PVDA mag geen "verborgen" reclame maken op Facebook voor tricolore vlaggen en T-shirts, alle advertenties offline

Facebook haalt de advertenties van PVDA over "We Are One" offline. Via die campagne probeert PVDA tricolore vlaggen en T-shirts te verkopen, zogezegd voor de sportzomer. Stiekem probeert de partij ook zo haar standpunt over een eengemaakt België duidelijk te maken. Maar er waren heel wat vragen over de transparantie waarmee de partij die campagne op sociale media promoot. Facebook haalt nu dus alles offline tot "We Are One" duidelijk maakt dat het gefinancieerd wordt door PVDA.

Sinds vorige week verkoopt PVDA tricolore vlaggen, T-shirts en mondmaskers met de slogan "We Are One". Daarmee maakt de partij een duidelijke verwijzing naar de voetbalgekte die op komst is tijdens het nakende EK voetbal en de Olympische Spelen. Maar wie een bestelling plaatst op de site "We Are One" ziet amper dat het de politieke partij PVDA is die achter de webshop zit. 

Maar dat is niet het enige probleem. PVDA plaatste namelijk ook op Facebook advertenties over hun webshop, maar maakte daarbij niet duidelijk dat het gaat om een politieke campagne.  En dat is niet naar de zin van Facebook. Die haalt de advertenties nu offline.  

Wat is "We Are One"? En wat is het probleem? Onze expert sociale media Tim Verheyden legt het uit in deze video:

Videospeler inladen...

Facebook: "Advertenties zijn afgewezen"

Voor de promotie van hun webshop kocht PVDA advertenties aan bij Facebook. De partij betaalde daar intussen al meer dan 12.000 euro voor. Maar wie de advertentie ziet, ziet helemaal niet dat die komen van PVDA. En dat is niet volgens de regels van Facebook. Daarom worden de advertenties nu dus offline gehaald. 

Tot PVDA duidelijk maakt dat zij er als politieke partij voor betalen, blijven de advertenties verborgen. Dat laat een woordvoerder weten aan VRT NWS. "De disclaimer moet nauwkeurig weergeven wie de advertentie financiert. Omdat "We are one" een liefdadigheidsinstelling is, maar wordt gefinancierd door een politieke partij, wordt deze advertentie als politiek beschouwd. We hebben de adverteerder laten weten dat deze advertenties zijn afgewezen" klinkt het. 

Omdat 'We are one' een liefdadigheidsinstelling is, maar wordt gefinancierd door een politieke partij, wordt deze advertentie als politiek beschouwd.

Woordvoerder Facebook

Tot nu toe zijn wel enkel de Franstalige advertenties van "We are one" door Facebook offline gehaald. "We hebben deze advertentie verwijderd nadat deze is geactiveerd, omdat de disclaimer in strijd is met ons Advertentiebeleid", valt er nu te lezen. PVDA had echter voor de campagne zowel een Nederlandstalige als een Franstalige Facebookpagina aangemaakt, die apart advertenties aankochten. De reclameboodschappen in het Nederlands zijn voorlopig nog beschikbaar.

De woordvoerder van Facebook moedigt in een reactie aan VRT NWS ook iedereen aan om mee te helpen aan meer transparantie: "Nu alle actieve advertenties openbaar beschikbaar zijn gemaakt in de Advertentiebibliotheek, moedigen we mensen aan om vragen of opmerkingen te blijven stellen als ze iets ongewoons ontdekken. We blijven dan ook samenwerken met adverteerders om ervoor te zorgen dat ons beleid wordt nageleefd."

"Alles was op voorhand afgesproken en afgetoetst met Facebook"

In een reactie antwoordt Tom De Meester, Vlaams parlementslid voor PVDA, dat de campagne duidelijk was afgesproken en afgetoetst met Facebook. Op de andere socialemediaprofielen van "We are one" zal binnenkort een vermelding toegevoegd worden dat het gaat om een initiatief van PVDA, schrijft hij. (Dat is inmiddels gebeurd, nvdr.) Er is ook bovenaan de webshop van "We are one" een rubriek toegevoegd met meer informatie over de herkomst van het initiatief en een link naar de PVDA-website. 

Meest gelezen