Trend in de bedrijfswereld: spontane vakantiedagen om burn-out te vermijden. “Wie lange dagen maakt, is niet per se werkverslaafd”
Pop-up vakantiedagen, selfcare-verlof of wellbeing days. Sinds het begin van de pandemie lassen steeds meer bedrijven wereldwijd spontane vakantiedagen in voor hun (uitgebluste) werknemers om een burn-out te vermijden. Arbeidspsycholoog Tom Dijckmans neemt de trend onder de loep. Want een nobel initiatief is het zeker, maar hebben die vrije dagen ook het beoogde effect?
Sinds vorige zomer deed Google zijn werknemers al twee spontane, betaalde vakantiedagen cadeau. In november vorig jaar startte Ryan Wuerch, de CEO van de cashback-app Dosh, met het af en toe inlassen van verlengde weekends. In maart gaf het Belgische investeringsvennootschap Sofina veertig dagen extra vakantie aan het personeel, als dank voor het harde werk tijdens de pandemie. Die mogen ze opnemen zodra corona verleden tijd is, en verspreid over twee jaar. Ook Microsoft gaf zijn werknemers vijf wellbeing days extra. En LinkedIn sloot in april vijf dagen de deuren, waardoor liefst 16.000 werknemers wereldwijd van een extra week vakantie konden genieten.
Verstoorde work-life balance
Ja, selfcare staat hoog op de agenda in de bedrijfswereld. Logisch ook, het aantal burn-outs steeg voor de pandemie al angstwekkend, en de werkdruk is sinds de eerste lockdown bij velen alleen maar toegenomen. We namen dan wel zonder veel hartzeer afscheid van het fileleed en schoten met plezier onze comfortabele joggingbroek aan, maar een evenwichtige work-life balance was bij veel werknemers zoek.
“De meningen over thuiswerken zijn verdeeld”, zegt arbeidspsycholoog Tom Dijckmans. “Sommige mensen ervaarden het als een groot pluspunt, zien alleen maar de voordelen. Maar veel werknemers geven ook aan dat ze fulltime thuiswerken in de toekomst niet meer zien zitten. Dat hangt heel sterk af van de organisatiecultuur, blijkt uit onderzoeken. Wat wordt er verwacht van thuiswerkers? Sommige bedrijven gaan ervan uit dat je langere dagen kan werken, omdat je je niet meer moet verplaatsen. En er zijn natuurlijk ook werknemers die dat zichzelf opleggen, en daarom welgekomen extra vrije tijd als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Die mensen beschouwen thuiswerken als een vergiftigd geschenk.”
Tijdens de pandemie werd duidelijk: ons bedrijf was succesvol, maar onze werknemers waren opgebrand.
Precies door die verstoorde balans tussen werk en privé werd de spontane week vakantie bij LinkedIn ingelast. Kort na het begin van de pandemie begon het bedrijf achter de sociaalnetwerksite zijn werknemers driemaandelijkse enquêtes te sturen, met basisvragen over hoe ze het volhielden. “We zagen dat het basiswelzijn van onze medewerkers afnam”, vertelde Lisa Finnegan, vice-president van de HR-afdeling van LinkedIn, onlangs aan BBC. “Mensen werkten langer en namen geen vakantie. Onze organisatie was dan wel succesvol, maar we beseften dat onze werknemers opgebrand waren.”
Het bedrijf startte met wat Finnegan ‘verrassings- en genotsmomenten’ noemt. Af en toe verrasten ze medewerkers met een vrije vrijdag of een dag zonder vergaderingen. Dat initiatief werd warm onthaald. Het deed de werknemers deugd: hun antwoorden op de welzijnsenquêtes werden wat positiever. Waarna LinkedIn dus de knoop doorhakte en besloot om een vijf dagen lang de boeken dicht te doen.
(Lees verder onder de foto.)
Tijdelijke oplossing
Maar helpen zo’n pop-up vakantiedagen effectief om op lange termijn een burn-out te voorkomen? Arbeidspsycholoog Tom Dijckmans is duidelijk: “Absoluut niet. Enkele dagen vakantie zijn heilzaam voor mensen die stilaan oververmoeid aan het geraken zijn en behoefte hebben aan recuperatietijd. Maar dat is nog iets helemaal anders dan iemand die afstevent op een burn-out. Die vrije dagen kunnen tijdelijk soelaas bieden, maar als je als bedrijf verwacht dat je werknemers zich na hun vakantie weer continu voor tweehonderd procent smijten, dan moet er structureel iets veranderen aan de werkcultuur of de werkdruk. Dag in dag uit tegen je limiet aanzitten, dat kan onmogelijk geen gevolgen hebben.”
Lisa Finnegan van LinkedIn beaamt dat: “We kampen met een overwerkt, gestrest personeelsbestand. Niet alleen bij LinkedIn, maar over heel de wereld. Een week vakantie lost dat niet op, al werd het wel enorm gewaardeerd. Er is nog veel werk aan de winkel op het gebied van het welzijn van medewerkers en we zullen creatieve ideeën moeten blijven bedenken.”
Groeiend bewustzijn
Tom Dijckmans zit al meer dan twintig jaar in het vak, en zag de aandacht voor mentaal welzijn bij werknemers de afgelopen jaren sterk toenemen. “Allereerst wordt er veel meer onderzoek naar gedaan dan vroeger”, zegt hij. “Wanneer er cijfers over een bepaald thema beschikbaar zijn, doet dat het bewustzijn daarrond ten goede. Tegelijkertijd zijn veel bedrijven er ook op eigen initiatief veel actiever mee bezig, net als werknemers zelf. Steeds meer mensen beseffen dat ze op tijd actie moeten ondernemen, moeten aangeven wanneer de werkdruk te hoog wordt. Via de media en op sociale media wordt dat bewustzijn gevoed: is het wel oké om elke dag tot ‘s avonds laat naar je computerscherm te turen? Word je wel gelukkiger van continu bereikbaar zijn? We moeten dat debat, op alle niveaus, blijven voeren.”
Wie lange dagen maakt, is niet per se een workaholic. Werkverslaafd ben je pas als je negatieve gevoelens ervaart bij jouw job.
De arbeidspsycholoog maakt wel een belangrijke kanttekening: “Wie gewoonlijk lange dagen maakt, is niet per se een workaholic”, zegt Tom Dijckmans. “Het is niet omdat mensen meer doen dan van hen verwacht wordt, dat ze werkverslaafd zijn. Dat ben je pas als je negatieve gevoelens ervaart bij jouw job. Je werkt dan niet meer omdat je er plezier uit haalt, maar bent slaaf van je eigen professie. Klop je veel uren, maar haal je er ook veel voldoening uit én heeft jouw omgeving er vrede mee, dan zie ik eigenlijk geen probleem.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
PREMIUM
Terreur op de werkvloer? Zo ga je om met pestgedrag van collega's of je baas. “Ik werkte 16 uur per dag”
Het klinkt haast te kinderachtig om waar te zijn en toch gebeurt het dagelijks: pesten op het werk. Zo werd Rita Gielen (59) het slachtoffer van pestgedrag door haar eigen directie. “Het kwam zo ver dat ik in de tuin onder een boom stond met een touw in mijn handen”, getuigt ze. Professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis geeft raad over hoe je als slachtoffer én ledinggevende kan ingrijpen. “Blijf niet zitten met je twijfels.” -
De nieuwe flexkantoren hebben één groot nadeel. Expert biedt oplossingen. “Zorg voor je eigen koffiemok”
Sinds de opkomst van hybride werkplekken en landschapskantoren nemen we met z’n allen afscheid van ons eigen bureau. Geen plaats meer voor familiefoto's, kleine plantjes of groeiende stapels boeken op de ‘flex desk’. Alleen: zo’n onpersoonlijk bureau maakt minder productief. Wat kan je doen? -
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Geen studiekeuze en zonder punten: zo werkt ‘tienerschool’ STROOM. “Schooluren zijn aangepast aan het puberbrein”
“Ze leren fietsen herstellen. Of een eigen onderneming opstarten.” Directeur Willem Schoors geeft je voor onze schoolreeks een inkijk in zijn ‘tienerschool’. Het onderwijsmodel duurt zo’n twee jaar en zou de overstap van de lagere naar de middelbare school makkelijker maken. Hoe doet het dat?Mama Lies: “De leerlingen werken met doelen. Zijn ze starter, verkenner, groeier of bloeier?” -
Waarom luide collega’s op de werkvloer in opmars zijn: “De economische tijden helpen niet”
Luide collega op de werkvloer? Hoewel de term nieuw is, herken je het fenomeen wellicht maar al te goed: de ‘loud labourer’. Wat drijft dit soort collega? Hoe ga je er best mee om? Loopbaancoach Griet Declerck geeft tips om een einde te maken aan de frustratie. -
PREMIUM
Op maandag het ‘absolute minimum’ doen op je werk, een gezonde trend? “Het is géén productiviteitshack”
-
Agentschap Overheidspersoneel – Jobat
Maar liefst 3 well-beingconsultants moeten zorgen voor minder stress bij de medewerkers van AXA
-
PREMIUM
“Feesten is het allerlaatste waar ik aan denk.” Op naar de bevrijding? Een psycholoog, socioloog en econoom reageren op veelgehoorde bekommernissen
Vanaf vandaag mogen we weer op restaurant, naar de bioscoop en naar de fitness. Het maakt het steeds tastbaarder: op een dag in de (nabije?) toekomst zullen alle coronamaatregelen versoepeld worden en zullen we gulzig kunnen genieten van de vrijheid. Maar zijn we daar klaar voor? Psychologe Leslie Hodge, socioloog Walter Weyns en econoom Rudy Aernoudt reageren op acht reële bekommernissen, van onwil om het opnieuw druk te hebben tot angst om zonder werk te vallen. “Ik moet voor het eerst terug naar kantoor. Gisterenavond had ik een paniekaanval.” -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Succesauteur Thomas Erikson over mensen die ons ergeren: “Vooral onze tegenpolen vreten energie”
We kennen allemaal mensen die het leven uit ons zuigen. Zulke energievreters laat niemand onberoerd en het minst van al de gedragswetenschapper Thomas Erikson. De Zweedse bestsellerauteur schreef er een nieuw boek over, ‘Omringd door energievreters’. In een exclusief interview met HLN verklapt hij hoe jij jouw energiezuigers herkent én laat hij ons in eigen boezem kijken. “We zijn zelf ook altijd een energievreter voor iemand.” -
PREMIUM
4 op de 10 werknemers hebben het oplichterssyndroom. Jij ook?