Mobiliteitsexperte pleit voor SUV-vrije zones in stadscentra: “Meer CO2-uitstoot en meer schade bij ongevallen”
Mobiliteitsexperte Eva Van Eenoo (VUB) hekelt in Knack.be en op Radio 1 de stijgende populariteit van de SUV. "Iedereen die met verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit bezig is, ziet de opkomst van SUV's met lede ogen aan", zegt ze in ‘Knack’. In navolging van de lage-emissiezones pleit zij daarom voor 'no-SUV-zones' in stadscentra of woonwijken. VAB vindt dat alvast geen goed idee.
SUV’s zijn populairder dan ooit. In de eerste drie maanden van dit jaar was bijna de helft van alle verkochte wagens (48 procent) een SUV of een cross-over (tussen een SUV en een gewone auto). In 2016 was dat bijvoorbeeld nog maar 26 procent. Er zijn dus duidelijk veel voorstanders, maar ook een pak tegenstanders.
Breder
Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo van de VUB stelde zondag bij ‘Knack’ voor om ‘no-SUV-zones’ in te richten, zones dus waar SUV’s niet welkom zijn. “Ik deed dit naar aanleiding van de evolutie dat meer en meer steden lage-emissiezones beginnen in te richten”, legt ze maandagmorgen uit bij ‘De Ochtend’ op Radio 1.
“Mijn redenering is: als we proberen te reguleren welke auto’s nog in stadscentra mogen binnenkomen, dan moeten we misschien nog breder nadenken? Niet enkel over roetuitstoot, maar ook over verkeersveiligheid en CO2-uitstoot. Het is zo dat een auto die meer massa heeft, zorgt voor grotere kansen op ernstige letsels. Je kan er moeilijk omheen dat het slechter kan aflopen bij een ongeval met een SUV dan met een veel kleinere gezinswagen.”
Discussie
De experte wil op dit moment vooral het debat openen. “Ik denk dat we een soort van collectief debat moeten aangaan over wat voor soort auto’s we eigenlijk op onze wegen willen, en wat voor auto’s autoproducenten op de markt brengen en wat de redenering daarachter is”, aldus Van Eeno. “Misschien verdienen zij daar het meeste geld aan en maken ze ons wijs dat we een SUV nodig hebben, maar dat is natuurlijk niet logisch.”
“Ik denk dat bijvoorbeeld de Europese Unie en overheden zeer geschikt zijn om autoproducenten op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Zij moeten mee bepalen: dit kan wel en dit willen we niet langer toelaten.”
VAB geen voorstander
VAB heeft begrip voor de oproep om verkeersveiligheid te verbeteren, maar vindt het geen goed idee om specifieke categorieën van personenwagens te weigeren in steden en gemeenten. De mobiliteitsclub erkent dat er vooral voorrang moet worden gegeven aan voetgangers en fietsers. Ze wijst er ook op dat heel wat steden en gemeenten zwaar vervoer al weren en laten omrijden. "We willen ook zelf met voorstellen naar de steden en gemeenten stappen om de verkeersveiligheid te verhogen", zegt woordvoerder Joni Junes. Maar specifieke categorieën van personenwagens weigeren op bepaalde plaatsen, is volgens de mobiliteitsorganisatie niet de oplossing.
“Verbod is in praktijk moeilijk haalbaar”
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) vindt het idee niet slecht, aangezien SUV’s wagens zijn met een grotere massa waardoor de impact groter is als het tot een botsing komt. Omdat er geen wettelijke bepaling is over wat een SUV nu precies is, is dat idee echter moeilijk in de praktijk te brengen, stelt de VSV. Woordvoerder Werner De Dobbeleer wijst erop dat er weinig onderscheidende kenmerken zijn voor een SUV.
Vierwielaandrijving dekt de lading niet, want er zijn ook SUV’s zonder vierwielaandrijving. Een ander kenmerk zou de hoogte van de front van de wagen kunnen zijn, maar er bestaan verschillende modellen van SUV’s, van kleinere modellen tot monster-SUV’s. SUV’s als bedrijfswagens zouden wel geweerd kunnen worden, maar dan vallen SUV’s die gebruikt worden als personenwagens uit de boot.
Bovendien zou volgens de VSV in die SUV-vrije zones dan ook een verbod op lichte vrachtwagens moeten komen, aangezien die voertuigen ook zeer ‘botsonvriendelijk’ zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
2
Dag van de Arbeid: welke diensten zijn open op 1 mei?
1 mei, beter bekend als Dag van de Arbeid, staat voor de deur. Voor velen van ons betekent dat eigenlijk een ‘dag zónder arbeid’, een dagje verlof dus. En dat geldt ook voor bepaalde diensten. Kan ik de trein nemen? Is mijn Delhaize open? Een overzicht van wat wel en niet open is op woensdag. -
PREMIUM
“Jongen stop, je gaat mijn kaak breken”: Celine (80) en Jozef (78) worden midden in de nacht thuis brutaal overvallen
“‘Op uw buik!’ riep hij. Maar ik protesteerde. Ik ben 80 jaar en ben al blij als ik op m’n benen kan staan.” Celine en Jozef werden in de nacht van vrijdag op zaterdag overvallen door twee jonge mannen op zoek naar waardevolle spullen. Ze kregen er flink van langs en werden opgesloten in hun kelder, terwijl Jozef nog maar net een openhartoperatie achter de rug had. “Ik dacht eerst dat mijn kleinkinderen een grap aan het uithalen waren. Maar toen werd ik pardoes op het bed gegooid.” Een reconstructie van een nacht waar de buurt nog lang over zal praten.Antwerpen, Kapellen -
-
PREMIUM10
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
1
Belg (46) “zeer ernstig” gewond bij val tijdens wandeling op rotsen aan Spaanse Costa Blanca
Een 46-jarige Belg is in Spanje met zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht als gevolg van een valpartij tijdens een wandeling op de rotsen aan de Costa Blanca. De man raakte volgens Spaanse media “zeer ernstig” gewond aan het hoofd en de borststreek. -
HLN Drive
Dit zijn de meest verkochte auto's in België
-
Brussel2
Drugskoerier (24) stuurt rechter verbazende brief met hartjes: “Dit heb ik nog nooit gezien”
-
Kan Dutroux gelinkt worden aan Nederlandse studente die in 1993 verdween? Oude DNA-sporen brengen misschien meer duidelijkheid
Oude DNA-sporen uit de zaak-Dutroux kunnen misschien duidelijk maken of de seriemoordenaar gelinkt kan worden aan Tanja Groen, een Nederlandse studente die in 1993 verdween. Dat bevestigt het Openbaar Ministerie in Maastricht. -
HLN Drive
Deze luxe SUV’s zijn het meest en minst betrouwbaar: Range Rover Sport onderaan de ladder
Steeds minder automerken zien nog brood in de lage, luxueuze auto’s met lange wielbasis, zoals limousines. Eerder investeren ze in “hogere luxe”, comfortabel uitgeruste SUV’s, zeg maar. Maar ook die duurdere modellen zijn niet altijd even betrouwbaar. Het Britse WhatCar zocht uit welke SUV’s je kan vertrouwen en welke niet. HLN Drive doorspitte de resultaten. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
133 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNils De Vriendt
Freddy Vandervorst
Benny Van Leuven
Rudi Vanmechelen
Eddy Douwen