Ervaren marketeer geeft raad aan starters: “Er bestaat geen magische opleiding, leren doe je on the job”
JobsMet het juiste talent valt er in de marketing aardig wat geld te verdienen. Op Jobat.be vind je bovendien meer dan 230 jobs in deze branche. Wil je je kans wagen in deze boeiende business, verschijn je best goed voorbereid aan de start. Marketeer Micha Appermans (40) draagt een rugzak van 20 jaar ervaring en deelt met plezier z’n tips & tricks.
Micha Appermans, client service director bij communicatiebureau RCA: “In samenwerking met bedrijven ontwikkel ik marketingcampagnes. Ik doe deze job nu vier jaar. Daarvoor was ik in dienst bij een ander agentschap, en aan het begin van mijn carrière - bijna 20 jaar geleden - werkte ik gedurende tien jaar bij een adverteerder. Op die tijd heb ik het landschap enorm zien veranderen! Door de digitalisering valt onze werkpraktijk vandaag niet meer te vergelijken met die van toen ik afstudeerde. De wereld is veel dichterbij gekomen, en ik merk dat dat voor gemakzucht zorgt.”
Werken als marketeer ook iets voor jou? Bekijk hier de openstaande vacatures.
‘Kom buiten’
“Als marketeer is het cruciaal om inzicht te hebben in de mensen die je wilt bereiken. Mijn eerste raad aan jongeren is dit niet enkel te verwerven via Google. Ik wil niet de evangelist uithangen - ik grijp zelf ook te vaak naar mijn smartphone -, maar ik geloof dat je zo toch veel mist. Buiten komen, mensen observeren en contact leggen blijft echter heel relevant in dit beroep. Het gedrag van een doelgroep kan je niet louter vanachter je scherm bestuderen. In marketing draait alles rond empathie en door met mensen te praten, begrijp je wat er bij hen leeft. Wanneer je ergens staat te wachten, vlucht dan niet meteen weg naar social media, maar kijk wat er om je heen gebeurt en stel je open voor de omgeving. Dichter bij de consument komen en zo de juiste verhaallijnen en beeldtaal aanwenden, daar gaat het bij ons tenslotte om.”
‘Leer cijfers interpreteren’
“Verder nemen cijfers een alsmaar belangrijkere plaats in. Nieuwe technieken maken alles meer en meer meetbaar, dus ben je maar best handig met data. Het analyseren en interpreteren van cijfers wint aan belang en helpt je bij het rapporteren en verdedigen van de keuzes die je maakt.”
‘Vergaderingen kunnen heel leerrijk zijn’
“Een andere tip die ik kan geven is om te leren van collega’s. Ik had het geluk in grote firma’s te zijn gestart, waar ik omringd was door erg bekwame mensen. Door met hen in dialoog te gaan en hen verschillende methodologieën te zien toepassen, heb ik mijn eigen stijl kunnen vormen. Vergaderingen kunnen zo ook leerrijk zijn. Misschien denk je dat slechts een klein stukje van een lange meeting je actuele opdracht aanbelangt, toch loont het ook aan de rest van de vergadering actief deel te nemen. Je steekt veel op; ook zaken die je op dat moment misschien niet nodig hebt, maar wel in een later stadium van je loopbaan. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor seminaries. Krijg je de kans hieraan deel te nemen, probeer dan zoveel mogelijk op te nemen, ook over thema’s die op het eerste gezicht minder relevant lijken. Zoek naar een evenwicht tussen de taken die je nu moet uitvoeren en je ontwikkelingstraject en ambitie op langere termijn. In het begin kan dit je werklast verhogen, maar later pluk je daar de vruchten van.”
Al doende leren
“Wil je je onderscheiden, zal je een zekere energie en passie moeten tonen. Daar slaag je het best in als je een product kiest waar je affiniteit mee hebt. Er bestaan geen magische boeken of opleidingen om een goede marketeer te worden; je moet het zelf doen, al gaandeweg. Van heel wat dingen die nu onmisbaar zijn, heb ik op school bijvoorbeeld nooit gehoord. Zorg dus dat je mee blijft, want onze job verandert voortdurend. Lees boeken en abonneer je op de juiste nieuwsbrieven. Dit houdt je scherp en innovatief, wat cruciaal is in onze job. Om het te maken als marketeer heb je vooral een hoog inlevingsvermogen nodig. Verder zijn communicatieskills een must. Je moet overtuigend zijn, maar ook een goede luisteraar. Met mensen overweg kunnen is eveneens belangrijk, omdat je in team aan projecten werkt en daarbij met veel andere afdelingen in contact staat. Al deze mensen moet je op dezelfde lijn krijgen. Je dient ook organisatorisch sterk te zijn en om al je deadlines te halen is timemanagement essentieel.”
Niet met de pluimen gaan lopen
“Wij hebben de beste job ter wereld, maar moeten stevig in onze schoenen staan. Waar collega’s van de verkoop het statuut van koningen genieten - zij halen immers de contracten binnen -, krijgen marketeers minder gemakkelijk waardering. Onze impact is moeilijker in te schatten. Elke euro uitgegeven aan marketing geldt als een kost en het effect ervan op lange termijn is geen zwart-op-wit-gegeven. Dit maakt dat een organisatie soms kritischer kijkt naar onze projecten.”
Hoeveel verdient een marketeer?
“Als marketeer kan je zeker goed je brood verdienen. Een starter krijgt naargelang zijn achtergrond iedere maand zo’n 2.000 à 2.500 euro bruto (ongeveer 1.671 à 1.794 euro netto). Maar je kan al snel grote sprongen maken, afhankelijk van het bedrijf waar je terechtkomt.”
Het gemiddelde maandinkomen voor de functie marketing & communicatie bedroeg vorig jaar 3.359 euro (+-2.151 netto) volgens cijfers van het Salariskompas.
Hoeveel loon zou jij als marketeer kunnen verwachten? Bereken het via het Salariskompas:
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Independer
Lach tijdens het bellen, zelfs als het niet oprecht is: maak in vijf stappen komaf met je telefoonvrees
Het is één van de snelste manieren om met iemand in contact te komen en toch is het voor velen een pure hel: telefoneren. Heb je ooit die intense paniek gevoeld wanneer een oproep op je smartphone verschijnt? Je bent niet alleen: velen van ons lijken een soort van belvrees te hebben ontwikkeld. Maar wat is dat precies en hoe kun je ermee omgaan? Independer.be legt uit én geeft concrete tips. -
PREMIUM
De echte ‘Wolf van Wall Street’ schrijft boek met beleggingsadvies. Wat vindt Pascal Paepen van zijn tips? “Let hierbij op, want dat kan ook mis gaan”
Jordan Belfort – de Wolf van Wall Street – verdiende tientallen miljoenen met illegale beleggerspraktijken. Wie de gelijknamige topfilm met Leonardo DiCaprio zag, weet hoe het verhaal uiteindelijk eindigde: in de cel. Na zijn straf ging de Amerikaan aan de slag als consultant en spreker. Daarnaast schreef hij al meerdere beleggersboeken. Zijn nieuwste werk is naar eigen zeggen ‘een gids om een fortuin te verdienen op de aandelenbeurs’. Maar hoeveel kan je daarvan geloven? Wij legden tien van Belforts tips en inzichten voor aan HLN-geldexpert Pascal Paepen. -
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Zijn tekorten in onze bloedvoorraad binnenkort verleden tijd dankzij darmbacterie? Nieuwe studie schept hoop
Regelmatig krijgen we te horen dat de Vlaamse bloedvoorraad onder druk staat. Soms moet men zelfs rantsoeneren omdat we bepaalde bloedgroepen tekort hebben. Maar nu ontdekten onderzoekers dat een bacterie uit onze darmen die tekorten binnenkort mogelijk kan oplossen. Over welke bacterie gaat het en hoe wordt die dan ingezet? En waarom kan je ook alweer niet zomaar bloed uitwisselen? HLN wetenschapsexpert Martijn Peters licht de mogelijke doorbraak toe. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
PREMIUM
Van koetshuis met paardenstal tot landhuis in loftstijl: zo renoveerden Dré en Regina hun woning tot parel van 1,7 miljoen euro
Dré en Regina waren niet echt op zoek naar een woning. Maar toen hij voor zijn werk het Hof van Kerkom bezocht, begon het toch te kriebelen. Niet veel later stonden alleen de gevels van het landhuis uit 1910 nog recht. Binnen ontsproot er een modern interieur in loftstijl, met de mooiste materialen en designmeubels, maar ook met een pak persoonlijkheid. Voor onze reeks ‘Miljoenenwoningen’ mochten we een kijkje nemen in deze verrassende woning. “Het duurste meubel kostte zo’n 12.000 euro.” -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
PREMIUM
GETEST. Deze luchtsensor voor bij je thuis monitort verschillende kankerverwekkende stoffen: is hij de investering waard?