Direct naar artikelinhoud
OverzichtPodium

Eindelijk weer dans en theater! 12 voorstellingen en festivals die u echt moet zien

Maaike Neuville speelt Emma Bovary in 'Bovary' (KVS, Brussel).Beeld RV

Een wel héél langverwachte nieuwe voorstelling van choreograaf Wim Vandekeybus, nieuw werk van FC Bergman, veel leuks voor kinderen... Maar ook: een veelbelovende editie van Theater Aan Zee, waarvoor u die iets te drukke treinrit met de glimlach uitzit. Wat podium betreft, wordt de zomer van 2021 er eentje om in te kaderen. Wees snel: tickets vliegen de deur uit. 

‘Bovary’ in KVS in Brussel

“Maaike Neuville ís Madame Bovary”, vertelde de Spaanse theatermaker Carme Portaceli in deze krant. Op uitnodiging van KVS-directeur Michael De Cock – die de tekst bewerkte – kwam zij naar Brussel om een tijdloze bewerking van Gustave Flauberts beroemde en beruchte roman te regisseren, met Maaike Neuville in de titelrol. Een rol die haar op het lijf geschreven is, aldus Portaceli, al wil dat gelukkig niet zeggen dat Neuville van de ene ongelukkige ­relatie in de andere sukkelt. “Maar ze begrijpt het personage en haar gedrag volledig.”

Neuville schittert in deze theaterbewerking, naast een even indrukwekkende Koen De Sutter als Emma Bovary’s naïeve en goed menende, maar hopeloos kleurloze echtgenoot, ‘een lomp, lelijk burgermannetje van niets’. Regisseur Jaco Van Dormael herwerkte de theatervoorstelling tot een eigenzinnige televisiefilm – “tele­theater”, zo werd het bij KVS ­genoemd – maar de directheid van Neuvilles ­monologen en Portaceli’s regie komt beter tot zijn recht voor een livepubliek. (EWC)

Van 22 juni t.e.m. 25 november in KVS in Brussel, kvs.be

'The Sheep Song' van FC Bergman in Toneelhuis, Antwerpen.Beeld Kurt Van der Elst

‘The Sheep Song’, Toneelhuis in Antwerpen

Dertig jaar geleden verblijdde Nick Cave de wereld met het prachtige ‘The Ship Song’, vandaag verblijdt FC Bergman de wereld met het prachtige The Sheep Song. Van Caves literair-muzikale uitspatting durven we met stellige overtuiging te beweren dat het een bitterzoet liefdesliedje betreft, van Bergmans woordeloze voorstelling durven we met de beste wil van de wereld niet te zeggen welke ­betekenis erachter schuilgaat. En wij hebben de voorstelling al gezien.

Laat dat u echter niet afschrikken, want hoewel het universum dat FC Bergman – het gezelschap rond Stef Aerts, Marie Vinck, Joé Agemans en Thomas Verstraeten – mysterieus, verwarrend, soms best grappig en soms een tikje griezelig is, is het ook altijd wonderlijk en mooi. In The Sheep Song kunt u in hun bizarre ­wereld verdwalen in het gezelschap van een schaap (Jonas Vermeulen moet ­vrijwel stikken in dat wollige kostuum) dat mens probeert te worden. De ­geweldige, live gebrachte soundtrack van banjomuziek – nooit gedacht dat we die woorden zouden schrijven – krijgt u er gratis bij. (EWC)

Van 22 t.e.m. 24 juni, Toneelhuis in Antwerpen, toneelhuis.be

In het bos van Ronse beleeft u een 'Alice in Wonderland'-achtige ervaring.Beeld RV

‘Het sprookje van de laatste gedachte’ in Ronse

Ook al zijn we compleet lam gewandeld na een jaar knooppunten aan elkaar rijgen, toch trekken we voor deze ‘(ver)wonderwandeling’ graag nog eens onze wandelschoenen aan. Maak je op voor een theatrale belevingstocht in het hart van de Vlaamse Ardennen, die met hun ­fabelachtige heuvels en blauwgroene valleien het uitgelezen decor vormen voor een Alice in Wonderland-achtige ervaring.

Theatermaakster Elien Hanselaer werkte voor de productie samen met vrijwillige buurtbewoners en lokale verenigingen op zoek naar een ­zinvolle invulling tijdens de pandemie. Met succes. Het resultaat belooft nog grootser en indrukwekkender te worden dan oorspronkelijk de ­bedoeling was. Download voor vertrek de audiotour op je smartphone (via de gratis FARO ErfgoedApp) en laat je meevoeren naar een ­betoverende droomwereld waar de magie achter elke boom schuilt en mythische wezens onverwacht je pad kruisen. Het parcours van acht kilometer duurt zo’n 2,5 uur – inclusief rustpauze onderweg – en is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. (TZ)

Van 25 juni t.e.m. 4 juli in Ronse, ronse.be

Flow Outdoorpool mét cultuur in Anderlecht

Of er deze zomer weer een hittegolf aankomt, kunnen we u hier niet vertellen – Frank Deboosere is daarvoor een meer betrouwbare bron. Maar als het kwik in onze hoofdstad deze zomer opnieuw de hoogte ingaat, zal andermaal duidelijk worden dat het gebrek aan een openluchtzwembad in Brussel nijpend wordt. Of niet?

Op vraag van Kunstenfestivaldesarts, dat dit jaar uitpakt met een tweede luik in de zomer, bouwde de Litouwse theater­maker Lina Lapélytė samen met Decoratelier en de organisatie Pool Is Cool een tijdelijk openluchtzwembad, naast de Pierre Marchantbrug. Het blijft de hele zomer open, en u kunt er niet alleen verkoeling, maar ook cultuur opzoeken: Lapélytė, wier werk op de recentste Biënnale van Venetië nog met de ­Gouden Leeuw werd bekroond, brengt er ook een ‘strandmusical’ én een geluidsinstallatie, met de enigmatische ­titel What Happens with a Dead Fish? Om op zulke vragen te antwoorden, hebben wij vroeger te weinig opgelet in de les biologie. Maar we twijfelen er niet aan dat Lapélytė wel met de nodige antwoorden gaat komen voor de gelukkigen die een kaartje konden bemachtigen. (EWC)

Ook geknipt voor kinderen. What Happens with a Dead Fish? van 2 t.e.m. 7 juli op Kunstenfestivaldesarts. Flow Outdoorpool in Anderlecht is open in juli en augustus, kfda.be

DANSAND! in OostendeBeeld Martins - DANSAND 2019 © Tine Declerck

DANSAND! in Oostende

Drie dagen, negen locaties en meer dan honderdvijftig artiesten. Dat is DANSAND! in een notendop. Voor de zevende keer palmt het dansfestival Oostende in. Op het programma staan uiteraard dansvoorstellingen, maar ook wandelingen en interactieve ontmoetingen. Deze editie draait, niet verrassend, om ontmoeten en verbinden. Dat vertaalt zich in een ronde tribune op het strand, maar evengoed in voorstellingen zoals die van de ­acrobatische broers Simon en Vincent Bruyninckx (Collectif ­Malunés) die elkaar in evenwicht houden in het mulle zand. Wie nog een stapje verder wil gaan, kan tijdens het festival een kans wagen op de datingmarkt. Spontaan in de Dansba’r, of via je smartphone tijdens The Dating Project van Dan Mussett, een speelse performance die de link legt tussen hightech en nobele onbekenden. (PD)

Van 2 t.e.m. 4 juli in Oostende, kaap.be/dansand

'Fire Will Become Ashes, But Not Now'.Beeld Danny Willems

‘Fire Will Become Ashes, But Not Now’, KVS in Brussel

Bijna zestien maanden na de geplande datum gaat Fire Will Become ­Ashes, But Not Now alsnog in première. En mag Pitcho Womba Konga, wiens naam van weerklank werd voorzien in de Brusselse hiphopscene maar sinds enkele jaren de affiches siert van theaters als KVS en ‘t ­Arsenaal, weer op de scène staan.

De rapper-theatermaker, die in 2017 indruk maakte met het bijtende maar ook uiterst vitale Kuzikiliza, ging nu de inspiratie halen bij The Fire Next Time (1963), een bundeling essays van de Afro-Amerikaanse schrijver en burgerrechtenboegbeeld James Baldwin. Net als Baldwin onderzoekt ­Pitcho wat begrippen als ‘identiteit’ en ‘gemeenschap’ betekenen – een zoektocht die er sinds de Black Lives Matter-protesten alleen maar ­actueler op is geworden. Denk overigens niet dat je droog teksttheater krijgt geserveerd. Pitcho is zijn hiphoproots niet vergeten en zit er niet om verlegen de statige schouwburg van de KVS met een dosis freestyle te injecteren. (EWC)

Van 14 t.e.m. 17 juli, KVS in Brussel, kvs.be

'Hands do not touch your precious Me'.Beeld Wim Vandekeybus

‘Hands do not touch your precious Me’, KVS in Brussel

Wat krijg je als je choreograaf Wim Vandekeybus, performancekunstenaar Olivier de Sagazan en soundscape artist Charo Calvo samenbrengt? Antwoord: Hands do not touch your precious Me, een voorstelling die moeilijk in één zin samen te vatten is. Het uitgangspunt van het nieuwe stuk van Ultima Vez is de mythe van Inanna, een Soemerische godin die in de onderwereld afdaalde. Inanna is de incarnatie van de paradoxen die de mens in zich draagt: de ‘Me’’s uit de titel zijn verschillende menselijke kwaliteiten. In Hands wordt geen tekst gebruikt, maar de choreografie van Vandekeybus en de bevreemdende kleisculpturen die De Sagazan met zijn eigen lichaam en dat van de acht dansers creëert, spreken meer tot de verbeelding dan taal. De Sagazan steekt zichzelf zelfs in brand, alsof je naar een ­oeroud ritueel zit te kijken. Hands was al ­online te bekijken, maar de begeesterende ­lichamelijkheid van Vandekeybus’ werk komt beter tot zijn recht als je er zelf bij zit. (EWC)

Van 15 t.e.m. 21 juli in KVS in Brussel, kvs.be

‘Gardenia - 10 jaar later’ in NTGentBeeld Luk Monsaert

‘Gardenia - 10 jaar later’ in NTGent

Is het alweer tien jaar geleden dat Gardenia de wereld rondreisde? ‘Soms schrijnend, soms ­hilarisch, soms woest’, schreef uw favoriete dagblad over de voorstelling van Les Ballets C de la B. Gardenia, waarin het publiek kennis mocht maken met negen kleurrijke artiesten uit een ­travestietentheater in Barcelona, was zo’n succes dat de internationale tournee niet alleen elke noemenswaardige stad in Europa aandeed, maar ook halt hield in Montreal, Taipei en Adelaide én het onderwerp werd van de gelauwerde documentaire Before the Last Curtain Falls.

Tien jaar later staat ook Gent, waar het toen allemaal begon, weer op het programma. In dat ­programma zit dan wel een gat in de vorm van Andrea De Laet – een van de negen artiesten die inmiddels het tijdelijke voor het eeuwige inruilde – maar de acht andere wervelende protagonisten hebben niets aan unieke présence ingeboet. Gardenia - 10 jaar later is een reünietournee, maar belooft beter te zijn dan alle andere reünietournees. Nog één laatste show, om het af te leren. (EWC)

Van 16 t.e.m. 20 juli in NTGent, ntgent.be

VUB-rector Caroline Pauwels is dit jaar gastcurator van Theater Aan Zee.Beeld RV

Theater Aan Zee in Oostende

“This is precisely the time when artists go to work”, citeerde VUB-rector Caroline Pauwels de briljante auteur Toni Morrison in de aankondigingsspeech van het festival. “This is how civilizations heal.” Pauwels, die dit jaar gastcurator is van Theater Aan Zee, benadrukte daarmee hoe essentieel cultuur is voor onze samenleving, zeker in tijden waarin ­virussen ons wereldbeeld ontwrichten. Het ­programma van TAZ, dat vorig jaar geannuleerd werd en dit jaar maar liefst zeventien dagen duurt, zet die stelling nog wat kracht bij.

Om veiligheidsredenen wordt het gros van de voorstellingen in openlucht gespeeld, op ­verschillende locaties in Oostende. TAZ wordt dus – letterlijk – een buitenkans om Anne Teresa De Keersmaekers prachtige en iconische Violin Phase op een unieke locatie bij te wonen, om met Maaike Neuville Op een bankje, op een dag te gaan zitten, of om met de knettergekke ­personages uit L’Homme de La Mancha weg te dromen over wat er allemaal mogelijk gaat zijn in een post-coronawereld. (EWC)

Van 23 juli t.e.m. 8 augustus in Oostende, theateraanzee.be

'Automata Carrousel' van Geert Hautekiet, in het Stadspark tijdens de Zomer van Antwerpen.Beeld RV

De Zomer van Antwerpen

Theater, muziek, dans, film en alles wat daartussen zit: de Zomer van Antwerpen strooit voor de 27ste keer een confetti van cultuur uit over ‘t Stad. Het multidisciplinaire stadsfestival is al even divers als zijn inwoners en haalt z’n succes uit het verrassingselement. Denk eigenzinnige voorstellingen, activiteiten op kindermaat zoals de ­mechanische vertelmachine Automata Carrousel in het Stadspark en optredens op de meest onverwachte ­locaties. Van films kijken op de Scheldekaaien tot ­freestylen in de Zomerfabriek.

Het creatieve broeinest in hartje Berchem is enkel ­bereikbaar via de container met ­graffiti en ademt de ­‘urban street cool’ van hippe steden als Londen en ­Berlijn. De hele zomer kun je er ­zonder reservatie terecht voor ­workshops salsa, dj-sets, hiphop van ­eigen bodem, vintagemarktjes, ­podcasts en audiovisuele installaties.

Niet dat we nu al verlangen naar het einde van de zomer, maar we kijken stiekem toch al uit naar het gratis ­lichtspektakel Borealis. Van 26 t.e.m. 29 augustus hult de Zwitserse kunstenaar Dan Acher het Theaterplein in een ­magisch noorderlicht. De special ­effects voelen zo ­levensecht dat je die bucketlisttrip naar het Hoge ­Noorden nadien kunt afvinken. (TZ)

Ook geknipt voor kinderen. Nog t.e.m. 29 augustus in Antwerpen, zva.be

Ketnet-musical ‘Knock-Out’ op tournee

Eerst moesten ze een strenge selectie zien te doorspartelen. Daarna werd een jaar lang gerepeteerd. Maar toen de cast van Ketnet-musical Knock-Out dan ­eindelijk zijn kunnen mocht laten zien, kon het niet meer. Na de première-voorstellingen moest het hele spektakel voor onbepaalde tijd de diepvries in. Om het harde labeur van de 25 jonge ­acteurs niet verloren te laten gaan, ­beslisten Studio 100 en Ketnet om ­voorlopig geen nieuwe musical te ­plannen. Zodra het mocht zou de ‘oude’ show nieuw leven worden ingeblazen. En nu is het dan zover. Vanaf 17 juli ­begint de cast, voor de gelegenheid aangevuld met de acteurs uit Ketnet-­serie Campus 12, aan een rondreis die hen achtereenvolgens langs Oostende, Antwerpen, Hasselt en Gent brengt. Nu maar hopen dat geen van de hoofdrolspelers het afgelopen jaar de baard in de keel kreeg. (PD)

Van 17 juli t.e.m. 15 augustus op verschillende locaties, ketnetmusical.be

Kris Van Trier, Evelien Bosmans en Herwig Ilegems van Comp. Marius.Beeld RV

‘Anatole’, Middelheimmuseum in Antwerpen

“‘Door weer en wind’ is altijd een beetje onze leuze geweest”, ­zeiden de mensen van theatergezelschap Comp. Marius een jaar geleden. Toen speelden de acteurs van Marius, het ­gezelschap met een patent op openluchttheater, hun nieuwe voo rstelling Sitdown Comedy #1 in een klein, houten amfi­theater in het Antwerpse Middelheimmuseum, waar wispelturige weergoden een vaste plaats in de tribune hadden. Wie destijds weer en wind trotseerde, heeft vandaag herinneringen aan een hartverwarmend en luchtig spektakel.

Deze zomer zet Comp. Marius opnieuw kamp op onder de ­hemel van het Middelheimpark, de hele zomer lang, met maar liefst twee voorstellingen per dag. Niet alleen wordt Sitdown ­Comedy #1 hernomen, ook Komedie der verleiding, Rigoletto en Kleine bezetting staan op het programma. Absolute blikvanger is de laatste reeks voorstellingen: in Anatole, een bewerking van zes eenakters van Arthur Schnitzler, mogen acteurs Evelien Bosmans, Herwig Ilegems, Kris Van Trier en Lukas De Wolf verloren lopen in de doolhof die liefde heet. Er zijn slechtere plaatsen om te ­verdwalen. (EWC)

Van 20 t.e.m. 29 augustus in Middelheimmuseum in Antwerpen, marius.be