©  REUTERS

Sensatie in Bakoe: Verstappen verliest zege door klapband, ook Hamilton scoort geen punten, Sergio Pérez wint

Sergio Pérez heeft voor de tweede keer in zijn carrière een Formule 1-race gewonnen. De Mexicaan kreeg de zege in de schoot geworpen nadat zijn teamgenoot Max Verstappen in de slotrondes crashte door een lekke band. Er kwam met nog twee rondes te gaan een complete herstart: Lewis Hamilton verremde zich daarbij compleet en viel zo van de tweede naar de laatste plaats terug. Sebastian Vettel en Pierre Gasly profiteerden van al het tumult en werden tweede en derde.

Sam Varewyck

Wat voorafging…

Na een jaartje afwezigheid door de coronapandemie keerde ook de Grote Prijs van Azerbeidzjan terug op de kalender. Het was de vijfde keer dat het stratencircuit in Bakoe een race mocht organiseren. Het recente verleden leerde ons dat het op deze baan beide kanten op kon gaan: de eerste en laatste edities (in 2016 en 2019, nvdr.) boden weinig spektakel, terwijl de races van 2017 en 2018 knettergekke taferelen opleverden.

Het gespreksonderwerp van het weekend was natuurlijk de opborrelende spanning tussen Red Bull en Mercedes. De oorzaak: de zogenaamde flexi-wings. Volgens Mercedes beweegt de achtervleugel van Red Bull te veel aan hoge snelheid. Het antwoord van Red Bull? “Dat doet de voorvleugel van Mercedes ook.” Of hoe de strijd in Bakoe niet alleen op, maar ook naast de baan werd uitgevochten. Afwachten of die saga na het weekend nog een staartje krijgt.

De kwalificatie op zaterdag zorgde ook voor flink wat entertainment op het circuit. De rode vlag moest maar liefst 4 keer uitgehangen worden na verschillende incidenten. Charles Leclerc veroverde voor de tweede opeenvolgende keer verrassend de pole position in zijn Ferrari. Met Lewis Hamilton (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull) kreeg hij de twee grote titelpretendenten vlak achter zich op de grid.

Hoe verliep de start?

Op een stratencircuit is de start altijd riskant, maar de piloten hielden het in Bakoe heel netjes. Sergio Pérez (Red Bull) kende een uitstekende eerste ronde: hij verschalkte zowel Carlos Sainz Jr. (Ferrari) als Pierre Gasly (AlphaTauri) en schoof zo door naar de vierde plaats, vlak achter teamgenoot Max Verstappen.

Charles Leclerc bleef aan de leiding, maar kon de achtervolgende Lewis Hamilton niet lang afhouden. Aan het einde van de tweede ronde moest de Ferrari-rijder zich gewonnen geven. Hamilton nam de eerste plek over, enkele ronden later viel Leclerc helemaal van het podium toen ook Verstappen en Pérez hem met hulp van DRS konden inhalen.

Hoe kwam de zege tot stand?

Het verschil werd aanvankelijk gemaakt in de pitstraat. Mercedes haalde leider Hamilton in de 11de ronde naar binnen voor een set verse banden. Die pitstop verliep vrij traag doordat Pierre Gasly op hetzelfde moment de pits binnen kwam rijden: Hamilton moest daardoor enkele seconden wachten voor hij weer kon vertrekken.

Red Bull rook een kans. Verstappen en Pérez draaiden op hun oudere banden allebei het gashendel helemaal open. Verstappen kwam in ronde 12 verse banden halen en kwam de baan weer op voor Hamilton. Een ronde later volgde Pérez: slaagde erin om voor Hamilton (maar achter Verstappen, nvdr.) te blijven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De eerste plek kwam na de bandenwissels van de toppers zowaar even in handen van Sebastian Vettel, die in de Aston Martin op de elfde plaats was gestart en op zijn versere banden een lange eerste stint afwerkte. Na Vettels pitstop herstelde de orde zich: Verstappen leidde voor Pérez en Hamilton.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

In ronde 31 werd de race opgeschrikt door een zware crash van de andere Aston Martin. Lance Stroll, die nog geen pitstop had gemaakt en vierde lag, kreeg op het lange rechte stuk een klapband achteraan. De Canadees ging er hard af, maar kwam er zonder kleerscheuren vanaf. De safety car verscheen daarna wel voor enkele rondes op de baan zodat de brokken geruimd konden worden.

Bij de herstart aan het einde van ronde 35 bleef Verstappen aan de leiding voor Pérez en Hamilton. De Brit zette Pérez zwaar onder druk, maar kon de tweede plek niet veroveren. Ook daarachter werd het leuk: Vettel, door zijn alternatieve strategie intussen zesde, verschalkte meteen Leclerc en ging een ronde later ook voorbij Gasly naar de vierde plek.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De race leek rustig naar zijn einde te kabbelen, maar niets bleek minder waar: met nog vijf ronden te gaan kreeg Max Verstappen een klapband aan zeer hoge snelheid. De race van de Nederlander zat er meteen op en de rode vlag werd kort daarna uitgehangen. Een complete ommekeer zo kort voor het einde, want voor de laatste twee rondes zou een staande herstart komen.

Bij die herstart ging het compleet mis voor Lewis Hamilton: de wereldkampioen verremde zich compleet en tuimelde van de tweede naar de laatste plaats. Pérez hield Vettel af voor de zege, terwijl er voor de derde plek nog stevig gebakkeleid werd tussen Gasly en Leclerc. Gasly pakte die laatste podiumplaats uiteindelijk voor de Monegask. Lando Norris en Fernando Alonso werden vijfde en zesde.

Hoe hoog was de spektakelwaarde?

Eerder hadden we al de knotsgekke edities van 2017 en 2018, en ook de Grote Prijs van Azerbeidzjan 2021 zullen we ons nog een heel lange tijd herinneren. De neutrale kijker had al een behoorlijk aangename namiddag door de strijd tussen Pérez en Hamilton voor plek twee, de knappe wedstrijd van Vettel en de intussen klassieke duels in het middenveld. En door de chaos in de absolute slotfase werd de spektakelwaarde nog een niveau omhoog gekrikt.