Heropstart automarkt en extra spelconsoles leiden tot tekort aan chips: geen productie bij Volvo Gent en Audi Brussel

In de fabriek van autobouwer Volvo in Gent zullen vanaf volgende week maandag een week lang geen wagens van de band rollen. Bij Audi in Brussel is dat vandaag en morgen ook het geval. De reden daarvoor? Een tekort aan computerchips na de coronacrisis. Volgens de Europese vereniging van autotoeleveranciers zullen de gevolgen nog tot in 2022 voelbaar zijn.

Bij de productie van auto's zijn in veel onderdelen elektronische componenten zoals chips nodig. Maar in de eerste lockdown vorig jaar, viel wereldwijd de productie van auto's zo goed als stil. Door de verminderde vraag, gingen de chipfabrikanten minder produceren. Naar spelconsoles en andere consumentenelektronica, die gebouwd worden met diezelfde soort chips, was dan wel weer grote vraag. En nu de automarkt de laatste maanden sneller dan verwacht weer aantrekt, is er wereldwijd een tekort aan chips. 

De tekorten hebben de productie van zowat een half miljoen voertuigen wereldwijd vertraagd, zegt CLEPA, de Europese vereniging van autotoeleveranciers daarover.

Cruciale componenten

Bij autobouwer Volvo in Gent heeft de directie nu beslist om de productie volgende week een hele week stil te leggen. De meerderheid van de 6.500 werknemers zal daardoor economisch werkloos zijn. 

"Dat komt omdat het om een tekort gaat van cruciale onderdelen", zegt woordvoerster Barbara Blomme van Volvo Car Gent. "Daardoor kunnen we geen wagens maken. We hadden eerder al problemen en konden toen soms wagens bijna afgewerkt op onze parking zetten en dan later de ontbrekende componenten toe te voegen. Dit keer lukt dat niet."

Sinds 26 maart lag de productie al een 25-tal keer voor één shift (acht uur) stil bij Volvo Car Gent, om zo het tekort van chips op te vangen. Nu moet de fabriek voor de eerste keer een hele week dicht.

Volvo voert nu gesprekken met de chipfabrikanten om zo snel mogelijk terug aan componenten te geraken. "Gezien alle autofabrikanten naar chips vragen, is de situatie niet eenvoudig", zegt Blomme. 

Ook de Audi-fabriek in Vorst ondervindt hinder van het tekort aan chips. Vandaag en morgen ligt de fabriek stil. "Twee shiften zullen er vandaag en morgen niet werken en er zijn ook geen weekendshiften", zegt Peter D'Hoore van Audi Brusssels. "Vanaf volgende week maandag zullen we opnieuw normaal produceren."

In februari had hetzelfde probleem zich ook al eens voorgedaan bij autobouwer Audi Brussels. Ook daar lag de productie toen een week stil door een tekort aan chips. "We gaan ervan uit de het aanbod van microchips de komende maanden moeilijk zal blijven, maar in de tweede helft van het jaar rekenen we toch op een verbetering van de situatie, zegt D'Hoore nog.

Wereldwijd probleem

Het probleem is groter dan België. "De chiptekorten hebben de productie van zowat een half miljoen voertuigen wereldwijd vertraagd", zo meldt CLEPA, de Europese vereniging van autoleveranciers, vandaag. De gevolgen zullen tot in 2022 voelbaar zijn, vreest de vereniging.

Meest gelezen