Direct naar artikelinhoud
Voor u uitgelegdFilm

De absolute must-sees en de te mijden films: wat u moet weten nu de bioscoop weer open gaat

Enkele van de films die in juni in de filmzalen verschijnen, v.l.n.r.: 'Minari', 'Cruella', 'Promising Young Woman'Beeld a

Eindelijk. Maandenlang moesten filmfans op hun honger blijven zitten, maar vanaf vandaag zwaaien de poorten naar de filmtempel weer open. Een mens kan al onwennig worden na zo’n lange pauze. Dus stelden we voor u een bioscoopgids op: welke films staan er te wachten op u, zijn ze het waard, en hoe gaat uw bezoek eruitzien?

Zo zal uw cinemabezoek eruitzien vanaf 9 juni

• Reserveer indien mogelijk uw ticket op voorhand. Bij cinemaketen Kinepolis kan u enkel online uw toegangskaart kopen.

• Kom niet eerder dan 30 minuten voor aanvang van de voorstelling naar de bioscoop.

• Hou 1,5 meter afstand van personeel en andere bezoekers, eigen bubbel niet meegerekend. Deze regel gaat in van zodra u de parking of de inkom betreedt.

• In de zalen van Kinepolis houdt men steeds twee plaatsen links en rechts van elke bubbel vrij, ook voor en achter blijft er een plaats vrij. Bij cinemaketen UGC, waar u zelf een plaats kiest eens u de zaal binnenwandelt, moet u een afstand van ten minste twee stoelen bewaren van andere bubbels.

• Ga met met maximaal drie andere personen dan uzelf naar de film, tenzij uw huishouden groter is dan vier.

• Iedereen vanaf 12 jaar is verplicht om de mond en de neus te bedekken met een mondmasker of stoffen doek.

• De snackhoek zal weer open zijn. Wanneer u in de zaal zit mag het masker even af om te eten of te drinken.

• Werknemers van UGC zullen de aangekochte tickets niet fysiek scheuren zoals vanouds, het ticket tonen volstaat. Kinepolis vraagt dan weer om uw tickets zelf te scannen aan de controlepost

• Bij Kinepolis zal na afloop van de film gevraagd worden om de zaal rij per rij te verlaten. Wie in een UGC-zaal zit moet de zaal onmiddellijk verlaten na de film.

Bekijk ook altijd de website van de locatie. Sommige regels kunnen variëren afhankelijk van de locatie.

Vanaf 9 juni in de zalen

Nomadland

“Drievoudige Oscarwinst maakt nog geen meesterwerk, maar het onvergetelijke Nomadland is dat wel”, schreef onze filmjournalist Lieven Trio eerder al over de ‘Beste Film’ van het afgelopen jaar. De film volgt de 60-jarige Fern (Frances McDormand) die, sinds ze alles verloor, door het land trekt per busje, als een hedendaagse nomade. Tijdens haar reis ontmoet ze gelijkgezinde reizigers - bijna allemaal echte nomaden, niet zomaar acteurs - en krijgen we als kijker een portret van de moderne nomade te zien, in al zijn facetten. Ontroerend en ontluisterend.

Van regisseur Chloé Zhao kan u dit najaar ook nog haar Marvel-debuut Eternals verwachten, met onder meer Angelina Jolie, Richard Madden en Salma Hayek.

Ook te streamen via Disney+.

Lees ook

Oscar-winnaar Chloé Zhao: ‘Ik identificeer me het meest met losers’

Frances McDormand vindt de weg naar je hart in ‘Nomadland’ ★★★★★

Cruella

Hate it or love it. Disney is voorlopig nog niet klaar met live-actionadaptaties van zijn klassiekers. Zo moesten we de afgelopen jaren nog Dumbo, The Lion King en Mulan ondergaan. De nieuwste prent in dat rijtje vertelt het verhaal van een van Disneys meest iconische slechteriken: Cruella (Emma Stone). Van toen ze nog een modieuze tiener met een droom was, en geen puppy’s in haar bontjassen verwerkte, weliswaar. “Cruella swingt en entertaint, maar is nauwelijks een meerwaarde in de Disney-catalogus”, schreef onze recensent.

Leuk weetje: landgenoot Nicolas Karakatsanis mocht zich ontfermen over het camerawerk in Cruella.

Ook te streamen (na aankoop) via Disney+.

Lees ook

‘Disney heeft me drie maanden afgewezen’: deze Belg filmde blockbuster ‘Cruella’

‘Cruella’: zwierige 101 Dalmatiërs-prequel blaft, maar bijt niet ★★★☆☆

Sons of Philadelphia

Nog een Belg die hoge toppen scheert in Hollywood is natuurlijk Matthias Schoenaerts. In Sons of Philadelphia kruipt de Antwerpenaar in de schoenen van Peter, lid van een Ierse maffiafamilie in Philadelphia. De jonge Peter werd in de familie opgenomen na de zeer gewelddadige (en twijfelachtige) dood van zijn vader. Hij is loyaal aan zijn neef, met wie hij opgroeide als broers, maar conflicten met rivaliserende bendes en nieuwe onthullingen over zijn vaders dood verhogen de spanningen tussen de ‘broers’. 

De film was vorig jaar in het buitenland al te zien en werd daar zeer middelmatig onthaald. Initieel veelbelovend, maar langdradig en weinig origineel, lijkt de consensus daar te zijn.

Ook al (of nog steeds) te zien vanaf 9 juni: Drunk, The Conjuring 3: The Devil Made Me Do It, K3: Dans van de Farao, Peninsula, Tom & Jerry, WolfWalkers, Voyagers, ...

Vanaf 16 juni in de zalen

The Father

Voor zijn hoofdrol in The Father mocht Anthony Hopkins vorige maand al het gouden beeldje voor ‘Beste Acteur’ in ontvangst nemen (dat hij vervolgens opdroeg aan de overleden Chadwick Boseman). Zelf noemde hij het “een van de beste films waar hij ooit aan meewerkte”. Hopkins speelt de rol van naamgenoot Anthony, een dementerende man die steevast alle hulp van zijn dochter weigert en stilaan zijn geliefden en besef van realiteit in twijfel trekt. Naar het gelijknamige en succesvolle toneelstuk van regisseur Florian Zeller.

Lees ook

Acteur Anthony Hopkins: ‘Ik ben me elke dag bewust van mijn verleden’

Freaky

Een tienermeisje en een seriemoordenaar wisselen op mysterieuze wijze van lichaam en krijgen 24 uur de tijd om een oplossing te vinden voor het permanent wordt. De horrorkomedie met Kathryn Newton en Vince Vaughn in de hoofdrollen is een duidelijk, maar mooi verpakte verwijzing naar films als Freaky Friday, de familiefilm van bijna twee decennia geleden waarin het personage van een jonge, controversevrije Lindsay Lohan van plaats wisselt met diens moeder. 

“Freaky weet dat het een farce is, en knipoogt naar de meest onzinnige horrorclichés, maar dat satirische kantje weerhoudt het er niet van om een van de meest genietbare horrorwerken te zijn in lange tijd”, schrijft The Atlantic.

Vanaf 23 juni in de zalen

A Quiet Place Part II

Het was slechts zijn tweede langspeelfilm in de regisseursstoel, maar John Krasinski (vooral bekend van The Office) maakte met A Quiet Place wereldwijd al brokken in 2018. In stilte welteverstaan, want het is een inventieve monsterthriller die zich afspeelt in een wereld waar elk geluid dodelijk kan zijn. Krasinski, die ook mee schreef en acteerde, maakt handig gebruik van die premisse, met soms minutenlange beklijvende stiltes in de film, schreef deze krant drie jaar geleden.

Het vervolg kwam eind mei uit in de VS en breekt ook nu weer heel wat potten. Kijkers schuiven er massaal voor aan en critici noemen het een waardige uitbreiding op een angstaanjagende wereld.

Lees ook

‘A Quiet Place’: bezint eer ge aan die emmer popcorn begint

Nobody

In Nobody ruilt Bob Odenkirk zijn advocatenpak uit Breaking Bad en Better Call Saul in voor de grijze jogging van een onopvallende huisvader. De man heeft echter heel wat opgekropte frustraties en een professioneel verleden in geweld, wat hij mooi kan botvieren nadat hij en zijn gezin thuis worden aangevallen.

Nobody is op het eerste gezicht een flauw afkooksel van actiewraakfilms genre John Wick (zelfde producer), maar de film heeft in andere landen zijn plaats op de programmatie al opgeëist. Bewust karikaturaal, bijzonder gewelddadig en over de hele lijn een waanzinnige rit.

Promising Young Woman

Schrijver en regisseur Emerald Fennell werd voor Promising Young Woman beloond met de Oscar voor ‘Beste Origineel Scenario’. En om goede redenen. 

Het is een gitzwarte komedie/drama/thriller over een jonge vrouw, die een veelbelovende carrière achterliet vanwege een traumatisch incident met haar beste vriendin tijdens hun studententijd. Om haar pijn, woede en verdriet tegemoet te komen spendeert Cassandra (Carey Mulligan) ettelijke jaren en talloze nachten in nachtclubs. Elke nacht doet Cassandra alsof ze hopeloos dronken en kwetsbaar is. Elke nacht wordt ze meegenomen door een kerel ‘met goede bedoelingen’. Zodra de mannen proberen te profiteren, schiet ze uit haar rol en confronteert ze hen. 

Beklijvend om naar te kijken, brutaal hedendaags en hopeloos actueel. Promising Young Woman houdt u vast vanaf de eerste minuut en stuurt u naar huis met zowel een stomp in de maag als een kus op de wang.

Cash Truck

Jason Statham is intussen uitgegroeid tot een actiester die enkel nog karikaturen van zichzelf speelt. Dat lijkt met Cash Truck (Wrath of Man in de VS) niet anders te zijn. Deze keer kruipt Statham in de huid van een mysterieuze nieuwe medewerker van een geldtransportbedrijf. Zijn meedogenloze aanpak en koelbloedig talent voor geweld roepen al snel vragen op bij zijn medewerkers.

Voor Cash Truck werkte de acteur opnieuw samen met filmmaker Guy Ritchie; een alliantie die garant staat voor zwarte humor, Britse accenten en een gratuite hoeveelheid testosteron. Verwacht geen diepgaande personages of plot, geen baanbrekend werk voor of achter de camera. Maar wel een doldwaze rit met een lekker potje geweld. Te nemen of te laten.

Vanaf 30 juni in de zalen

Minari

Minari is een intiem en stijlvol portret van een Koreaans-Amerikaans gezin dat een boerderij overneemt in het conservatieve Arkansas, in de hoop op een beter leven. Alleen blijkt de droge grond een grotere opgave te zijn dan aanvankelijk gedacht. En dan hebben we het nog niet over de strubbelingen binnen het gezin, de atypische grootmoeder die komt opdagen en hun uitsluitend witte omgeving.

Een bloedmooi verhaal over familie, dromen en integratie (of assimilatie), zonder de dikke Hollywood-saus erover. Dat zorgt ervoor dat Minari niet snel genoeg zal gaan voor iedereen. Maar de ongedwongen humor in combinatie met de onverbloemde tristesse zorgen voor een ingrijpende ervaring uit de bovenste schuif. Enkel voor de stille genieter, en soms is dat genoeg.

Ook nog in het vooruitzicht deze zomer: Annette (6/7), Black Widow (7/7), In the Heights (7/7), The Croods 2 (7/7), Space Jam: A New Legacy (14/7), Fast & Furious 9 (14/7), The Suicide Squad (28/7), The Green Knight (4/8), Candyman (25/8)