NMBS test reservatiesysteem op rechtstreekse treinen van en naar kust, West-Vlaamse gouverneur: "Goede eerste stap"

De NMBS gaat tijdens het weekend van 5 en 6 juni rechtstreekse treinen testen van en naar de kust met een reservatiesysteem. De treinen gaan niet stoppen tussen het vertrekstation en de kust, en komen boven op het bestaande treinaanbod. Reservatie is verplicht en dat zal het ticket voor die trein (licht) duurder maken. De West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé reageert positief en noemt het reservatie-experiment een goede eerste stap.

Vanuit West-Vlaanderen zijn er langer klachten over te drukke treinen van en naar de kust. In deze coronatijden heeft dat al meermaals tot problemen geleid. Om die vraag ietwat tegemoet te komen, test de NMBS nu tijdens het weekend van 5 en 6 juni een reservatiesysteem met extra treinen. "Het geeft een inzicht in de reizigersstromen naar de kust", legt Bart Crols van de NMBS uit aan VRT NWS. "Je weet exact hoeveel mensen er op de trein zullen zitten."

Concreet zullen er zowel zaterdag 5 als zondag 6 juni twintig reservatietreinen rijden. Het gaat om tien treinen ’s ochtends richting de kust en tien treinen ’s avonds vanaf de kust. De treinen vertrekken ’s ochtends in Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, Gent-Sint-Pieters en Luik-Guillemins. De treinen stoppen nergens behalve aan de kust.

Extra treinen bovenop bestaande aanbod

Wie niet aan zee moet zijn of in een ander station wil opstappen, mag gerust zijn. De reservatietreinen komen bovenop het bestaande aanbod. Voor het bestaande aanbod moet je voor alle duidelijkheid ook niet reserveren tijdens dat weekend.

Reizigers die wel de zo'n extra trein willen nemen, moeten vooraf reserveren en over een geldig vervoersbewijs beschikken. Die reservatie zal 1 euro per reiziger kosten, bovenop het ticket dus. Begeleide kinderen jonger dan 12 jaar moeten geen vervoersbewijs kopen, maar moeten wel reserveren aan een tarief van 1 euro. "Die euro moet het reservatiesysteem zelf helpen bekostigen en ook de treinen, want die worden extra ingelegd", klinkt het.

Lees voort onder de foto:

Reserveren voor de rechtstreekse treinen kan vanaf vandaag op de NMBS-website. Met een reservatie zijn reizigers zeker van hun plek op de trein, al blijven ze vrij te kiezen waar op de trein ze zullen gaan zitten. Als dit proefproject een positieve evaluatie krijgt, kunnen er ook tijdens de zomervakantie treinen met reservatie van en naar de kust rijden.

Gouverneur West-Vlaanderen: "Goede eerste stap"

Carl Decaluwé, de gouverneur van de kustprovincie, reageert tevreden op het nieuws. "Ik denk dat dit een belangrijke stap voorwaarts is om de mensen op een veilige manier naar de kust te krijgen", reageert hij aan VRT NWS. "We vragen al een jaar lang om beter zicht te krijgen op het aantal mensen op de trein en beter aan crowd management te doen."

"Ik kijk uit naar de eerste resultaten van het experiment op 5 en 6 juni", zegt Decaluwé die al hardop droomt van een uitgebreidere versie met reservatiesysteem op alle treinen die van en naar de kust rijden. "Als het goed werkt tijdens het experiment, kan het misschien tot andere mogelijkheden leiden", zegt hij daarover.

Bij de NMBS is te horen dat dat zeker niet de bedoeling is. Volgens de NMBS zou werken met een reservatiesysteem op de gewone treinen een te grote beperking zijn voor de andere reizigers zoals pendelaars en studenten. "Dat gaan we dus zeker niet doen, dat zou zeer moeilijk zijn", zegt Crols daarover. "Bij het bijkomend aanbod gaat dat wel, want dat gaat om treinen die niet stoppen en een specifieke bestemming hebben."

"We hebben geen probleem met het project als het gebeurt op de manier waarop het nu wordt opgezet", zegt Stefan Stynen van reizigersorganisatie TreinTramBus aan persagentschap Belga. "Het is belangrijk voor ons dat dit bovenop het gebruikelijke treinaanbod komt. Er wordt niemand iets afgenomen, maar er wordt wel een extra mogelijkheid geboden", zo klinkt het. "We zouden het niet zien zitten wanneer dit voor de basisdiensten wordt ingezet."

De prijs is ook redelijk, zegt Stynen nog aan onze redactie. "Een schappelijke prijs voor de garantie op een zitplaats", zegt hij. "De NMBS moet ook ergens een drempel inbouwen om te voorkomen dat mensen een plaats reserveren en dan toch niet komen opdagen, omdat het weer bijvoorbeeld tegenvalt."

Meest gelezen