Trend in de bedrijfswereld: spontane vakantiedagen om burn-out te vermijden. “Wie lange dagen maakt, is niet per se werkverslaafd”
Pop-up vakantiedagen, selfcare-verlof of wellbeing days. Sinds het begin van de pandemie lassen steeds meer bedrijven wereldwijd spontane vakantiedagen in voor hun (uitgebluste) werknemers om een burn-out te vermijden. Arbeidspsycholoog Tom Dijckmans neemt de trend onder de loep. Want een nobel initiatief is het zeker, maar hebben die vrije dagen ook het beoogde effect?
Sinds vorige zomer deed Google zijn werknemers al twee spontane, betaalde vakantiedagen cadeau. In november vorig jaar startte Ryan Wuerch, de CEO van de cashback-app Dosh, met het af en toe inlassen van verlengde weekends. In maart gaf het Belgische investeringsvennootschap Sofina veertig dagen extra vakantie aan het personeel, als dank voor het harde werk tijdens de pandemie. Die mogen ze opnemen zodra corona verleden tijd is, en verspreid over twee jaar. Ook Microsoft gaf zijn werknemers vijf wellbeing days extra. En LinkedIn sloot in april vijf dagen de deuren, waardoor liefst 16.000 werknemers wereldwijd van een extra week vakantie konden genieten.
Verstoorde work-life balance
Ja, selfcare staat hoog op de agenda in de bedrijfswereld. Logisch ook, het aantal burn-outs steeg voor de pandemie al angstwekkend, en de werkdruk is sinds de eerste lockdown bij velen alleen maar toegenomen. We namen dan wel zonder veel hartzeer afscheid van het fileleed en schoten met plezier onze comfortabele joggingbroek aan, maar een evenwichtige work-life balance was bij veel werknemers zoek.
“De meningen over thuiswerken zijn verdeeld”, zegt arbeidspsycholoog Tom Dijckmans. “Sommige mensen ervaarden het als een groot pluspunt, zien alleen maar de voordelen. Maar veel werknemers geven ook aan dat ze fulltime thuiswerken in de toekomst niet meer zien zitten. Dat hangt heel sterk af van de organisatiecultuur, blijkt uit onderzoeken. Wat wordt er verwacht van thuiswerkers? Sommige bedrijven gaan ervan uit dat je langere dagen kan werken, omdat je je niet meer moet verplaatsen. En er zijn natuurlijk ook werknemers die dat zichzelf opleggen, en daarom welgekomen extra vrije tijd als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Die mensen beschouwen thuiswerken als een vergiftigd geschenk.”
Tijdens de pandemie werd duidelijk: ons bedrijf was succesvol, maar onze werknemers waren opgebrand.
Precies door die verstoorde balans tussen werk en privé werd de spontane week vakantie bij LinkedIn ingelast. Kort na het begin van de pandemie begon het bedrijf achter de sociaalnetwerksite zijn werknemers driemaandelijkse enquêtes te sturen, met basisvragen over hoe ze het volhielden. “We zagen dat het basiswelzijn van onze medewerkers afnam”, vertelde Lisa Finnegan, vice-president van de HR-afdeling van LinkedIn, onlangs aan BBC. “Mensen werkten langer en namen geen vakantie. Onze organisatie was dan wel succesvol, maar we beseften dat onze werknemers opgebrand waren.”
Het bedrijf startte met wat Finnegan ‘verrassings- en genotsmomenten’ noemt. Af en toe verrasten ze medewerkers met een vrije vrijdag of een dag zonder vergaderingen. Dat initiatief werd warm onthaald. Het deed de werknemers deugd: hun antwoorden op de welzijnsenquêtes werden wat positiever. Waarna LinkedIn dus de knoop doorhakte en besloot om een vijf dagen lang de boeken dicht te doen.
(Lees verder onder de foto.)
Tijdelijke oplossing
Maar helpen zo’n pop-up vakantiedagen effectief om op lange termijn een burn-out te voorkomen? Arbeidspsycholoog Tom Dijckmans is duidelijk: “Absoluut niet. Enkele dagen vakantie zijn heilzaam voor mensen die stilaan oververmoeid aan het geraken zijn en behoefte hebben aan recuperatietijd. Maar dat is nog iets helemaal anders dan iemand die afstevent op een burn-out. Die vrije dagen kunnen tijdelijk soelaas bieden, maar als je als bedrijf verwacht dat je werknemers zich na hun vakantie weer continu voor tweehonderd procent smijten, dan moet er structureel iets veranderen aan de werkcultuur of de werkdruk. Dag in dag uit tegen je limiet aanzitten, dat kan onmogelijk geen gevolgen hebben.”
Lisa Finnegan van LinkedIn beaamt dat: “We kampen met een overwerkt, gestrest personeelsbestand. Niet alleen bij LinkedIn, maar over heel de wereld. Een week vakantie lost dat niet op, al werd het wel enorm gewaardeerd. Er is nog veel werk aan de winkel op het gebied van het welzijn van medewerkers en we zullen creatieve ideeën moeten blijven bedenken.”
Groeiend bewustzijn
Tom Dijckmans zit al meer dan twintig jaar in het vak, en zag de aandacht voor mentaal welzijn bij werknemers de afgelopen jaren sterk toenemen. “Allereerst wordt er veel meer onderzoek naar gedaan dan vroeger”, zegt hij. “Wanneer er cijfers over een bepaald thema beschikbaar zijn, doet dat het bewustzijn daarrond ten goede. Tegelijkertijd zijn veel bedrijven er ook op eigen initiatief veel actiever mee bezig, net als werknemers zelf. Steeds meer mensen beseffen dat ze op tijd actie moeten ondernemen, moeten aangeven wanneer de werkdruk te hoog wordt. Via de media en op sociale media wordt dat bewustzijn gevoed: is het wel oké om elke dag tot ‘s avonds laat naar je computerscherm te turen? Word je wel gelukkiger van continu bereikbaar zijn? We moeten dat debat, op alle niveaus, blijven voeren.”
Wie lange dagen maakt, is niet per se een workaholic. Werkverslaafd ben je pas als je negatieve gevoelens ervaart bij jouw job.
De arbeidspsycholoog maakt wel een belangrijke kanttekening: “Wie gewoonlijk lange dagen maakt, is niet per se een workaholic”, zegt Tom Dijckmans. “Het is niet omdat mensen meer doen dan van hen verwacht wordt, dat ze werkverslaafd zijn. Dat ben je pas als je negatieve gevoelens ervaart bij jouw job. Je werkt dan niet meer omdat je er plezier uit haalt, maar bent slaaf van je eigen professie. Klop je veel uren, maar haal je er ook veel voldoening uit én heeft jouw omgeving er vrede mee, dan zie ik eigenlijk geen probleem.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Feesten is het allerlaatste waar ik aan denk.” Op naar de bevrijding? Een psycholoog, socioloog en econoom reageren op veelgehoorde bekommernissen
-
Zwijgen bij de kapper zonder schuldgevoel? 2 etiquette-experts vertellen hoe je dat doet
Zwijgen bij de kapper of schoonheidsspecialist? Je hebt er soms zo’n nood aan, en toch voelt het uiterst ongemakkelijk. “Maar ook die smalltalk bij sociale beroepen mag je niet onderschatten”, zeggen twee etiquette-experts. Ze geven tips, zowel voor de klant als voor de professional, over hoe je beleefd je behandeling in stilte doorbrengt. “Het gevaar schuilt in het moment dat je uitgesproken bent.” -
PREMIUM
Een dialect bepaalt of je wel of niet wordt aangenomen voor een job. “Dit Vlaamse accent is prestigieus”
Er bestaat zoiets als een ‘accent bias’: jouw dialect bepaalt hoe anderen over jou denken. Sterker nog, het beïnvloedt of je wordt aangenomen voor een job én hoeveel je verdient. Werkexpert Stijn Baert laat zijn licht op de zaak schijnen. Taalwetenschapper Stef Grondelaers geeft de accenten die bij ons slecht beoordeeld worden en degenen die het prestigieust zijn. “Iemand met dit accent heeft echt een probleem.” -
-
PREMIUM
Zo zet je elk gesprek naar je hand: “Het Martin Luther King-effect kan je veel voordelen opleveren”
-
Agentschap Overheidspersoneel – Jobat
Maar liefst 3 well-beingconsultants moeten zorgen voor minder stress bij de medewerkers van AXA
-
Weg met stress: zo krijg je je to-dolijst wél op tijd af, zegt nieuw onderzoek
De werkdag is bijna afgelopen, maar je hebt nog steeds een volle mailbox en een hele to-dolijst. Hoe krijg je dat ooit voor elkaar? Geen zorgen. Wetenschappers hebben daar nu een eenvoudig trucje voor gevonden. -
Wordt je job zwaarder? Misschien doet je baas aan ‘quiet hiring’. Expert: “Hij denkt: ‘Ik heb niemand extra nodig’”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Unfair, een jongere baas? Eng, een oudere collega? Dat leeftijdsverschil kan je carrière net boosten, zeggen experts
Erger je je op het werk aan de boomer die zijn computer niet snapt? Of klikt het niet met je twintig jaar jongere manager? In veel bedrijven groeit de leeftijdskloof en sudderen de vooroordelen onderhuids. Maar twee sociale wetenschappers onthullen hoe slim samenwerken met iemand jonger of ouder je net een voetje voor kan geven op het werk. “Die vooroordelen beïnvloeden je.” -
PREMIUM
Op maandag het ‘absolute minimum’ doen op je werk, een gezonde trend? “Het is géén productiviteitshack”
“Dit is zo bevrijdend.” Op sociale media pochen werknemers trots met hun ‘bare minimum monday’. Op hun job doen ze op maandag het ‘absolute minimum’ en dat maakt hen gelukkiger. Zorgt de nieuwe trend echt voor minder monday blues, stress en burn-out? Een arbeidspsycholoog geeft raad. “Nu maskeren we onze niet-productieve momenten. En daar lijden we onder.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?