Haven krijgt 20 procent van arbeidersvacatures niet ingevuld: aan deze profielen is er nood
JobsIn de Antwerpse haven zijn ze momenteel dringend op zoek naar 300 extra arbeiders om de nijpende tekorten weg te werken. De haven kampt in de vakantieperiodes traditioneel met een gebrek aan personeel, maar nu is het probleem nog groter. Vanwaar komt dit tekort? En welke functies raken niet ingevuld? Ingrid Mertens, manager transport en logistiek bij VDAB, om tekst en uitleg.
Ingrid Mertens: “We zien deze situatie elk jaar terugkeren tijdens de vakantieperiode, zowel in de zomer als in de winter. Vanuit Digikot, het elektronisch platform voor de aanwerving van erkende havenarbeiders, merken we dat momenteel 20% van de aangeboden jobs niet ingevuld raakt. Dit tekort treedt in elke beroepscategorie op de voorgrond: van havenarbeider algemeen werk, dekman en kuiper tot markeerder. Het is echter het grootst bij de chauffeurs en straddle carriers.”
Bekijk hier de vacatures voor havenarbeiders, chauffeurs in de haven en straddle carriers.
Veiligheidsfunctie
“Tijdens de vakantieperiodes is het aantal beschikbare havenarbeiders altijd lager”, weet Ingrid Mertens. “Op korte termijn probeert de haven deze tekorten te verhelpen door gelegenheidsarbeiders of ‘pasmannen’ in te schakelen. Zij kunnen relatief snel beginnen, want ze hoeven niet het volledige instroomproces te doorlopen. Deze gelegenheidsarbeiders moeten enkel een medisch onderzoek, veiligheids- en medische proef doen. Ze kunnen de verschillende functies ondersteunen om zo een deel van de tekorten te compenseren. Maar de job van havenarbeider is een veiligheidsfunctie. Arbeiders die in de haven werken moeten voldoende worden opgeleid om de risico’s die aan het werk verbonden zijn zoveel mogelijk te beperken. Daarom worden de gelegenheidsarbeiders ook alleen maar ingezet voor de basisfuncties.”
Een jaar vertraging
De haven heeft dus ook nood aan vaste medewerkers, en erkend havenarbeider word je niet zo gemakkelijk. Wil je de 8.500 arbeiders vervoegen die momenteel instaan om de haven van Antwerpen draaiende te houden, dan moet je een instroomprocedure volgen. Alvorens je deze kan opstarten, dien je aan de erkenningsvoorwaarden te voldoen. En enthousiasme, teamspirit, verantwoordelijkheidszin, zelfstandigheid en flexibiliteit om onder andere in het weekend te werken zijn niet de enige vereisten. Bijkomend dien je te slagen voor de medische en psychotechnische proeven, voldoende Nederlands te spreken en een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen. Pas na het afvinken van alle voorwaarden kan je de opleiding aanvangen. Alle informatie vind je op de website van CEPA, de private werkgeversorganisatie van de goederenbehandelaars van de haven van Antwerpen en hun havenarbeiders, dat de havenarbeid in Antwerpen omkadert.
Er zijn echter nog redenen voor het enorme huidige gebrek aan personeel. Niet enkel is de opleiding geen sinecure, ook de coronacrisis strooit maar weer eens roet in het eten. “Jaarlijks worden er extra havenarbeiders opgeleid met financiering van VDAB”, vertelt Ingrid Mertens. “In 2019 waren dat er 480 en in 2020 190. OCHA, het opleidingscentrum voor de havenarbeiders van Antwerpen is in maart 2020 echter noodgedwongen moeten stoppen met de opleidingen vanwege de coronamaatregelen. Zij zijn pas kunnen heropstarten in april 2021. Dit betekent dus een achterstand van 190 havenarbeiders van 2020 en ook een deel van 2021. Door de coronamaatregelen zijn de groepen die opleiding krijgen ook kleiner.”
Dag en nacht trainingen
“De tekorten geven aan dat de jobs blijven openstaan voor alle functies, maar dat er een groter tekort is voor chauffeurs en straddle carriers”, vervolgt Ingrid Mertens. “Dit probleem is er niet alleen in de haven van Antwerpen. Chauffeur C/CE en straddle carrier zijn knelpuntberoepen waar ook op de algemene arbeidsmarkt een grote vraag naar is. Voor chauffeur en straddle carrier komt er nog een extra vereiste bij, wat het vinden van personeel nog eens bemoeilijkt. Kandidaten dienen immers te beschikken over een rijbewijs C/CE of de vervolgopleiding straddle carrier gevolgd hebben. Dit alles maakt het dus niet zo evident om het tekort snel aan te vullen. Om het probleem van de baan te helpen organiseert OCHA dag en nacht trainingen. 24 op 24 leidt het centrum kandidaten op. Dit gebeurt in drie shiften: een vroege, late en een nachtshift. OCHA zet niet alleen in op de basisopleiding, maar ook op de vervolmaking voor bijvoorbeeld chauffeur en straddle carrier. Zo hopen we het aantal havenarbeiders zo snel mogelijk te kunnen verhogen.”
Geïnteresseerd in een job in de haven? Deze vacatures staan open.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Welke wormen kan je in België oplopen? Expert maakt een top vijf: “Deze kan zelfs 25 jaar in je lichaam zitten”
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
PREMIUM
Aantal patiënten met hartontsteking groeit. Arts waarschuwt: “Het kan leiden tot een beroerte”
-
Foutje in labo leidt tot verrassende ontdekking: hommels kunnen overleven onder water
Een bepaalde soort hommelkoningin kan tijdens haar winterslaap onder water overleven. Dat hebben Canadese wetenschappers per ongeluk ontdekt. Het gaat om de hommelsoort ‘Bombus Impatiens’, die in Noord-Amerika voorkomt. -
PREMIUM2
Val je moeilijk in slaap? Al 6.000 Belgen gaan naar bed met ‘knuffelrobot’: slaapexperten geven hun mening
“Je voelt je weer uitgerust in drie weken”, dat is de straffe belofte van het Nederlandse bedrijf Somnox. Hun slaaprobot past zich aan aan je ademhaling en wil België veroveren. Helpt het dure apparaat je echt beter in te dommelen? Onze journalist nam de proef op de som en vroeg aan twee slaapexperts of de Somnox echt 549 euro waard is: “Je kan ook al voor 300 euro geholpen zijn.” -
PREMIUM
Expert waarschuwt ouders die kosten voor kinderopvang willen aftrekken van belastingen: “Soms is het net niet interessant”
-
PREMIUM
Onmisbaar voor iedere autoruit: de stip met zwarte banden. Maar waarvoor dient die eigenlijk?
-
Waarom een boterham met kaas (g)een goed idee is
Een boterham met kaas hoort bij veel mensen standaard bij hun ontbijt of middageten. Maar kaas bevat veel verzadigd vet en zout. Slecht voor de gezondheid dus, zou je kunnen denken. Is dat terecht? En leg je dan beter iets anders tussen de boterham? -
27
PROMOJAGERS SUPERTIP. Albert Heijn pakt deze week uit met “zeer straffe promo's”: “Ik heb 122 euro bespaard”
Supermarktketen Albert Heijn is deze week de place to be, volgens Promojagers België. “Er zijn zeer straffe promo’s te scoren, waarbij je soms tot wel drie producten gratis krijgt”, aldus opper-Promojager Gunther Devisch. “Tijd om de voorraadkast aan te vullen.” -
PREMIUM
“Ik heb de dood naast me op een stoel gezet”: zo probeert Peet (57) haar leven met kanker draaglijk te maken