CEO Instagram: ‘Facebook wil content creators helpen om de commissies van Apple te omzeilen’

Wie een app via de digitale winkel van Apple verkoopt, moet daar doorgaans een commissie van 30 procent op betalen. Die commissie geldt overigens op alle transacties die gebeuren via de Apple App Store, zoals bijvoorbeeld uitbreidingen voor een spel. Adam Mosseri, CEO van Instagram, zei woensdag dat Facebook de gebruikers wil helpen om die kosten te omzeilen.

Facebook zet zijn zinnen op de zogeheten ‘creator economy’ in de hoop miljoenen mensen in staat te stellen hun brood te verdienen met zijn apps. ‘Als er digitale transacties gebeuren via iOS, roomt Apple daar 30 procent van af. Er zijn een paar uitzonderingen. Voor transacties die gebeuren in iOS, zullen we ons moeten houden aan hun regels… maar in het algemeen gaan we op zoek naar andere manieren om content creators te helpen in hun levensonderhoud te voorzien en transacties te faciliteren die op andere plaatsen gebeuren’, zei de topman in een reactie aan CNBC.

Offline contact leggen

Door de commissies die verschillende bedrijven, waaronder Apple en Facebook, innen op transacties zien de aanbieders van applicaties een aanzienlijk deel van hun opbrengsten verdwijnen. Om dat te omzeilen, zou Instagram erop kunnen aandringen dat content creators offline contact leggen met merken of andere mensen.

De strijd om content creators wordt steeds heviger, nu socialemediabedrijven hen het hof maken om meer tijd op hun platforms door te brengen en zo meer reclame-inkomsten binnen te halen. Maar de creatievelingen hebben het momenteel voor het zeggen waar ze hun tijd willen doorbrengen, dus proberen de bedrijven steeds vaker influencers te verleiden op een manier die uiteindelijk voor beide partijen voordelig kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een commissieregeling of abonnementen.

De commissies die Apple int op onder meer in-app-aankopen is al een tijdje een doorn in het oog van veel ontwikkelaars. Vorige zomer had Epic Games, de ontwikkelaar van Fortnite, een update geïnstalleerd, waardoor het het betalingssysteem van Apple omzeilde. Als reactie gooide Apple Fortnite uit de App Store. Dat resulteerde in een juridisch getouwtrek in meerdere landen.

Lees ook:

(tb)

Meer