Booking.com betaalt 65 miljoen euro terug aan Nederlandse staat na ophef over ontslagen en bonussen voor toplui

Het vakantieplatform Booking.com gaat 65 miljoen euro aan overheidssteun terugbetalen aan de Nederlandse staat. De voorbije dagen was ophef ontstaan omdat het bedrijf ondanks die steun toch duizenden personeelsleden had ontslagen én drie topmanagers 28 miljoen euro aan bonussen had uitgekeerd.

De reissector is een van die sectoren die het door de coronacrisis zwaar te verduren heeft. Booking.com, een onlineplatform waarop je onder meer hotels en andere vakantiebestemmingen kunt boeken, kreeg daarom vorig jaar van de Nederlandse overheid een financiële compensatie van 65 miljoen euro.

Maar Booking.com kwam de voorbije dagen in een storm terecht, want ondanks die steun zette het bedrijf duizenden personeelsleden op straat. Bovendien bleek dat 3 topmanagers een riante bonus van in totaal 28 miljoen euro in aandelen hadden opgestreken.

Booking.com verweerde zich door te stellen dat het de steun tijdens de eerste 3 maanden van de crisis gekregen heeft en dat de ontslagen na dat eerste steunpakket vielen. De topmanagers hadden ook een deel van hun salaris ingeleverd en dat werd gecompenseerd met die bonussen, aldus het bedrijf.

Juridisch gezien kan men Booking.com niets maken, zo liet ook de Nederlandse regering eerder deze week verstaan, maar de zaak veroorzaakte de voorbije dagen zoveel ophef in Nederland, dat het bedrijf uiteindelijk beslist heeft om die 65 miljoen euro terug te betalen aan de overheid.

"We hebben het debat in de Nederlandse samenleving van de afgelopen dagen op de voet gevolgd, nemen dit uiterst serieus en hebben oog voor de gevoeligheid van dit onderwerp", zegt het bedrijf. Tegelijk zijn de inkomsten van het bedrijf zich nu aan het herstellen, waardoor een terugbetaling eenvoudiger is. Dat is overigens altijd een overweging geweest, laat Booking.com nog weten.

De praktische details van de terugbetaling van de coronasteun worden in overleg met het ministerie van Sociale Zaken ingevuld, aldus Booking.com.

Meest gelezen