Videospeler inladen...

Corona maakt containertransport peperduur

De coronacrisis heeft niet alleen negatieve gevolgen voor onze gezondheid, maar ook voor de prijzen van containertransport. Dat blijkt uit een reportage uit "Terzake". Veel online-aankopen die we tijdens de lockdown hebben gedaan, worden met containerschepen aangevoerd van andere continenten. Maar omdat de vraag naar containers explodeert, gaan de prijzen van dat transport sterk de hoogte in.  

Omdat we tijdens de lockdown niet konden reizen of op restaurant gaan, hebben veel mensen hun geld uitgegeven aan online-aankopen. Maar veel van die aankopen komen van andere continenten, vaak uit China. De meeste worden verscheept met containers. Maar omdat er zoveel zaken verscheept moeten worden, dreigen containers schaars te worden. Dat heeft gevolgen voor de prijzen van containertransport.  

De CEO van een expeditiebedrijf beweert in de reportage dat het transport in een jaar tijd tien keer duurder is geworden.  Al wijt hij die spectaculaire stijging niet alleen aan de coronacrisis.  Ook het feit dat er in de scheepvaart nog maar een paar grote bedrijven overblijven, speelt een rol. Door het gebrek aan concurrentie kunnen de grote bedrijven zelf de prijzen naar hun hand zetten.

Vijf keer duurder is nog onderschat,

want we zitten eerder bij tien keer

Jens Roemer, regionaal CEO expeditiebedrijf A.Hartrodt

En dan was er in maart ook nog het ongeluk in het Suezkanaal, waar een vastgelopen containerschip het scheepvaartverkeer dagenlang blokkeerde. De gevolgen voor het wereldwijde containertransport zijn vandaag nog altijd merkbaar, wat de prijzen mee beïnvloedt. 

Duurdere transporten betekenen ook duurdere goederen. Het is dus uiteindelijk de consument die voor het duurdere transport opdraait. En volgens experts zal de trend nog niet snel keren. 

Bekijk hieronder de reportage uit "Terzake":

Videospeler inladen...

Meest gelezen