Trend in de bedrijfswereld: spontane vakantiedagen om burn-out te vermijden. “Wie lange dagen maakt, is niet per se werkverslaafd”
Pop-up vakantiedagen, selfcare-verlof of wellbeing days. Sinds het begin van de pandemie lassen steeds meer bedrijven wereldwijd spontane vakantiedagen in voor hun (uitgebluste) werknemers om een burn-out te vermijden. Arbeidspsycholoog Tom Dijckmans neemt de trend onder de loep. Want een nobel initiatief is het zeker, maar hebben die vrije dagen ook het beoogde effect?
Sinds vorige zomer deed Google zijn werknemers al twee spontane, betaalde vakantiedagen cadeau. In november vorig jaar startte Ryan Wuerch, de CEO van de cashback-app Dosh, met het af en toe inlassen van verlengde weekends. In maart gaf het Belgische investeringsvennootschap Sofina veertig dagen extra vakantie aan het personeel, als dank voor het harde werk tijdens de pandemie. Die mogen ze opnemen zodra corona verleden tijd is, en verspreid over twee jaar. Ook Microsoft gaf zijn werknemers vijf wellbeing days extra. En LinkedIn sloot in april vijf dagen de deuren, waardoor liefst 16.000 werknemers wereldwijd van een extra week vakantie konden genieten.
Verstoorde work-life balance
Ja, selfcare staat hoog op de agenda in de bedrijfswereld. Logisch ook, het aantal burn-outs steeg voor de pandemie al angstwekkend, en de werkdruk is sinds de eerste lockdown bij velen alleen maar toegenomen. We namen dan wel zonder veel hartzeer afscheid van het fileleed en schoten met plezier onze comfortabele joggingbroek aan, maar een evenwichtige work-life balance was bij veel werknemers zoek.
“De meningen over thuiswerken zijn verdeeld”, zegt arbeidspsycholoog Tom Dijckmans. “Sommige mensen ervaarden het als een groot pluspunt, zien alleen maar de voordelen. Maar veel werknemers geven ook aan dat ze fulltime thuiswerken in de toekomst niet meer zien zitten. Dat hangt heel sterk af van de organisatiecultuur, blijkt uit onderzoeken. Wat wordt er verwacht van thuiswerkers? Sommige bedrijven gaan ervan uit dat je langere dagen kan werken, omdat je je niet meer moet verplaatsen. En er zijn natuurlijk ook werknemers die dat zichzelf opleggen, en daarom welgekomen extra vrije tijd als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Die mensen beschouwen thuiswerken als een vergiftigd geschenk.”
Tijdens de pandemie werd duidelijk: ons bedrijf was succesvol, maar onze werknemers waren opgebrand.
Precies door die verstoorde balans tussen werk en privé werd de spontane week vakantie bij LinkedIn ingelast. Kort na het begin van de pandemie begon het bedrijf achter de sociaalnetwerksite zijn werknemers driemaandelijkse enquêtes te sturen, met basisvragen over hoe ze het volhielden. “We zagen dat het basiswelzijn van onze medewerkers afnam”, vertelde Lisa Finnegan, vice-president van de HR-afdeling van LinkedIn, onlangs aan BBC. “Mensen werkten langer en namen geen vakantie. Onze organisatie was dan wel succesvol, maar we beseften dat onze werknemers opgebrand waren.”
Het bedrijf startte met wat Finnegan ‘verrassings- en genotsmomenten’ noemt. Af en toe verrasten ze medewerkers met een vrije vrijdag of een dag zonder vergaderingen. Dat initiatief werd warm onthaald. Het deed de werknemers deugd: hun antwoorden op de welzijnsenquêtes werden wat positiever. Waarna LinkedIn dus de knoop doorhakte en besloot om een vijf dagen lang de boeken dicht te doen.
(Lees verder onder de foto.)
Tijdelijke oplossing
Maar helpen zo’n pop-up vakantiedagen effectief om op lange termijn een burn-out te voorkomen? Arbeidspsycholoog Tom Dijckmans is duidelijk: “Absoluut niet. Enkele dagen vakantie zijn heilzaam voor mensen die stilaan oververmoeid aan het geraken zijn en behoefte hebben aan recuperatietijd. Maar dat is nog iets helemaal anders dan iemand die afstevent op een burn-out. Die vrije dagen kunnen tijdelijk soelaas bieden, maar als je als bedrijf verwacht dat je werknemers zich na hun vakantie weer continu voor tweehonderd procent smijten, dan moet er structureel iets veranderen aan de werkcultuur of de werkdruk. Dag in dag uit tegen je limiet aanzitten, dat kan onmogelijk geen gevolgen hebben.”
Lisa Finnegan van LinkedIn beaamt dat: “We kampen met een overwerkt, gestrest personeelsbestand. Niet alleen bij LinkedIn, maar over heel de wereld. Een week vakantie lost dat niet op, al werd het wel enorm gewaardeerd. Er is nog veel werk aan de winkel op het gebied van het welzijn van medewerkers en we zullen creatieve ideeën moeten blijven bedenken.”
Groeiend bewustzijn
Tom Dijckmans zit al meer dan twintig jaar in het vak, en zag de aandacht voor mentaal welzijn bij werknemers de afgelopen jaren sterk toenemen. “Allereerst wordt er veel meer onderzoek naar gedaan dan vroeger”, zegt hij. “Wanneer er cijfers over een bepaald thema beschikbaar zijn, doet dat het bewustzijn daarrond ten goede. Tegelijkertijd zijn veel bedrijven er ook op eigen initiatief veel actiever mee bezig, net als werknemers zelf. Steeds meer mensen beseffen dat ze op tijd actie moeten ondernemen, moeten aangeven wanneer de werkdruk te hoog wordt. Via de media en op sociale media wordt dat bewustzijn gevoed: is het wel oké om elke dag tot ‘s avonds laat naar je computerscherm te turen? Word je wel gelukkiger van continu bereikbaar zijn? We moeten dat debat, op alle niveaus, blijven voeren.”
Wie lange dagen maakt, is niet per se een workaholic. Werkverslaafd ben je pas als je negatieve gevoelens ervaart bij jouw job.
De arbeidspsycholoog maakt wel een belangrijke kanttekening: “Wie gewoonlijk lange dagen maakt, is niet per se een workaholic”, zegt Tom Dijckmans. “Het is niet omdat mensen meer doen dan van hen verwacht wordt, dat ze werkverslaafd zijn. Dat ben je pas als je negatieve gevoelens ervaart bij jouw job. Je werkt dan niet meer omdat je er plezier uit haalt, maar bent slaaf van je eigen professie. Klop je veel uren, maar haal je er ook veel voldoening uit én heeft jouw omgeving er vrede mee, dan zie ik eigenlijk geen probleem.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Enige Belgische privéclub voor vrouwen telt al meer dan 400 leden: “Wij zijn geen ‘rich bitch club’”
-
PREMIUM
Een dialect bepaalt of je wel of niet wordt aangenomen voor een job. “Dit Vlaamse accent is prestigieus”
Er bestaat zoiets als een ‘accent bias’: jouw dialect bepaalt hoe anderen over jou denken. Sterker nog, het beïnvloedt of je wordt aangenomen voor een job én hoeveel je verdient. Werkexpert Stijn Baert laat zijn licht op de zaak schijnen. Taalwetenschapper Stef Grondelaers geeft de accenten die bij ons slecht beoordeeld worden en degenen die het prestigieust zijn. “Iemand met dit accent heeft echt een probleem.” -
1 op de 3 affaires op de werkvloer start op het kerstfeestje van het bedrijf. “Dit maakt dat je sneller de stap zet”
Van het opbiechten van je gevoelens voor de baas tot seks met een collega: de jaarlijkse kerstborrel met collega’s blijkt een broeihaard voor affaires. Dat beweert een nieuw onderzoek. Hoe komt dat dan? We vroegen het aan relatietherapeut Sarah Hertens: “In dit geval zou ik zo’n kerstfeestje toch afraden.” -
-
Wordt je job zwaarder? Misschien doet je baas aan ‘quiet hiring’. Expert: “Hij denkt: ‘Ik heb niemand extra nodig’”
-
Vrouwen dreigen pas in 2053 door het glazen plafond te breken, zegt nieuw onderzoek. Hoe scoort België?
In veel landen stoten nog steeds veel minder vrouwen door naar topfuncties als CEO of manager dan mannen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Ook als is er de laatste jaren vooruitgang geboekt, het glazen plafond is er nog steeds én belooft wereldwijd zeker nog 30 jaar (!) aan te houden. Hoe komt dat? En wat zijn de verwachtingen voor België? -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM
“Feesten is het allerlaatste waar ik aan denk.” Op naar de bevrijding? Een psycholoog, socioloog en econoom reageren op veelgehoorde bekommernissen
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Gebruik jij ook deze herkenbare rekensommetjes om dure uitgaven te verantwoorden?
“Als ik een handtas koop van 300 euro en die elke dag gebruik, dan kost die me minder dan één euro per dag. Dus is de tas quasi gratis.” Klinkt deze redenering herkenbaar? Dan doe je onbewust aan ‘girl math’. En je bent niet alleen. Vrouwen posten op sociale media massaal hun herkenbare financiële wijsheden. -
Heb jij een ‘work wife’? Expert over de do’s en don’ts van vriendschappen op de werkvloer. “Er zijn veel risico’s”