Europese Commissie neemt online reclame-technologie van Google in vizier
De Europese Commissie gaat de online advertentie-activiteiten van de Amerikaanse internetgigant Google onder de loep nemen. "Google is aanwezig op bijna alle niveaus van de toeleveringsketen voor online reclame. We zijn bezorgd dat Google het moeilijker heeft gemaakt voor rivaliserende online advertentiediensten om de concurrentie aan te gaan", zo verklaarde eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager dinsdag bij de lancering van het diepgaand onderzoek.
Het onderzoek richt zich op de online reclametechnologie, die een belangrijke schakel tussen adverteerders en online uitgevers vormt.
De Commissie vermoedt dat Google zijn eigen diensten voorrang geeft op die van de concurrentie, dit ten nadele van andere leveranciers van deze techdiensten, van adverteerders en van online uitgevers. Ze wil onder meer te weten komen of Google de toegang van derden tot gebruikersgegevens voor advertentiedoeleinden op websites en apps beperkt, en die data voor eigen gebruik reserveert.
Eerlijke concurrentie
"Eerlijke concurrentie is belangrijk, zowel voor adverteerders om consumenten te bereiken als voor uitgevers om hun advertentieruimte te verkopen, inkomsten te verwerven en content te financieren", aldus Vestager. Het onderzoek moet uitwijzen of Google de concurrentieregels effectief heeft overtreden. Dat kan uitmonden in boetes van tot 10 procent van de jaaromzet. Er is geen specifieke deadline voor de afronding van het onderzoek.
‘Constructief meewerken’
Een woordvoerder van Google zei alvast dat het bedrijf "constructief" zal samenwerken met de Commissie en "de voordelen van onze producten voor bedrijven en consumenten zal aantonen". "Duizenden Europese bedrijven gebruiken onze publicitaire producten elke dag om nieuwe klanten te bereiken en hun websites te financieren. Ze kiezen ervoor omdat onze producten competitief en doeltreffend zijn.”
Geraamd wordt dat in de EU in 2019 ongeveer 20 miljard euro werd gespendeerd aan online advertenties.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
3
Google stemt in om miljoenen gebruikersgegevens te verwijderen
De internetgigant Google stemt in om de persoonlijke gegevens van miljoenen mensen te verwijderen die waren verzameld via de webbrowser Google Chrome. Het gaat om een schikkingsovereenkomst in een rechtszaak in de Verenigde Staten. Google werd ervan beschuldigd de internetactiviteiten van Chrome-gebruikers te volgen. -
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
Bestuurders bij Microsoft en OpenAI hebben plannen voor een datacenterproject met een supercomputer om de kunstmatige intelligentie van OpenAI aan te drijven. Dat meldt technieuwssite The Information op basis van ingewijden. Het project zou tot 100 miljard dollar (bijna 93 miljard euro) kunnen kosten. -
-
PREMIUM
Hoe geheim is ‘incognito’ surfen écht? “Werkgever kan nog altijd meekijken, maar er is een oplossing”
-
PREMIUM
“Als je in bcc staat, weet je dat je voorzichtig moet zijn”: zo gebruik je cc en bcc in mails correct
Wie weleens een mail stuurt, kent ‘cc’ en ‘bcc’. Het zijn handige manieren om je mail naar meerdere mensen te sturen, maar ze komen met gevaren die de privacy van afzender of ontvanger kunnen schaden. Kan je voorkomen dat iemand in cc je hele mailketting ziet? Wanneer is het een must om ontvangers af te schermen door ze in bcc te zetten? En kan je achterhalen wie in bcc staat? Alle antwoorden op een rij. -
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
Steeds meer mensen gebruiken de informatie van Spaargids.be om de tarieven van hypotheekleningen te vergelijken. Sinds begin vorig jaar haalde de gespecialiseerde website in drie maanden de kaap van 300.000 simulaties. Al was er vorige maand wel een trendbreuk. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
Multimedia
‘Google blijft stoppen’ op Android-telefoons: krijg jij ook die melding? Zo los je het op
-
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
Foto’s, video’s of geluidsopnames op Facebook, Instagram of Threads die met artificiële intelligentie (AI) bewerkt of gemaakt zijn, zullen vanaf mei vaker gelabeld in plaats van verwijderd worden. Meta, de eigenaar van die platformen, past zijn moderatiebeleid aan. -
Musk wil extra miljarden voor xAI om concurrentie met ChatGPT aan te gaan
Ondernemer Elon Musk wil bij een investeringsronde 3 tot 4 miljard dollar ophalen voor xAI, zijn bedrijf op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Daarmee zou de waarde van de onderneming uitkomen op 18 miljard dollar (ruim 19 miljard euro). Dat staat volgens het financiële nieuwsagentschap Bloomberg in documenten aan investeerders. Het gaat momenteel nog om voorlopige plannen. De bedragen zouden nog kunnen wijzigen. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Hermans