Direct naar artikelinhoud
AnalyseEconomie

Het ooit zo sterke Colruyt krijgt klappen op beurs: wat is er aan de hand?

Het ooit zo sterke Colruyt krijgt klappen op beurs: wat is er aan de hand?
Beeld Benoit De Freine

Jarenlang was Colruyt Group een van de sterkste spelers in het supermarktenlandschap. Terwijl andere ketens een hobbelig parcours aflegden, bleef het bedrijf stabiel. Tot een teleurstellend jaarrapport het beursaandeel van de groep woensdag met 11,4 procent deed dalen. Wat is er aan de hand?

De kans is klein dat aandeelhouders van Colruyt Group woensdag snel zullen vergeten. Na de voorstelling van de financiële jaarprestaties ging ruim 800 miljoen euro aan beurswaarde in rook op, waardoor het bedrijf een van de slechtste beursdagen in 30 jaar beleefde. De cijfers uit het rapport zijn dan ook opmerkelijk voor een organisatie die de concurrentie jarenlang probleemloos achter zich liet. In het vorige boekjaar zakte het Belgische marktaandeel van 32,1 procent naar 31,3 procent en bleef de winstmarge enkel stabiel dankzij een eenmalige financiële meevaller. Bovendien verwacht Colruyt dat het dit jaar minder winst zal maken dan vorig jaar omdat er nu minder gehamsterd wordt.

In het financieel verslag valt op dat vooral de supermarkten die onder de Colruyt-vlag opereren teleurstelden. De buurtwinkels OKay en Spar, die de groep ook in de portefeuille heeft, deden het wel goed. Volgens retailexpert Els Breugelmans (KU Leuven) zijn die cijfers een logisch gevolg van de aangepaste noden van consumenten tijdens de coronacrisis: “Mensen winkelen momenteel liever bij kleinschalige en lokale zaken omdat ze zich daar veiliger voelen.” 

Prijzenoorlog

De pandemie zorgt zo voor minder inkomsten terwijl de kosten oplopen: Colruyt investeert sinds het begin van de crisis sterk in veiligheidsinfrastructuur en gaf sinds februari vorig jaar 40 miljoen uit aan financiële bonussen en extra verlofdagen om het personeel te bedanken voor zijn inspanningen tijdens de intense coronaperiode. “Daarnaast was het nationale verbod op kortingsacties tijdens de eerste lockdown nefast voor het verdienmodel van de keten”, zegt Breugelmans. 

Het Colruyt-filiaal in Nossegem. Het coronavirus heeft een grote impact op de financiële gezondheid van Colruyt Group.Beeld Dieter Nijs

Het coronavirus heeft een grote impact op de financiële gezondheid van Colruyt Group, maar verschillende analisten geven aan dat het bedrijf ook zonder de gezondheidscrisis in moeilijkheden zou zijn gekomen. “De prijzenoorlog tussen verschillende supermarktketens woedt steeds harder”, vertelt retailexpert Jorg Snoeck. “Colruyt was lang de dominante speler in die strijd, maar de afgelopen jaren betraden enkele multinationals de markt die ook een deel van de koek opeisen. Zij doen er alles aan om consumenten met lage prijzen naar hun winkels te trekken. Zo scoren Lidl en Albert Heijn steeds beter en kan de introductie van de Russische keten Mere de huidige verhoudingen nog volledig opschudden.” 

Diversificatie

De duik van het beursaandeel hoeft trouwens niet te betekenen dat de gouden jaren van de supermarktketen uit Halle definitief voorbij zijn. Donderdag steeg de waarde van de aandelen alweer met zo'n 3,5 procent en Breugelmans gelooft dat de tegenvallende jaarcijfers de Colruyt-directie zullen aansporen om de bedrijfsaanpak bij te sturen: “Mensen zijn gewoontedieren. Enkel via een opgedreven prijzenoorlog kan Colruyt consumenten verleiden om na de pandemie weer naar grote winkels te trekken.”

Anno 2021 is Colruyt Group meer dan de eigenaar van de magazijnachtige supermarkten. De afgelopen jaren investeerde de organisatie in fitnessketen Jims, de modegroep ZEB en energiebedrijf Virya Energy. Volgens Snoeck komt die diversificatie voort uit een doordacht plan om Colruyt ook in de toekomst financieel rendabel te houden: “De sterke concurrentie van spelers uit binnen- en buitenland maakt het bijzonder moeilijk om grote winsten te boeken als supermarkteigenaar. Daarom probeert Colruyt zich op zoveel mogelijk manieren met het leven van de consument te verbinden. Ik denk dat het bedrijf zich wil omvormen tot een soort mini-Amazon die talloze diensten levert. Die aanpak zou weleens interessant kunnen zijn en kan beleggers ook geruststellen over hun investering in de groep.”

Diversificatie
Beeld Benoit De Freine