Direct naar artikelinhoud
NieuwsVoetbal

Als Ronaldo Coca-Cola aan de kant schuift, kan dat een weerslag hebben op de beurs

De Portugese superster heeft het niet zo begrepen op frisdrank.Beeld EPA

Slechte reclame is ook reclame. Zo luidt het gezegde. Of toch niet? Bij Coca-Cola krabben ze zich misschien even in de haren nadat Portugees topvoetballer Cristiano Ronaldo hun flesjes letterlijk aan de kant schoof. Reden daarvoor is de lichte knik in hun aandelenkoers.

“Coca-Cola. Bah.” Het is met een bedenkelijk frons op zijn voorhoofd dat Ronaldo de flesjes gesuikerde frisdrank aan de kant schuift maandag tijdens een persconferentie op het EK voetbal. Door vlak daarna ostentatief een flesje water de lucht in te steken, maakt de topvoetballer duidelijk wat hij denkt over cola: niet drinken die handel.

De beelden gingen meteen de wereld rond, vergezeld van quotes uit eerdere interviews waarin Ronaldo zegt kwaad te worden op zijn zoon wanneer hij frisdrank drinkt. Niet verbazingwekkend voor wie de superster een beetje volgt. Ronaldo is maniakaal bezig met het onderhouden van zijn lichaam - dus ook tijdens de avonddis.

Maar als een wereldster van het formaat van Ronaldo publiekelijk een merk aan de kant schuift, heeft dat dan geen gevolgen? Misschien wel. Dinsdag was immers meteen een knikje in de aandelenkoers van The Coca-Cola Company te zien. Toegegeven: niet spectaculair vergeleken met de voorgaande maand, maar wel overduidelijk daar. En die is er niet in de cijfers van bijvoorbeeld Pepsico.

Kan het? “Die vraag is niet zo onbenullig als ze lijkt”, zegt sporteconoom Thomas Peeters (Erasmus Universiteit Rotterdam). “In de recente wetenschappelijke literatuur zijn voorbeelden onderzocht die doen vermoeden dat het kan. Zo zijn er een paar onderzoeken die zeggen dat de beurskoers gemiddeld lager uitkomt in landen waarvan de nationale ploeg daags voordien een nederlaag geleden heeft. En uitspraken in rechtszaken waarvan de rechter daags voordien een nederlaag heeft moeten verwerken van de lokale club, zijn ook vaker negatief.”

Cristiano Ronaldo neemt de flesjes weg.Beeld UEFA

“Of de knik vandaag te wijten is aan Ronaldo’s actie is moeilijk nu al te zeggen”, zegt Peeters. “Daarvoor moeten we bijvoorbeeld eerst controleren hoe vandaag zich verhoudt tegenover voorgaande schommelingen.”

Al denkt Peeters dat het steeds minder voorkomt, de acties van één speler die het imago van één merk negatief beïnvloeden. “De meeste merken zijn daar intussen zo beducht voor dat ze contracten vooraf grondig doorspreken met spelers en hun vertegenwoordigers.”