Mobiliteitsexperte pleit voor SUV-vrije zones in stadscentra: “Meer CO2-uitstoot en meer schade bij ongevallen”
Mobiliteitsexperte Eva Van Eenoo (VUB) hekelt in Knack.be en op Radio 1 de stijgende populariteit van de SUV. "Iedereen die met verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit bezig is, ziet de opkomst van SUV's met lede ogen aan", zegt ze in ‘Knack’. In navolging van de lage-emissiezones pleit zij daarom voor 'no-SUV-zones' in stadscentra of woonwijken. VAB vindt dat alvast geen goed idee.
SUV’s zijn populairder dan ooit. In de eerste drie maanden van dit jaar was bijna de helft van alle verkochte wagens (48 procent) een SUV of een cross-over (tussen een SUV en een gewone auto). In 2016 was dat bijvoorbeeld nog maar 26 procent. Er zijn dus duidelijk veel voorstanders, maar ook een pak tegenstanders.
Breder
Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo van de VUB stelde zondag bij ‘Knack’ voor om ‘no-SUV-zones’ in te richten, zones dus waar SUV’s niet welkom zijn. “Ik deed dit naar aanleiding van de evolutie dat meer en meer steden lage-emissiezones beginnen in te richten”, legt ze maandagmorgen uit bij ‘De Ochtend’ op Radio 1.
“Mijn redenering is: als we proberen te reguleren welke auto’s nog in stadscentra mogen binnenkomen, dan moeten we misschien nog breder nadenken? Niet enkel over roetuitstoot, maar ook over verkeersveiligheid en CO2-uitstoot. Het is zo dat een auto die meer massa heeft, zorgt voor grotere kansen op ernstige letsels. Je kan er moeilijk omheen dat het slechter kan aflopen bij een ongeval met een SUV dan met een veel kleinere gezinswagen.”
Discussie
De experte wil op dit moment vooral het debat openen. “Ik denk dat we een soort van collectief debat moeten aangaan over wat voor soort auto’s we eigenlijk op onze wegen willen, en wat voor auto’s autoproducenten op de markt brengen en wat de redenering daarachter is”, aldus Van Eeno. “Misschien verdienen zij daar het meeste geld aan en maken ze ons wijs dat we een SUV nodig hebben, maar dat is natuurlijk niet logisch.”
“Ik denk dat bijvoorbeeld de Europese Unie en overheden zeer geschikt zijn om autoproducenten op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Zij moeten mee bepalen: dit kan wel en dit willen we niet langer toelaten.”
VAB geen voorstander
VAB heeft begrip voor de oproep om verkeersveiligheid te verbeteren, maar vindt het geen goed idee om specifieke categorieën van personenwagens te weigeren in steden en gemeenten. De mobiliteitsclub erkent dat er vooral voorrang moet worden gegeven aan voetgangers en fietsers. Ze wijst er ook op dat heel wat steden en gemeenten zwaar vervoer al weren en laten omrijden. "We willen ook zelf met voorstellen naar de steden en gemeenten stappen om de verkeersveiligheid te verhogen", zegt woordvoerder Joni Junes. Maar specifieke categorieën van personenwagens weigeren op bepaalde plaatsen, is volgens de mobiliteitsorganisatie niet de oplossing.
“Verbod is in praktijk moeilijk haalbaar”
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) vindt het idee niet slecht, aangezien SUV’s wagens zijn met een grotere massa waardoor de impact groter is als het tot een botsing komt. Omdat er geen wettelijke bepaling is over wat een SUV nu precies is, is dat idee echter moeilijk in de praktijk te brengen, stelt de VSV. Woordvoerder Werner De Dobbeleer wijst erop dat er weinig onderscheidende kenmerken zijn voor een SUV.
Vierwielaandrijving dekt de lading niet, want er zijn ook SUV’s zonder vierwielaandrijving. Een ander kenmerk zou de hoogte van de front van de wagen kunnen zijn, maar er bestaan verschillende modellen van SUV’s, van kleinere modellen tot monster-SUV’s. SUV’s als bedrijfswagens zouden wel geweerd kunnen worden, maar dan vallen SUV’s die gebruikt worden als personenwagens uit de boot.
Bovendien zou volgens de VSV in die SUV-vrije zones dan ook een verbod op lichte vrachtwagens moeten komen, aangezien die voertuigen ook zeer ‘botsonvriendelijk’ zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGetuigenis
Net als Celine Van Ouytsel werd ook Elien (43) veelvuldig bedrogen door haar man: “Je hoeft me geen kus te geven, ga maar achter je pc zitten”
-
19
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
De federale regering kan op zoek naar een aannemer voor de bouw van de gesloten centra in Jabbeke en Jumet. De ministerraad heeft het licht op groen gezet voor de aanbesteding van beide dossiers. Samen zijn ze goed voor zowat 300 plaatsen. -
HLN Drive
Deze luxe SUV’s zijn het meest en minst betrouwbaar: Range Rover Sport onderaan de ladder
Steeds minder automerken zien nog brood in de lage, luxueuze auto’s met lange wielbasis, zoals limousines. Eerder investeren ze in “hogere luxe”, comfortabel uitgeruste SUV’s, zeg maar. Maar ook die duurdere modellen zijn niet altijd even betrouwbaar. Het Britse WhatCar zocht uit welke SUV’s je kan vertrouwen en welke niet. HLN Drive doorspitte de resultaten. -
-
PREMIUM5
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
-
Vlaams echtpaar op Tenerife als vermist opgegeven: “Auto verdwenen, achterdeur zat niet op slot”
Een Vlaams echtpaar is op het Spaanse eiland Tenerife als vermist opgegeven. Ook de auto van Marc Olbrechts (71) en Laura Trappeniers (66) is verdwenen. Dat blijkt uit het opsporingsbericht. Vrienden en familieleden maken zich grote zorgen. -
PREMIUM46
Mucopatiënte Eline (29) smeekt overheid om terugbetaling peperduur medicijn: “Ik ben nog niet klaar om dood te gaan”
“Beste minister Frank Vandenbroucke, geef mij toegang tot het medicijn dat de kwaliteit van mijn leven kan verbeteren. Zodat ik weer kan gaan werken en ik een longtransplantatie kan uitstellen.” Zo klinkt de smeekbede van mucopatiënte Eline Thielemans (29), die de pech heeft drager te zijn van een zeldzame variant. Want daardoor heeft zij geen recht op de terugbetaling van een nieuw en life-changing geneesmiddel. “Ik heb opnieuw angst om dood te gaan.” -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Zoon van vermiste Annie De Poortere spreekt voor het eerst: “Plots moeten we rekening houden met moord. We hebben alleen maar méér vragen”
“Ga even zitten. We hebben uw mama gevonden.” Met dat telefoontje kreeg een stomverbaasde Jo Defever (56), de zoon van de vermiste Annie De Poortere, zaterdagnacht te horen dat er resten van haar lichaam in de tuin van hun buurman in Sint-Martens-Latem zijn teruggevonden. Dertig jaar na haar verdwijning. Hier spreekt zoon Jo voor het eerst: “Dat het verhaal nu zó een wending neemt: nee, dat had ik niet meer voorspeld.”Sint-Martens-Latem -
HLN Drive
Dit zijn de meest verkochte auto's in België
Opvallend feit uit de kwartaalcijfers die automobielfederatie Febiac deelde: één verkochte auto op twee is een SUV. Daarmee is dit met voorsprong de populairste carrosserievariant. De elektrische auto won niet veel terrein, al trok HLN Drive wel een andere opvallende conclusie. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
133 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNils De Vriendt
Freddy Vandervorst
Benny Van Leuven
Rudi Vanmechelen
Eddy Douwen