Direct naar artikelinhoud
NieuwsLuchtvaart

Australische vliegmaatschappij vindt ratelslangen en schorpioenen in vliegtuigen die in de woestijn staan gestald

De luchthaven Victorville in Californië, een van de grootste vliegtuigstallingen in de VS.Beeld Volkskrant/Google

Qantas heeft een nieuwe opmerkelijke procedure toegevoegd aan de onderhoudsbeurten van vliegtuigen die vanwege de coronacrisis in een Californische woestijn zijn gestald. Technici van de Australische luchtvaartmaatschappij checken of er zich geen ratelslangen en schorpioenen hebben genesteld in de toestellen.

De Mojave-woestijn waar Qantas een aantal Airbus A380’s heeft staan, biedt de perfecte omstandigheden voor de opslag van vliegtuigen waar enkele maanden niet mee wordt gevlogen: er is plek zat, het is er warm en de luchtvochtigheid is laag.

Helaas voor de onderhoudsploegen is de woestijn daarmee ook de perfecte habitat voor giftige slangen en schorpioenen. De dieren nestelen zich graag in de wielkasten, de banden en de remmen van de vliegtuigen.

Alle toestellen in de stalling ondergaan elke week, twee weken en maand uitvoerige inspecties zodat ze snel kunnen worden ingezet als het vliegverkeer weer aantrekt. Qantas denkt dat de A380’s, een van de grootste passagierstoestellen ter wereld, wel twee tot drie jaar in de woestijn zullen staan. Maar vliegtuigen zijn erop gemaakt om elke dag te vliegen, zodat allerlei onderdelen ‘gesmeerd’ blijven.

Bezemsteel

“Het eerste wat we doen voor we een toestel uitpakken en het landingsgestel nakijken is rond het toestel lopen terwijl we met onze voeten stampen. Daarna tikken we met een wheel wacker tegen de wielen om slangen te verjagen”, zegt Tim Heywood, Qantas-manager in Los Angeles. “Het gaat erom dat we zeker zijn dat onze technici of de slangen niets overkomt.” De ‘wielentikker’ is een bezemsteel.

Slangen die de wielentikker negeren, staat een grotere schok te wachten. De afgelopen week werd een van de A380’s van de woestijn naar Los Angeles gevlogen voor een test van zijn landingsgestel. Het toestel van 275 ton werd op een brug gezet en opgetild, zodat het in- en uitklappen van de wielen kon worden bekeken.

Vleermuizen

Er zijn meer dieren die zich graag in een vliegtuig nestelen. Daarom worden de motoruitlaten en vleugels geïnspecteerd op insecten, vogels en zelfs vleermuizen. In het verleden hebben zich bijna-ongelukken voorgedaan doordat kleine beestjes in de sensoren kropen die zich op de romp bevinden en waarmee de luchtsnelheid wordt gemeten. Deze pitotbuizen worden met doppen afgedicht.

Waarom vliegtuigen normaal nooit stilstaan

Een Boeing of Airbus die lange tijd aan de grond blijft, heeft zorg nodig – als een bedlegerige patiënt in een ziekenhuis. De handleiding van een 737 – ’s werelds meest populaire toestel – telt meer dan honderd pagina’s met instructies bij lange stilstand.

Het tiptop houden van een stilstaand vliegtuig wordt door luchtvaartdeskundigen wel vergeleken met het balsemen van een lijk. Van sommige onderdelen moet het smeermiddel regelmatig worden vervangen, terwijl een geregelde spoeling voorkomt dat bacteriën en schimmels woekeren in de brandstoftanks en dat die de kerosine in ‘mayonaise’ veranderen.

Elektrische systemen moeten elke twee weken even draaien, net als de motoren. De rest van de tijd worden de motorinlaten afgedekt met vochtabsorberende hoezen. De wielen hebben hun eigen verzorgingsprogramma: die moeten elke dertig dagen een stukje draaien om te voorkomen dat de banden doorslijten.

De noodzaak van intensieve zorg beperkt ook het aantal geschikte parkeerplekken. Niet elke plak asfalt met een bordje ‘international airport’ beschikt over bedrijven die zulk onderhoud bieden. “Je kunt vliegtuigen niet neerzetten en dan een maand later terugkomen”, zegt directeur Tim Zemanovic van de Amerikaanse onderhoudsspecialist Fillmore Aviation in het zakenblad Forbes. “Iemand moet er elke dag naar omkijken.”