n 29 miljoen euro had gekost. Bij de laatste testvluchten haalde het luchtschip van 92 meter lang en 43,5 meter breed snelheden tot 92 km/uur en klom het tot 2,1 km hoogte.
HAV wil vanaf 2025 twaalf Airlanders 10 per jaar bouwen. Dat luchtschip kan 100 passagiers vervoeren. Een van de routes waarop HAV de Airlander 10 wil laten inzetten, is die van Barcelona naar Palma de Mallorca. Een vlucht van 4,5 uur, wat ongeveer even lang is als dezelfde trip met het vliegtuig, als je ook de tijd meerekent om naar en van de luchthaven te reizen. Maar de CO2-voetafdruk is veel kleiner. Volgens HAV ligt die per passagier op 4,5 kg, een pak minder dan de 53 kg voor reizigers per vliegtuig.
De andere geplande routes gaan van Liverpool naar Belfast (5 uur en 20 minuten vliegen), van Oslo naar Stockholm (vlucht van 6,5 uur) en van Seattle naar Vancouver (iets meer dan 4 uur). Vorig jaar was er nog sprake van trans-Atlantische vluchten, maar HAV zegt nu dat de Airlander 10 “bij uitstek geschikt is” voor kortere afstanden tussen steden, die kunnen worden afgelegd “met een fractie van de uitstoot van de huidige opties in de lucht”.
CEO Tom Grundy vergelijkt het luchtschip met een “snelle ferry”. Volgens hem is dit “geen luxeproduct, maar een praktische oplossing voor de uitdagingen van de klimaatcrisis”. Grungy zegt dat 47 procent van de regionale vluchten tussen steden een afstand van minder dan 370 km afleggen en dat de ingezette vliegtuigen enorm veel CO2 uitstoten. De hybride luchtschepen van HAV kunnen dit volgens Grundy vanaf 2025 met amper tien procent van die uitstoot doen. En later - in 2030, als ze volledig op elektriciteit vliegen - zelfs nóg milieuvriendelijker.
HAV voert nu gesprekken met verschillende luchtvaartmaatschappijen om de routes te commercialiseren. Met de Zweedse luxereisorganisator OceanSky Cruises is de deal al rond voor de levering van één Airlander 10. Die zal worden ingezet voor een “avontuurlijke trip” over de Noordpool met onderzoeker Robert Swan.
Het is nog niet beslist waar de moderne zeppelins zullen worden gebouwd, maar Grundy hoopt de productie in Groot-Brittannië te kunnen houden. De fabriek zal 500 werknemers nodig hebben en nog eens onrechtstreeks werk verschaffen aan 1.500 anderen bij de toeleveranciers van onderdelen. Het bedrijf is momenteel gevestigd in Bedford, waar 70 mensen werken, voornamelijk ontwerpers. HAV wil vanaf 2025 zo’n twaalf luchtschepen per jaar bouwen. De markt wordt volgens HAV geschat op 50 miljard dollar (41 miljard euro) over de komende twintig jaar. In die periode mikt HAV op de verkoop van 265 Airlanders.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Overstap op Dubai gaat volledig veranderen: immens vliegveld voor 260 miljoen mensen per jaar aangekondigd
-
Griekse wetenschapper bouwt grootste zeppelin ooit gedeeltelijk na en ontrafelt mysterie van Hindenburg-ramp
Het grootste luchtschip ooit door de mens gebouwd ging op 6 mei 1937 net voor de landing in New Jersey in amper een halve minuut compleet in vlammen op. 36 mensen overleefden de ramp met de zeppelin genaamd Hindenburg niet. De Griekse wetenschapper Konstantinos Giapis heeft nu het mysterie ontrafeld hoe de zeppelin plots vuur kon vatten. -
PREMIUM
Van Acireale tot Savoca: onze reisexpert tipt de mooiste locaties op Sicilië uit ‘De mol’ én vertelt wat het kost
Met wekelijks 1,6 miljoen kijkers beleeft ‘De mol’ zijn beste seizoen sinds jaren. Daar heeft het schitterende achtergronddecor, het magnifieke Sicilië, zeker iets mee te maken. Onze reisexpert Johan Lambrechts vertelt je wat er allemaal te beleven is op de locaties uit het programma, deelt zijn eigen highlights en schetst hoe betaalbaar het Italiaanse eiland is. “Waar op Sicilië je ook rijdt met je huurauto, de pittoreske dorpen en idyllische uitzichten vliegen je om de oren.” -
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
PREMIUM
“Relaxte luchthaven met lagere parkeerkosten”: doe je voordeel door te vliegen vanop een luchthaven net over de grens?
Soms is je ticket goedkoper als je vliegt vanuit een luchthaven in onze buurlanden. Maar hoeveel betaal je voor parking en vliegtaksen in Eindhoven, Maastricht, Rotterdam, Düsseldorf of Lille? Is het openbaar vervoer een interessante optie om er te geraken en hoe zit het met de drukte? HLN-reisexpert Johan Lambrechts licht vijf luchthavens net over de Belgische grens door en onthult welke voordelen ze in petto hebben: “Wie met Corendon reist, parkeert hier zelfs gratis.” -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Eurostar-tickets voortaan tot uur voor vertrek omwisselbaar
-
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
PREMIUM
Zes Europese reisbestemmingen verhogen hun toeristentaks: hoeveel moet jij extra betalen voor jouw vakantie?
Vanaf vandaag moeten dagjestoeristen in Venetië op de 29 drukste dagen 5 euro betalen om de Italiaanse stad te bezoeken. Ook in heel wat andere Europese toeristische trekpleisters zijn dit jaar fors de hoogte ingegaan. Zo kost een weekje Griekenland met het gezin je sinds 1 april al gauw 140 euro extra. Waarom voeren die landen hun toeristenbelasting zo op? Over welke bestemmingen gaat het? Kun je eraan ontsnappen? Onze reisexpert Johan Lambrechts rekent het voor je uit. -
KIJK. Het schokkend moment waarop stomdronken Celtic-hooligan agenten en stewardess slaat
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNorbert Corten
Danny Bottelier
Sascha Grimm
Ariane Delasorte
Hendrik Goris