Zo stelen dieven het signaal van je autosleutel en deze wagens zijn er het best tegen beschermd
HLN DriveHeel wat auto’s zijn vandaag uitgerust met een keyless-systeem, waarmee je de wagen kan ontgrendelen en zelfs starten zonder fysiek een sleutel te gebruiken. Gemakkelijk, dat wel, maar het systeem kan ook misbruikt worden. HLN Drive geeft enkele tips.
Een keyless-entry-sleutel zendt een code uit, of een reeks codes, die wordt opgepikt door antennes van de auto. Deze code kan echter ook door een scanapparaat worden opgepikt en naar een boosterunit worden gezonden die de code naast de autodeur herhaalt om deze te openen. Omdat de auto denkt dat het de eigenaar is die toegang wil, worden de andere veiligheidssystemen van de auto, zoals het alarm en de startonderbreker, niet geactiveerd wanneer de auto wordt ontgrendeld.
Als de auto een keyless-startsysteem heeft, kan deze zelfde booster ook worden gebruikt bij het indrukken van de startknop om de motor te starten en de auto weg te rijden. Dit wordt door beveiligingsexperts gezien als een tweede niveau van kwetsbaarheid, omdat dieven een auto aan de praat kunnen krijgen zonder de auto te hoeven beschadigen en niet de fysieke kracht nodig hebben om een contactslot open te breken.
Sommige autofabrikanten hebben inderdaad extra veiligheidsmaatregelen ingevoerd om te voorkomen dat hun auto’s worden gestolen. Jaguar en Land Rover hebben bijvoorbeeld sommige modellen uitgerust met ultrabreedband-radiotechnologie, die uitzendt via een groot aantal frequentiekanalen zodat dieven de code niet kunnen traceren. Audi, BMW, Ford en Mercedes-Benz hebben voor een andere aanpak gekozen door bewegingssensoren in hun keyless-afstandsbedieningen aan te brengen die ervoor zorgen dat deze geen code uitzenden als ze gedurende een bepaalde tijd niet worden bewogen.
Prestaties van auto’s heel verschillend
Het Britse WhatCar testte de prestaties van verschillende automodellen tegen keyless-diefstal. Op twee verschillende manieren probeerden dieven in te breken in de wagen: enerzijds door het signaal van de afstandsbediening te proberen stelen wanneer de sleutel niet gebruikt werd, anderzijds door het signaal te proberen onderscheppen wanneer de sleutel wel gebruikt werd. De resultaten zijn vrij uiteenlopend.
De dief in kwestie kon bijvoorbeeld niet inbreken in een Audi TT RS wanneer de sleutels niet gebruikt werden. Hij kon echter zeer makkelijk het signaal van de afstandsbediening onderscheppen wanneer de eigenaar van de Audi zijn sportwagen vergrendelde. In 5 seconden zat de dief in de wagen, 5 seconden later reed hij weg.
Ook bij de BMW X3 was het niet mogelijk om in te breken wanneer de sleutel gewoon in huis lag. Kon de dief het signaal onderscheppen, dan zat hij in 40 seconden in de Duitse SUV. Nog eens 20 seconden later kon hij wegrijden. Bij de Ford Fiesta zien we exact hetzelfde gebeuren en bij de Mercedes A-Klasse geraakten dieven zelfs 10 seconden sneller in de wagen. De motor starten gebeurde opnieuw na 20 seconden.
Bij auto’s uit de Franse PSA-groep nog geen spoor van een bewegingssensor bij de test van WhatCar. De dief zit dan ook binnen de 5 seconden in de DS 3 Crossback, hij hoeft daarvoor niet te wachten tot de eigenaar zijn auto vergrendelt om het signaal te stelen. Nog eens vijf seconden later kan de dief de motor starten. De best scorende auto is dan weer de Land Rover Discovery. Doordat de sleutel zijn signaal over een heel breed spectrum aan frequenties uitzendt, is het te complex om op te pikken voor de dief. Hij kan het slot van de auto wel op de ouderwetse manier open krijgen, maar dat doet het alarm meteen afgaan en hij krijgt de motor ook niet gestart.
Tips tegen keyless theft
Er zijn natuurlijk een aantal manieren om dieven zo weinig mogelijk kans te geven je auto te stelen via dit systeem. Je auto op een veilige plaats parkeren bijvoorbeeld, zoals een afgesloten garage of een beveiligde parking. Leg je sleutel ook zo ver mogelijk van de straatkant, zodat dieven het signaal niet kunnen stelen. Meestal geraken sleutels vijf à zes meter ver, liggen ze verder van je auto verwijderd, dan zit je veilig. En misschien wel de beste tip: leg de sleutel in een metalen doosje. Dit is immers een zogenaamde kooi van Faraday, waardoor de dieven niet aan het signaal kunnen.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?