Beeld ter illustratie.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie. © REUTERS

Mobiliteitsexperte pleit voor SUV-vrije zones in stadscentra: “Meer CO2-uitstoot en meer schade bij ongevallen”

Mobiliteitsexperte Eva Van Eenoo (VUB) hekelt in Knack.be en op Radio 1 de stijgende populariteit van de SUV. "Iedereen die met verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit bezig is, ziet de opkomst van SUV's met lede ogen aan", zegt ze in ‘Knack’. In navolging van de lage-emissiezones pleit zij daarom voor 'no-SUV-zones' in stadscentra of woonwijken. VAB vindt dat alvast geen goed idee.

133 reacties

  • Nils De Vriendt

    3 jaar geleden
    Als je dan toch tegen SUV's bent, even denken... De SUV is het antwoord op de vele putten, vluchtheuvels en snelheidsremmers. Als we die milieuvervuilende dingen dus weghalen (iedere keer remmen en terug optrekken) worden we 2x ecologischer!
  • Freddy Vandervorst

    3 jaar geleden
    Een SUV is gebaseerd op de sedan versie, de motor en nog veel onderdelen zijn hetzelfde bij een SUV als bij een sedan, deze persoon is totaal onbekwaam.
  • Benny Van Leuven

    3 jaar geleden
    Deze mevrouw is een ex-advocate van de fietsersbond.Zegt genoeg over de gedachtegang.
  • Rudi Vanmechelen

    3 jaar geleden
    Ja dan zal de torenhoge verkeersbelasting naar beneden moeten want je betaalt toch voor het volledige wegennet in België! En dan bestellen we maar lekker online i.p.v. in de stad te gaan winkelen!!
  • Eddy Douwen

    3 jaar geleden
    ze willen dat de autoindustrie ,economie vooral blijft draaien,dit is al pushen om elektrische wagen aan te schaffen,maar die zijn nog veel te duur algemeen en je kunt er te weinig km mee rijden ,batterij terug opladen is ook niet ok,ik heb nog een goede wagen suv,die nog jaren meekan maar wordt meer en meer afgestraft ,uitdoofbeleid dat zou er eerst moeten gebeuren voor je de mensen op kosten jaagt ,altijd hetzelfde hier in Belgie ,eerst doe maar op,en dan als iedereen mee is afstraffen