Diesel dood? Nog niet, maar het einde is nabij
Het bedrijfswagenpark stapt in 2026 quasi volledig over op elektrische wagens, terwijl ook de particuliere bestuurder steeds vaker voor een EV opteert. Vele automerken stellen langs hun kant dan weer een datum in het vooruitzicht waarop ze definitief stoppen met de productie van auto’s met een verbrandingsmotor. Hoelang mogen we nog met een nieuwe diesel rijden? En is het nog interessant om in een dieselwagen te investeren? HLN Drive weegt de pro’s en de contra’s af.
Voordelen
In tegenstelling tot wat velen denken, zijn dieselmotoren best wel schoon te noemen. Ze stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren (maar wel meer stikstof), verbruiken minder brandstof en moeten aan strenge uitstootnormen voldoen. Zo scoorden de Seat Leon Break en Skoda Octavia Combi bijvoorbeeld 3,5 sterren bij de Euro Green NCAP uitstoottesten. Daarmee doen ze het even goed of beter dan enkele hybride wagens. En ook vorig jaar deden de BMW 3 Reeks, Dacia Duster en Mercedes C-Klasse het bijna even goed als de beste hybride en even goed als de beste CNG-wagen, wat toch nog vaak als een ecologisch alternatief wordt bestempeld. Een ander voordeel van diesel tegenover deze alternatieven is dat de aankoopprijs vaak een stukje lager ligt, al vertelt dat niet altijd het volledige verhaal.
Bovendien heeft de dieselmotor enkele specifieke voordelen. Zo is hij uitermate geschikt om zware lasten, zoals caravans en aanhangwagens, te trekken door zijn groot koppel. Geen wonder dus dat Toyota voor heel wat van zijn auto’s hybridemotoren voorziet, maar een werkpaard als de Hilux-pick-uptruck nog altijd een diesel in de neus krijgt.
Met andere woorden: ja, diesel kan nog een interessante keuze zijn. Een nieuwe diesel, met een motor volgens de Euro 6-norm, mag nog jaren in de lage emissiezone (LEZ) rondrijden. Bovendien hebben zij een interessant TCO-profiel (Total Cost of Ownership, oftewel het totale kostenplaatje) voor wie meer dan 20.000 kilometer per jaar rijdt. Diesel is dan ook nog altijd een uitgewezen brandstof voor veelrijders. Grote afstanden rijden is dan ook cruciaal voor wie zijn motor optimaal wil gebruiken. Een dieselmotor moet immers warmdraaien, wil hij optimaal presteren.
De nadelen
Wie vaak korte afstanden aflegt, kan problemen met z’n filtersysteem krijgen. Dieselmotoren hebben een filter om aan de nieuwste uitstootnormen te voldoen, maar die partikelfilters moeten al eens regenereren. Gebeurt dit te weinig, dan kan je motorproblemen krijgen. Dieselmotoren mogen dan wel iets minder onderhoud nodig hebben dan benzines, onderdelen kunnen echt wel duur worden.
Nog een nadeel van dieselmotoren tegenover zowat alle andere alternatieven, is dat ze een stukje luider zijn. Autoconstructeurs werken wel aan een goede geluidsisolatie, maar dat kan nooit het volledige euvel verhelpen. Wie stilte wil, zoekt zijn heil dus beter elders.
Nog nadelig voor dieselwagens zijn de lage emissiezones. Die zijn bijvoorbeeld in Antwerpen strenger voor diesels dan voor benzines. De huidige diesels met Euronorm 6 mogen zeker nog tot 2027 de Antwerpse LEZ binnen (vanaf 2025 zelfs enkel deze diesel). Vanaf 2027 mag je enkel met de recentste versie van Euro 6, de zogenaamde Euro 6 d, Antwerpen binnen. Hetzelfde geldt voor Gent. En ook in Brussel mag je vanaf 2025 enkel met een Euro 6 binnen, de regel om vanaf 2027 enkel de d-variant toe te laten, lijkt hier nog niet te bestaan.
Een laatste punt heeft betrekking tot de restwaarde. Je dieselwagen verkopen zal moeilijker en moeilijker worden. ING berekende zelfs dat benzine- en zelfs elektrische wagens vanaf 2025 veel interessanter zullen zijn op de tweedehandsmarkt. De bank-verzekeraar schat dat nieuwe elektrische auto’s, verkocht in 2020, na 5 jaar nog gemiddeld 40% tot 47,5% van hun nieuwwaarde behouden. Dat is meer dan benzineauto’s (35% tot 42,5%) en diesels (27,5% tot 35%).
Conclusie
Ja, je kan nog een diesel kopen indien je aan het specifieke profiel voor deze brandstof beantwoordt. Maar gezien de huidige ontwikkelingen met steeds strengere uitstootnormen, waardoor heel wat constructeurs geen diesels meer zullen ontwikkelen, en opkomende lage emissiezones zou het zomaar de laatste diesel kunnen zijn die je in je leven koopt.
Past een diesel bij jouw rijprofiel? Doe hier de test.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?