Horeca Vlaanderen misnoegd over oproep Tournée Minérale

“Wij hebben niks tegen Tournée Minérale”, zegt de voorzitter van Horeca Vlaanderen “maar als het op hun website zo wordt voorgesteld dat je heel wat kan uitsparen door een maand geen alcohol te drinken en dus beter thuis te blijven, dan gaan ze te ver”, vindt Danny Van Assche.

Geert Neyt

“Dat Tournéé Minérale op de voordelen wijst van een maand zonder alcohol voor de gezondheid en de veiligheid, daar hebben wij helemaal geen probleem mee”, zegt Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen. “Maar dat men aanport om uit te rekenen hoeveel je kan besparen door een maand geen druppel alcohol te drinken, is er over. Dat is niet alleen bijna een oproep om niet meer op café te gaan en thuis te blijven. Maar het houdt ook geen rekening met het feit dat als je geen alcohol drinkt, je meestal wel iets anders drinkt. Als dat koffie is, dan kost dat zelfs meer dan bier.”

Van Assche geeft toe dat er wel wat ongerustheid was bij de horeca over Tournée Minérale. “Dat iemand een detox-maand voor zichzelf plant, was al veel langer gekend. Ik doe dat overigens zelf ook wel eens. Maar dat er zo massaal op gereageerd werd en dat nu iedereen het tegelijkertijd zou doen, daarover krabden sommige uitbaters zich wel in de haren.”

Diner zonder wijn

Het is nog te vroeg om de impact te kennen van Tournée Minérale op de inkomsten van de cafés en restaurants . “Maar we merken wel dat sommige uitbaters op de kar springen door een nieuw gamma van niet-alcoholische dranken aan te bieden zoals mocktails (niet-alcoholische cocktails).

“Het heeft geen zin om te mopperen op Tournée Minérale”, vindt Van Assche. “Het is een maatschappelijk fenomeen dat in de toekomst alleen maar frekwenter zal voorkomen. Hoe langer hoe meer letten mensen op hun gezondheid. Naast minder vet en minder suiker betekent dat ook minder alcohol.”

“Ik denk dat de horeca tot nog toe te weinig rekening heeft gehouden met de steeds grotere groep van mensen die geen alcohol drinken, al is het maar omdat ze geen boete willen oplopen. Als federatie pleiten wij daar ook schuldig. We gaan dit jaar dus werk maken van het stimuleren van café-uitbaters en restaurateurs om hun gamma niet-alcoholische dranken uit te breiden en aantrekkelijker te maken. Zeker voor restaurants ligt hier nog een heel terrein open. Nu wordt er bij een diner bijna automatisch wijn voorgesteld- -of soms bier. Wie geen alcohol bij het eten wil drinken, komt al snel terecht bij de keuze: plat of spuit? Niet echt aanlokkelijk. De aangeboden BOB-arrangementen bestaan dan weer uit proevertjes van wijnen. Maar waarom dat niet beperken tot twee glaasjes wijn en daarnaast enkele verrassende, creatieve niet-alcoholische drankjes schenken? Nu bieden enkel toprestaurants die mogelijkheid. Zo heb ik in Het Hof van Cleve eens een hemelse limonade gedronken. Die hoeft ook niet per se zoet te zijn. Het is een win-win situatie: de klant heeft te winnen bij een beter en lekkerder gamma niet-acoholische dranken en de ondernemer kan zijn winstmarge groter maken dan die van water.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen