Werken binnen customer service? Dan zijn deze 6 skills een must

Werken als customer medewerker, dat is elke dag omgaan met klanten. Vriendelijke, maar evengoed ontevreden klanten. Een goede customer service heeft een grote invloed op de reputatie en verkoopcijfers van een bedrijf. Met de toegenomen e-commerce wordt de klantendienst ook steeds meer bevraagd. Veel werkgelegenheid hierin dus, als je maar over de volgende skills beschikt.

1. Goed luisteren naar de klant

Als customer service medewerker krijg je elke dag te maken met allerlei types mensen in heel uiteenlopende situaties. Denk aan het plaatsen van bestellingen, het oplossen van klachten en het beantwoorden van vragen. Klanten verwachten een zo goed en zo snel mogelijke service. Probeer exact te achterhalen wat de klant wil door goed te luisteren. Check of je de vraag of wens goed begrepen hebt. Blijf altijd geduldig en toon begrip, niet altijd makkelijk als een klant ongeduldig of geïrriteerd reageert. Asia Skifati van staffing specialist Walters People: ‘Succesvolle customer service medewerkers zijn geduldig, hebben een groot inlevingsvermogen maar staan ook stevig in hun schoenen.’

2. Een taalknobbel hebben

Zeker voor wie in een internationaal bedrijf terechtkomt, is een goede talenkennis belangrijk. Hoe meer talen, hoe beter natuurlijk. Maar met een vlot mondje Engels, Frans en Duits geraak je al een heel eind. Skifati: ‘Heb je een taalknobbel, of een tijd in het buitenland gewoond en daar de taal geleerd, dan is customer service het ideale vakgebied voor jou.’

Uiteraard is het ook van belang dat je je goed kan uitdrukken, en een boodschap helder en verstaanbaar kan communiceren naar een klant. En dat zowel schriftelijk in foutloze e-mails, als mondeling aan de telefoon. 

3. Flexibel zijn

Een klantendienst is almaar vaker ook buiten de kantooruren bereikbaar. Als customer service medewerker kan je dus maar beter geen 9-to-5-job willen, maar kom je in een shiftensysteem terecht, met ook weekendwerk. Maar ook dat heeft z’n voordelen, zegt Skifati. ‘Je hebt bijvoorbeeld geen last van file, en veel bedrijven betalen extra salaris voor uren buiten de kantooruren, of compenseren je inzet op een andere manier.’

4. Creatief problemen oplossen

Een flinke portie creativiteit is geen overbodige luxe in deze job. Want van een customer service medewerker verwachten we altijd een oplossing, ook al ligt die niet altijd zomaar voor de hand. Soms moet je even om raad vragen bij een collega, of moet je de klant doorverwijzen. Jij moet je als een echte problem solver gedragen en niet opgeven tot het probleem van de baan is. Soms moet je je klant ook verder opvolgen.

5. Social media gebruiken

Veel bedrijven zetten hun klantenservice nu ook in via online chat en social media. Het is dus handig als je zelf goed overweg kan met Whatsapp, Facebook of Twitter. Voordeel van dit medium als klantendienstmedewerker? Je hebt de tijd om even na te denken over het probleem, om een antwoord te formuleren en om iets af te toetsen bij collega’s voor je reageert. 

6. Positief ingesteld zijn

Als customer service medewerker ben je hét aanspreekpunt van een organisatie of bedrijf. Jouw houding heeft dus een grote invloed op de reputatie van het bedrijf. Een positieve, vrolijke houding werkt aanstekelijk. De klant zal jouw positiviteit en energie appreciëren, zich meer gehoord voelen en jou meer vertrouwen. Reageert een klant toch onvriendelijk en emotioneel? Neem dit dan nooit persoonlijk, of je houdt de job nooit vol. Objectiveer wat je hoort en benader het probleem op een rationele manier, met het nodige geduld en inlevingsvermogen. 

Lees ook: Messaging, het nieuwe verkoopkanaal
Lees ook: Welke onderdelen mogen niet ontbreken op je cv?

Meer