Schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke test een van de elektrische deelauto’s van Poppy uit. © Joris Herregods 

Mechelen is derde stad waar je in vingerknip deelauto van Poppy kan reserveren

Mechelen -

Na grootsteden Antwerpen en Brussel is Mechelen de derde Belgische stad waar Poppy vanaf dinsdag 1 juni actief is. Tijdens een proefproject dat een jaar loopt en zich ook richt op bedrijven, zijn er dertig van de opvallende rode deelauto’s flexibel beschikbaar. Ze rijden elektrisch of op CNG. Zo eentje reserveren, kan in een vingerknip.

Sven Van Haezendonck

Poppy is in Mechelen een aanvulling op Cambio, een organisatie die deelauto’s aanbiedt op vaste standplaatsen. “We hebben de ambitie om van Mechelen dé deelstad van Vlaanderen te maken. Dan is het heel fijn om vast te stellen dat verschillende deelorganisaties zelf naar ons toe komen. Met Poppy zijn we zelfs Gent voor”, zegt Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+), schepen van Mobiliteit. Poppy en de stad starten met een samenwerking voor een periode van een jaar, een proefproject.

De typisch rode wagens kan je op een heel flexibele manier gebruiken: je betaalt geen instapkosten en je kunt zo’n auto een kwartiertje op voorhand reserveren. “En vooral, het gaat om en systeem van free floating. Mensen die een Poppy gebruiken, moeten niet terugkeren naar een vaste staanplaats”, vertelt Vanmarcke.

36 cent per minuut

Wie een wagen van Poppy deelt, kan die ook achterlaten in Antwerpen, Brussel of op de luchthavens van Zaventem en Charleroi. “We bekijken momenteel ook parkeermogelijkheden aan de Belgische kust”, zegt Nick Van den Eynde, verantwoordelijke operaties bij Poppy. Met zo’n auto rijden, kost 36 cent per minuut. “Ons concept is vooral bedoeld voor korte afstanden van tien tot vijftien minuten. Wie de wagen een dag gebruikt, betaalt negentig euro. Daar kunnen ze dan 250 kilometer mee rijden. Al promoten we dat niet. Dat is eerder iets voor verhuurbedrijven”, vertelt Van de Eynde.

Poppy stelt in Mechelen dertig deelauto’s ter beschikking. ©  Joris Herregods

Om de auto’s te gebruiken, moet je eerst de app van Poppy downloaden. “Tegenwoordig gaat het snel. Je scant eerst je rijbewijs. Een vijftal minuten later word je aanvraag goedgekeurd of geweigerd. Leden kunnen elk voertuig gebruiken. Eens de klant in een straal van vijftien tot twintig meter rond het voertuig staat, kan die het openen. Wij zorgen ervoor dat je de motor kan aanzetten. Dat is een beveiliging om diefstal te voorkomen. Je kunt de rit ook op pauze zetten of beëindigen en dat doe je allemaal met de telefoon”, legt Nick Van den Eynde uit.

Al 151 gebruikers

In Mechelen telt Poppy vandaag al 151 actieve leden tussen de 25 en 45 jaar. “Van de Mechelse gebruikers hoor ik dat ze het ervaren als een heel aangenaam systeem. Het speelt bijvoorbeeld vlot in op vertragingen van het openbaar vervoer of op last minute wijzigingen van de plannen ’s avonds”, zegt Vicky Vanmarcke.

De autodeelorganisatie richt zich overigens niet alleen op particulieren, maar ook op bedrijven. Daarom komen er ook Poppy’s in Mechelen-Noord en in Mechelen-Zuid. Van de dertig beschikbare deelauto’s rijden er vijftien elektrisch en vijftien op CNG. “De wagens in Mechelen zijn de elektrische Seat mii, de elektrische Skoda citigo en de Seat Ibiza op CNG”, zegt Van de Eynde.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER