In 6 minuten van Antwerpen naar Brussel: Vlaanderen onderzoekt de hyperloop, wat is het en hoe werkt het?

Vlaanderen onderzoekt of het haalbaar is een hyperloop te bouwen, een modern transportmiddel dat snelheden tot 1.000 kilometer per uur kan halen. Voorstanders denken dat de hyperloop onze manier van verplaatsen drastisch gaat veranderen, critici zijn minder enthousiast. "Wat is de meerwaarde als je niet heel veel tijd wint?", zegt mobiliteitsexpert Willy Miermans (UHasselt) aan VRT NWS.

Stel je voor: je wil van Antwerpen naar Brussel (of omgekeerd). Nadat je je ticket hebt gekocht, neem je plaats in een pod en sla je de krant open. Even later, nadat je één artikel hebt gelezen, roept de treinbegeleider al af dat je bent aangekomen. Je bent exact 6 minuten onderweg geweest. 

Tot 1.000 kilometer per uur

Het lijkt futuristisch, maar als we een rapport van de Vlaamse overheid mogen geloven, hoort dit ooit tot de realiteit als we een zogenoemde hyperloop bouwen, een futuristisch transportmiddel. Maar wat is dat juist?

"Een hyperloop is een "trein" die bestaat uit zogenoemde pods waarin mensen kunnen plaatsnemen (dat kan gaan tot 60 personen, red.). Die verplaatsen zich in een luchtledige buis waardoor er geen wrijving is. De pods rijden ook niet op wielen zoals de trein, maar zweven dankzij een magnetisch veld. Een beetje zoals de zweeftrein in Japan", zegt Max Wink, projectontwikkelaar bij Hardt Hyperloop aan VRT NWS. Hardt Hyperloop is een spin-off van de Technische Universiteit van Delft.

BEKIJK - Hoe werkt het principe van een hyperloop? Ontdek het in dit filmpje (lees eronder voort):

"Omdat die wrijving (van de wielen en de lucht, red.) wegvalt, kan je grote snelheden halen", zegt Wink. In ideale omstandigheden kan dat oplopen tot 1.000 kilometer per uur, de snelheid van een vliegtuig. Maar als er bochten zijn of hoogteverschillen kan dat zakken naar zo'n 500 kilometer per uur. Hardt Hyperloop heeft meegewerkt aan de Vlaamse studie en is naast Virgin Hyperloop One (van miljardair Richard Branson, red.) en Hyperloop Transportation Technologies één van de bedrijven die de technologie ontwikkelt. 

Vlaanderen ziet potentieel voor goederentransport

Waarom wil Vlaanderen inzetten op deze technologie? "Er zijn tal van voordelen voor het transport van goederen", zegt Arne De Brabandere, de woordvoerder van Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits (CD&V). De Brabandere vindt ook dat de hyperloop een technologie is die Vlaanderen niet mag missen. 

IN KAART - Welke trajecten zou de hyperloop in onze contreien precies volgen volgens de studie? Bekijk het in dit schema (en lees eronder voort):

Volgens de studie, die Vlaanderen over de hyperloop heeft laten uitvoeren, zal de totale investeringskost - voor 100 kilometer op het Vlaamse grondgebied - zo'n, 3,3 miljard euro kosten. Jaarlijks zou de hyperloop zowat 170 miljoen euro kosten aan onderhoud. Het Vlaamse traject zou per jaar ongeveer 15,6 miljoen passagiers of 5 miljoen ton goederen transporteren. 

De Brabandere benadrukt dat de Vlaamse hyperloop, die de havensteden met elkaar moet verbinden, in eerste instantie vooral gebruikt zou worden om goederen te transporteren. "Zo ontlast je de autosnelwegen", zegt de woordvoerder. "Daarnaast kunnen we op termijn grote Europese steden met elkaar verbinden."  

Hyperloop in Vlaanderen: het klinkt veelbelovend, maar is het dat ook?  "Journaal laat" bekijkt de voors en tegens  (lees voort onder de video):

Videospeler inladen...

Hyperloop in plaats van het vliegtuig?

Wink ziet met de hyperloop vooral een manier om de grote steden duurzaam met elkaar te verbinden. "Op termijn kan zo'n toestel het vliegtuig tussen Europese steden vervangen. De hyperloop is minder vervuilend. De enige energie die je gebruikt is die om het magnetisch veld op te wekken en om het traject luchtledig te maken."

De hyperloop wordt een speeltje voor superrijken

"We zien zo'n traject nabij een autosnelweg of in de plaats van een verlaten spoorlijn. En in tegenstelling tot de klassieke trein moet iemand die van Parijs naar Amsterdam reist, geen tussenstop maken in Brussel. De pod die bestemd is voor Brussel kan onderweg gewoon een "afrit" nemen zonder dat de hele hyperloop moet stoppen."

Een hyperloop kan op twee manieren gebouwd worden onder de grond en boven de grond. Al beseft hij dat de kostprijs voor een tunnel velen malen hoger ligt dan bovengronds.

Speeltje voor superrijken

Iemand die niet echt een voorstander is van de hyperloop, is professor emeritus en mobiliteitsexpert Willy Miermans (UHasselt). "Niet dat ik tegen innovatie ben, maar ik vraag me af hoeveel tijd we zouden winnen als we allemaal in zo'n toestel kruipen." Miermans bekijkt het ook filosofisch. "In het verleden zijn we altijd sneller en sneller gegaan, en dat ten koste van wat? Die paar minuutjes die je wint, is dat echt nodig? De coronacrisis heeft ons ook getoond dat we door al dat videobellen ons minder moeten verplaatsen."

Een hyperloop die gebruikt kan worden voor goederentransport

Is zo'n hyperloop dan niet goed voor het milieu? Miermans: "Ja, maar er is nu al een manier om je heel snel te verplaatsen tussen verschillende Europese steden: de hogesnelheidstrein. De hyperloop is zoals Musk die naar Mars wil reizen. Een mooi project dat moeilijk haalbaar lijkt. Ik vrees dat dat het op termijn een speeltje voor de superrijken zal worden."

Wie wel in de hyperloop gelooft is Wink van het bedrijf Hardt. Al beseft hij dat er nog veel werk aan de winkel is. "Volgend jaar starten we met een proefproject in Groningen, een traject van 2,7 kilometer. Eerst met goederen, en later, tegen 2026 zullen we testen doen met echte passagiers."

In november vorig jaar testte Virgin Hyperloop One zijn toestel voor het eerst met mensen. De pod haalde op een traject van 500 meter een snelheid van 172 kilometer per uur. Dat was snel, maar we zijn nog ver van de beloofde 1.000 kilometer per uur.

"Het journaal" maakte vorig jaar deze reportage over de hyperloop van Virgin:

Videospeler inladen...

Meest gelezen