©vincent Lescaut

Rode Duivels zijn begonnen aan hun EK, maar waar blijft de voetbalgekte en... de commerciële marketing?

De Rode Duivels hebben hun eerste wedstrijd op het EK gespeeld, tegen Rusland. Maar anders dan bij voorgaande grote kampioenschappen lijkt de hele beleving errond dit jaar maar traag op gang te komen. Wat is er aan de hand? En waarom liggen er deze keer minder gadgets in de winkels? En ook: heeft de prestatie van de Duivels een invloed op onze economie? "Ja", aldus marketingexpert Gino Van Ossel. "Het economische droomscenario is een finale tussen Duitsland en België."

Als er een EK of WK in aantocht is, gaat het normaal gezien zo: weken op voorhand hangen fans de driekleur uit, kinderen verzamelen stickers van hun favoriete spelers, en op tv zie je reclamespots van merken en winkels die allerlei voetbalgadgets in de vitrine willen zetten. Maar dit jaar lijkt de EK-koorts uit te blijven. Waarom? Zit corona daar voor iets tussen? En waarom hebben merken en winkels hun marketingteams niet losgelaten op het EK dit jaar?

"De sociale component ontbreekt"

"Dat de vroegtijdige EK-gekte uitbleef dit jaar heeft alles te maken met corona", steekt marketingexpert Gino Van Ossel van wal in "De markt". "Voetbal is een sociaal gebeuren, dat je samen beleeft, maar dat kon de afgelopen weken niet", legt hij uit in onderstaand filmpje:

Videospeler inladen...

Volgens Van Ossel zijn we ook gewoon verwend. Het is een evidentie geworden dat we ons plaatsen voor kampioenschappen, dus de aanloop wordt ook altijd minder spannend, redeneert hij.

"Campagnefilmpjes verbinden"

Een van de weinige vooruitblikkende campagnefilmpjes dit jaar is dat van de voetbalbond zelf. Bondscoach Martinez verzamelde daarvoor heel wat ex-bondscoaches. Bekijk hieronder het campagnefilmpje van de voetbalbond, Van Ossel vindt het marketing-gewijs alvast "geniaal":

Van Ossel vindt het campagnefilmpje goed omdat het een breed publiek aanspreekt. "Het werkt heel verbindend", aldus Van Ossel. En het is net die verbinding die we bij het EK zo nodig hebben, legt hij uit in onderstaand fragment:

Videospeler inladen...

"Het maakt niet uit of je voetbalfan bent of niet", zegt Van Ossel nog over het campagnefilmpje. "Iedereen is door het filmpje mee in het volksfeest."

"Bedrijven hebben geaarzeld"

Maar buiten het campagnefilmpje van de voetbalbond bleven tv-spots van merken en winkels - om zo veel mogelijk mee te surfen op de voetbalgekte - vrijwel uit. "Bedrijven hebben geaarzeld, en er ook voor gezorgd dat de EK-koorts trager op gang kwam", legt Van Ossel uit. Maar toch zijn er volgens hem bedrijven die nog goed zullen boeren door het EK de komende weken. Bekijk hieronder zijn uitleg:

Videospeler inladen...

Vooral bedrijven die inzetten op de thuisbeleving hebben commercieel iets aan het EK dit jaar. "We zullen nog iets meer de barbecue aansteken, je voelt dat het leeft maar het zal op kleinere schaal zijn, en nog meer in een thuiscontext."

"Economie groeit als we winnen"

Dat de EK-gekte trager op gang kwam heeft volgens de marketingexpert dus te maken met corona, en met het feit dat we het "gewoon zijn" om geplaatst te worden voor kampioenschappen. Maar wat gebeurt er eigenlijk als de Duivels goed presteren, of - wie weet - het EK winnen? Heeft dat een impact op onze economie? "Ja", zegt Van Ossel. "Want wie blij is heeft meer vertrouwen", legt hij hieronder uit:

Videospeler inladen...

Het ideale economische scenario? Een finale tussen Duitsland en België, volgens Van Ossel. "Want economen weten dat we een open economie hebben en voor onze export afhankelijk zijn van locomotief Duitsland. Dus de traditionele econoom zal zeggen dat Duitsland best wint, maar laat ons toch maar ambitieuzer zijn dan dat", besluit hij lachend.

Meest gelezen