(c) Vias

Tijdens WK dubbel zoveel verkeersongevallen na matchen Rode Duivels: EK centraal in nieuwe bobcampagne

Tijdens het WK Voetbal van 2018 zijn er na de matchen van de Rode Duivels dubbel zoveel verkeersongevallen met slachtoffers gebeurd, vooral door overmatig drankgebruik. Om dat tijdens het EK Voetbal -dat volgende week start- te voorkomen, start de nieuwe bobcampagne tegen alcohol in het verkeer met een opvallend campagnefilmpje.

De cijfers

Uit een analyse van het verkeersinstituut Vias blijkt dat in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK voetbal van 2018 het aantal ongevallen verdubbelde. De euforie en de feestroes van sommige bestuurders spelen daarbij zeker een rol. Zowel voor als na de matchen bleken ook meer bestuurders onder invloed rond te rijden.

Zo was bij 16 procent van de ongevallen in het uur voor een wedstrijd van de Rode Duivels de bestuurder onder invloed, ten opzichte van 5 procent op een vergelijkbare dag zonder match. In het uur na de wedstrijd blies maar liefst 19 procent van de bestuurders na een ongeval positief.

Gedurfd, een beetje humoristisch misschien, maar dat is de boodschap van dit filmpje eigenlijk niet, bekijk het verslag over de nieuwe campagne uit "Het journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Nieuwe campagne

Redenen voor Verkeersinstituut Vias om met de zomerse bobcampagne tegen alcohol in het verkeer te focussen op het EK Voetbal dat volgende week van start gaat. Het doet dat met een opvallend filmpje met beelden van echte verkeersongevallen in combinatie met voetbalcommentaar van Sporza-journalisten Frank Raes en Filip Joos. Die mix is op het eerste zicht best wel grappig maar drukt ons toch vooral met de neus op de feiten: rijden en alcohol drinken, dat gaat echt niet samen.

Bekijk hier het opvallende campagnefilmpje en lees dan verder:

Videospeler inladen...

“De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn,” zegt Frank Raes. "Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken. Daarom steun ik deze bobcampagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden."

“Ik steun de campagne omdat geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is", vult Filip Joos aan. "Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK- winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt.”

De spot zal te zien zijn op sociale media en via de kanalen van Sporza en de RTBF.

(lees verder onder de campagnefoto)

(c) Vias

De campagne verloopt in samenwerking met de vzw Belgische Brouwers, Assuralia en de Voetbalbond. Om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren, is er ook een wedstrijd: plaats je foto of filmpje op je favoriete sociale media kanaal met de hashtag #mijnBOBisTOP. De origineelste inzendingen vallen in de prijzen.

(c) Vias

Meest gelezen