Burgeractivist in PFOS-dossier Thomas Goorden: "3M chanteerde Vlaamse regering met vertrek in 2017"

Burgeractivist Thomas Goorden heeft grote vragen bij de dading tussen chemiebedrijf 3M en Lantis. Daarin spraken beide partijen af elkaar juridisch met rust te laten over de PFOS-vervuiling in Zwijndrecht. 3M zou 75.000 euro betalen voor sanering, Vlaanderen 63 miljoen. “Volgens mijn bronnen chanteerde 3M de Vlaamse overheid met vertrek. Dit is de doodsteek voor Lantis en de Oosterweelwerken”, zegt burgeractivist Thomas Goorden op Radio 2 Antwerpen.

De krant De Standaard opent vandaag met het bericht dat er in 2017 een geheime dading is gesloten tussen PFOS-fabrikant 3M en Lantis, de bouwheer van de Oosterweelwerken. De inhoud van die dading is ook bevestigd aan VRT NWS. Daarin hebben beide partijen afgesproken elkaar juridisch met rust te laten over de PFOS-vervuiling. 3M betaalt 75.000 euro voor de sanering, de Vlaamse belastingbetaler via Lantis 63 miljoen. "Verschillende bronnen spreken ons al langer over die dading. Hier moet een rechter naar kijken. Wat daar is afgesproken, is de doodsteek voor Lantis", zegt burgeractivist Thomas Goorden in "Start Je Dag". Hij hamert er al jaren op dat beleidsmakers het PFOS-probleem in Zwijndrecht onder de loep nemen.

Ongelooflijk dat Vlaanderen gezondheid en milieu ondergeschikt maakt aan de eisen van de industrie

Thomas Goorden

3M chanteerde Vlaanderen

Volgens Goorden heeft de Vlaamse regering boter op het hoofd bij deze dading. "Mijn bronnen zeggen dat 3M de Vlaamse overheid in 2017 succesvol gechanteerd heeft. Ze dreigden ermee hun fabriek in Zwijndrecht te sluiten als ze verantwoordelijk zouden gehouden worden voor de PFOS-vervuiling." Op die manier zou verklaard worden waarom 3M slechts een fractie van de saneringskost moet betalen. "Mocht dit allemaal waar zijn, dan is het ongelooflijk hoe Vlaanderen milieunormen ondergeschikt maakt aan de eisen van de industrie."

"Politiek was op de hoogte"

In hoeverre was de politiek volgens Goorden op de hoogte van deze dading? "Kijk eens naar de verwevenheid tussen de politiek en bouwheer Lantis. Die organisatie zit vol met politieke connecties, verkozenen met een mandaat, of mensen met een verleden op een kabinet. Het kan niet anders of iemand van de toenmalige regering zat mee aan tafel", zegt Goorden. In 2017 was Ben Weyts (N-VA) Vlaams minister voor Mobiliteit. Een jaar later stapte zijn toenmalige kabinetschef over naar de BAM, de voorloper van Lantis.

Meest gelezen