Vijf fouten bij het gebruik van airco in de auto (en hoe het wel moet)
De airco is een mooie uitvinding om het in de auto koel te houden, maar veel automobilisten gebruiken het systeem op een verkeerde manier. Hieronder de vijf meest voorkomende fouten (en oplossingen).
De airconditioning draait deze week overuren in de auto. En dat is maar goed ook, want bij een temperatuur van 35 graden aan boord kan de kans op ongelukken toenemen, bewijst onderzoek uit het verleden. Niet alleen omdat de bestuurder slaperig kan worden, maar ook omdat het reactievermogen mogelijk vermindert. Automobilisten met de airconditioning aan reageren vermoedelijk letterlijk koeler op verkeerssituaties. Zij kunnen zich beter concentreren, ervaren minder stress en hebben een sneller reactievermogen.
Toch wordt de airco niet door iedereen op een goede manier gebruikt. Wie onderstaande fouten voorkomt, bereikt het beste effect en houdt het hoofd (en de rest) koel.
1. De airco bij het instappen meteen op de koudste stand en met de grootste blaaskracht inschakelen
Beter is het om de portieren en de ramen eerst een minuut te openen voordat je de airco aanzet. Met deze eenvoudige handeling is de temperatuur al significant te verlagen. Zodra de auto is geventileerd, kun je instappen, de deuren en ramen sluiten en de airconditioning inschakelen.
2. De ‘lucht-recirculatie’ ingeschakeld houden
Net na het instappen kan het handig zijn om eerst een paar minuten de interne recirculatie in te schakelen, want hierdoor zal het interieur nog sneller afkoelen. Maar daarna moet het systeem toch echt op de stand met toevoer van buitenlucht. Hierdoor zal het systeem de luchtstroom gelijkmatiger en efficiënter verdelen.
3. De airconditioning ‘s ochtends vroeg nog niet inschakelen, omdat het dan nog kil is
In ons land kan het ‘s zomers in de ochtend best koel zijn. Toch is het dan vaak verstandig om meteen de airconditioning aan te zetten. Zo voorkom je dat de ramen beslaan als de buitentemperatuur enigszins begint te stijgen.
4. De uitstroomopeningen verkeerd richten
‘Zet de temperatuur eens wat lager, ik voel niks’, is in de zomer een veelgehoorde opmerking van passagiers in de auto. Meestal is het echter geen kwestie van een te hoog ingestelde temperatuur, maar de richting waarin de koude lucht door de auto stroomt. Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te krijgen, moeten de uitstroomopeningen naar boven wijzen en dus niet naar de gezichten van de inzittenden.
Met deze eenvoudige handeling stroomt de lucht mooi rond door het interieur van de auto en bereikt de koelte iedere passagier. Bovendien: warmte stijgt en alleen daarom al is het verstandig de openingen naar boven te richten, opdat er zo snel mogelijk wordt gekoeld.
5. Geen onderhoud
Veel airco-systemen lijden onder achterstallig onderhoud. Een automerk als Seat adviseert om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. Na een paar jaar zal het ook nodig zijn om het ‘koudemiddel’ aan te vullen. Achterstallig onderhoud en een gebrek aan reiniging kan bovendien leiden tot bacteriële schimmels in het systeem en die veroorzaken stank in de auto.
Op zoek naar een auto met goede airco? Bekijk hier de beste modellen in de showroom van HLN Drive.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
Overal waar je komt, zie je wel mensen die naar muziek luisteren. Sommigen slenteren rond met compacte oortjes, terwijl anderen gaan voor een lijvige hoofdtelefoon. Als je nog geen ervaring hebt met het aanschaffen van beide audiogadgets, kan het lastig zijn om te beslissen welke van de twee jouw geld waard is. Met deze tips van HLN Shop vind je de beste optie. -
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Energie
Is elektriciteit goedkoper door het zonnige weer?
Het zonnige lenteweer van de afgelopen dagen heeft een gunstig effect op ons gemoed. Maar beïnvloedt het ook onze energiefactuur? Betalen we minder voor onze energie nu de zon zich van haar meest gulle kant laat zien? Mijnenergie.be zocht het uit. -
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Franciscus Willy Nuyts
Frankie A S Goethals
Jose Thijs
Jeroen Verplancke