Tot 124 km op de elektrische batterij: met deze plug-in hybrides kan je het verst rijden
HLN DriveDe plug-inhybridemotor is één van de populairste aandrijvingen van het moment. Deels elektrisch, deels op fossiele brandstoffen en ecologisch één van de betere oplossingen. Maar met welke wagens kan je puur elektrisch de grootste afstanden afleggen? HLN Drive zocht het uit!
Hybride wagens zijn er in veel verschillende varianten. Eén van hen is de plug-inhybride, een wagen met een verbrandingsmotor en een elektromotor wiens accu opgeladen dient te worden via een laadpaal of stopcontact. Dit komt omdat plug-inhybrides van alle hybrides de grootste batterijen hebben. Enkel via de warmte van je motor of de verloren remenergie genereer je immers niet genoeg elektriciteit om hun potentieel maximaal te kunnen benutten.
Een plug-inhybride, ook wel een stekkerhybride genoemd, claimt het beste van twee werelden te combineren: met een volle batterij leg je 30 tot (theoretisch althans) 100 km af, genoeg voor de dagelijkse pendeltochten. Voor een lange verplaatsing kan je dan weer terugvallen op de verbrandingsmotor. Een combinatie die enkel werkt wanneer je je wagen uiteraard voldoende oplaadt. Anders is de lege batterij vooral extra gewicht en meer gewicht betekent meer verbruik.
Tip: Past een plug-inhybride bij jouw rijprofiel? Doe hier de test.
Plug-inhybrides heten de opstap richting elektrisch rijden te zijn. Je leert al werken met een laadkabel en je creëert de reflex om je ritten zo te plannen dat je het maximale uit je batterij haalt. Tegelijkertijd hoef je niet te vrezen om zonder elektriciteit te vallen. Je kan immers altijd terugvallen op de verbrandingsmotor. Veel constructeurs rollen dan ook een groot aanbod aan plug-inhybrides uit, onder andere omdat deze wagens een lage uitstoot hebben. Het verschil in elektrisch rijbereik is echter groot. Dit zijn de vijf PHEV’s met de grootste batterij.
5. Mercedes A-Klasse
De Mercedes A-Klasse was vorig jaar de populairste bedrijfswagen en Mercedes wil die titel graag behouden door het model nu ook met een plug-inhybridemotor aan te bieden, die door zijn lage CO2-uitstoot van een gunstig fiscaal regime geniet. Zo'n 75 km geraak je ver op één batterijlading (15,6 kWh). Klein minpuntje is de uitlaat, die loop niet tot achterin de wagen om zo de batterijen lager te kunnen plaatsen (en minder kofferruimte op te offeren). Hierdoor hoor je de motor onder belasting iets meer. We geven tot slot nog mee dat de andere wagens van Mercedes op vlak van plug-inhybride ook puike prestaties neerzetten, maar toch iets minder scoren doordat ze groter en/of zwaarder zijn: de B-Klasse geraakt 70 km ver, de GLA 62 km, de CLA en CLA Shooting Brake zweven daartussen.
5. Toyota RAV4/Suzuki Across
Ook op de vijfde plaats met een autonomie van 75 km staat de SUV van Toyota, de RAV 4. Dat heeft de zware SUV te danken aan zijn gigantische batterij van 18,1 kWh. Suzuki zag trouwens wel iets in die plug-in hybride technologie van Toyota en nam het model volledig over, op enkele details in de voorbumper na. Hij gaat door het leven onder de naam Suzuki Across en prijkt met net dezelfde autonomiecijfers.
4. Skoda Octavia
Net boven de A-Klasse vinden we de Skoda Octavia, afgelopen jaar de populairste break bij de Belgen. Hij scoort een actieradius van 79 km. Je verliest wel wat ruimte in de koffer ten koste van de batterij, zo’n 150 liter. De Octavia deelt zijn platform trouwens met enkele andere modellen van de Volkswagengroep, die desalniettemin iets minder ver geraken met een volle batterij. De Audi A3 strandt op 78 km range, de Volkswagen Golf eHybrid op 71 km en de Seat Leon op 63 km.
3. BMW X5
Houden de vorige wagens het qua motor nog bescheiden, dan gaat de BMW X5 (zie foto boven) een heel andere weg op. Hij koppelt een grote zescilindermotor aan een elektromotor die gevoed wordt door een al even grote accu, goed voor 394 pk aan vermogen. Het elektrisch rijbereik: 87 km. Mooie cijfers, maar net niet goed genoeg om zijn concurrenten op de tweede en eerste plaats te kunnen overtreffen.
2. Mercedes GLE
De Mercedes GLE pronkt immers met een batterij van iets meer dan 30 kWh, dat is groter dan die van sommige elektrische auto’s! Hij kan daardoor in theorie 98 uitstootvrije kilometers afleggen. Met 333 pk kan je ook wat plezier scheppen, al kan de Mercedes zijn gewicht van 2,6 ton niet altijd verbergen en klinkt de zescilinder van de BMW X5 hierboven iets beter dan het viercilinderorkest van deze Duitser uit Stuttgart.
1. Polestar 1
Op nummer één staat deze Polestar 1, die met een autonomie van maar liefst 124 km pronkt. Je kan hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 609 pk. Op meerdere vlakken een interessante combinatie, die gehuld is in een zeer smakelijke verpakking.
Zelf eens met de Polestar 1 rijden? Je kan hier een gratis testrit boeken.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
Stoffen, dweilen, stofzuigen… schoonmaken is misschien niet je favoriete hobby. Toch moet het regelmatig gebeuren en heb je waarschijnlijk een eigen routine die bij jou en je woning past. De kans is echter groot dat je alles op automatische piloot doet. Dan kan je, zo weet vtwonen.be, al eens iets vergeten. De onderstaande zaken worden het vaakst over het hoofd gezien. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
De uitsteltermijn voor de plaatsing van de digitale meter loopt bijna af. Wie tussen 2009 en 2021 zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kan die meter nog tot 31 december van dit jaar tijdelijk weigeren. Veel consumenten vrezen dat het einde van die uitsteltermijn meteen ook een stevige opstoot op de energiefactuur met zich zal meebrengen. Mijnenergie.be ging na of die angst gerechtvaardigd is. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”