Weyts neemt invulboeken Vlaams onderwijs in het vizier
Een onafhankelijke werkgroep, in het leven geroepen door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), moet de handboeken en digitale leermiddelen in het Vlaamse onderwijs kritisch onder de loep nemen en waar nodig bijsturen. "Het doel is om de kwaliteit van de leermiddelen te vergroten, zegt de minister vandaag in De Standaard.
Er wordt in de eerste plaats gekeken naar de invulboeken, die al vaker de wind van voren kregen en mee verantwoordelijk worden geacht voor de dalende onderwijskwaliteit. Weyts heeft het over de "problematiek van de invulboeken". Enerzijds zijn er de kostprijs en ecologische voetafdruk. "Anderzijds moeten we de vraag stellen hoe we leerkrachten meer kunnen responsabiliseren", zegt de minister. "Invulboeken laten soms weinig ruimte voor de creativiteit en actie van de leerkracht. Ze dreigen de leerkrachten wat gemakzuchtig te maken."
De coördinator van de onafhankelijke werkgroep is Luc De Man, een ancien in het Vlaamse onderwijslandschap. Hij neemt als onafhankelijk expert de rol op van bemiddelaar of brugfiguur. "Er is, maatschappelijk gezien, een enorme nood om in de leermiddelen te duiken", zegt De Man. "Er zijn heel wat positieve ontwikkelingen in de sector, maar er zijn excessen, onder meer met de invulboeken. De kwaliteit van de leermiddelen wordt vandaag door marktprincipes bepaald: het commerciële weegt zwaarder door dan de kwaliteit. Daarover moeten we serieus praten."
Miljoenenindustrie
Vandaag is er in Vlaanderen geen enkele vorm van kwaliteitsbepaling op leermiddelen. Nochtans gaat het om een miljoenenindustrie. De Man becijferde dat het in 2017 om 100.081.744 euro ging, voor 10,7 miljoen exemplaren. "Ook het onderzoek naar de effectiviteit van leermiddelen is een blinde vlek", zegt Tim Surma, onderwijswetenschapper bij het Expertisecentrum voor Effectief Leren van de Thomas More-hogeschool. "We weten bitter weinig over het basisonderwijs en niets over het secundair onderwijs."
Het einddoel van de werkgroep ligt niet vast, benadrukt De Man. "Het doel is om op de een of andere manier de kwaliteit te monitoren, zonder een organisme in het leven te roepen dat een staatspedagogiek oplegt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
Vooruit trekt in juni naar de kiezer met het voorstel om de zomervakantie in het onderwijs met twee weken in te krimpen. In ruil krijgen leerlingen een extra week vrij tijdens de krokus- en herfstvakantie. Een rondvraag van HLN leert dat vier van de zeven Vlaamse partijen voorstander zijn van een dergelijke hervorming. Pedagoog Pedro De Bruyckere ziet vooral voordelen voor kwetsbare leerlingen, maar er schuilt volgens hem ook een gevaar in een kortere zomervakantie. -
Vlaamse regering wil af van kloof tussen kinderopvang en kleuterschool
De Vlaamse regering wil nagaan of en hoe de afstand tussen de kinderopvang en het kleuteronderwijs kan verkleind worden. Door 12 vernieuwende projecten te steunen wil de regering de komende jaren experimenteren met de zogenaamde 'doorgaande lijn' tussen de kinderopvang en het onderwijs. Dat melden Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). -
-
Vernieuwing laptops dreigt schoolfactuur op te drijven
-
13
Verpleegkundestudenten eisen structurele onkostenvergoeding: “Verlies studenten door gebrek aan financiële steun zou spijtig zijn”
De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) en de beroepsorganisatie Netwerk Verpleegkunde eisen een structurele oplossing voor de onkostenvergoeding van vierdejaarsstudenten verpleegkunde. Nu moeten de studenten nog te vaak bang afwachten of ze al dan niet een vergoeding krijgen. -
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
Steeds meer Vlaamse scholen kijken mee op de laptop van leerlingen via zogenaamde ‘monitoring software’. Daardoor maken 4 op de 10 scholieren zich zorgen over ‘Big Brother’ tijdens én na de les. Hun vrees is niet helemaal onterecht, getuigt directeur Rik D’hollander van het Gentse Sint-Paulusinstituut. “Ons eerste systeem was niet waterdicht.” -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
-
Oostende
‘Digitaal mee met je kadee’: ouders leren omgaan met schoolmedia tijdens proefproject
In het Onze-Lieve-Vrouwecollege Mariakerke werd de voorbije weken een proefproject georganiseerd om ouders digitale skills mee te geven. Tijdens de coronacrisis werd het belang van digitalisering al snel duidelijk. Via online lessen konden heel wat jongeren blijven les volgen, maar tegelijkertijd merkte de school dat per klas 1 à 2 leerlingen moeilijk bereikbaar waren. Om de digitale kloof te dichten leren ouders tijdens ‘Digitaal mee met je kadee’ zelfstandig werken met de schoolmedia. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM
Ook in Vlaanderen krijgen kinderen nog vaak naam van voorouder: “Dat ik zal verder leven in deze kleine schat, is een heel fijne gedachte”